Previous Page  80 / 100 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 80 / 100 Next Page
Page Background

78

Tesisat •

Ağustos 2017

rım BTT yatırımcıları için haklı ve gerekli

olmadığı gibi art niyetli davranabilecek

işverenler eli ile bir meslek grubunun

manevi ve maddi istismarına kapı arala-

yabilmektedir

4. GAZ AÇIM VE DEVREYE ALMA SÜRECİ

• İç Tesisat Şeflikleri’nce onaylanan çi-

zime uygun uygulamaların saha onayı

sırasında tadilat istenmemeli, zorunlu

hallerde ise gaz açımını aksatmayacak

bir program yapılmalı, 2. gaz açma su ve

bu nevi tadilatlar sertifikalı firma perfor-

mans değerlemesinden muaf tutulmalı,

yeniden onay harçları alınmamalı.

• Baca muayene kuruluşları da, imalatçı-

ları gibi, etiketleme yapmalı ve sahadaki

baca uygunluk kontrolleri, kazan, brülör

vb. cihazlarda olduğu gibi bu etiketler

üzerinden yapılmalı.

• BTT’ lerde projelerin imal-uygulama

süreçleri işveren veya abone tasarru-

funda çok uzun sürelere yayılmaktadır.

Konut içeren projelerde ise yerleşim ve

gaz açım süreci çok daha uzun süreli ol-

maktadır. 2.2 içeriğine ilave bu nedenle

de,

“poliçe tarihinden sonraki 3 ayda

gaz açılması”

sınırlaması bireysel konut

abonelerini koruma amaçlı bir uygula-

ma olup, BTT uygulamalarında gerçekçi

olmamaktadır.

• Emniyeti ve ticari güvenliği etkilemeye-

cek uygunsuzluklar gaz açımına engel

olmamalı, şartlı-yaptırımlı süreler verile-

rek düzeltme istenmeli, istenen düzelt-

melerin yapıldığının film veya fotoğraf

ile kanıtlanması ve kaydı sağlanmalı.

• BTT kapsamında eskiden (2013 ve ön-

cesinde)onaylanmış toplu konut proje-

lerinin de web tesisata kaydı yapılarak

bunlara da web tesisat üzerinden gaz

açım randevusu alınabilmeli.

5. SERTİFİKA-YETKİ KAPSAMI

Sertifikaların kapsamı, BTT işkolundaki

uzman mühendis ve SEF’lerin, ulusal dü-

zeyde, abonelikten devreye alıma kadar

tüm süreçlerde Ana ve Şehir Gaz Dağıtım

Şirketleri kural ve yaptırımları adına hare-

ket ettikleri ve bu manada sadece tasarım-

uygulama değil, etüt ve danışmanlık da

yaptıkları gerçeği ile ele alınmalı, perfor-

mans değerlendirmeler ise; liyakat ve sınıf-

landırma için yapılabilmelidir. Bu gerçek ve

gereklerden hareketle:

• Büyük tüketimli tesis sertifikası; daha

önce olduğu gibi arz, debi ve basınç

tanımı yapılarak ayrıştırılmalı, devam-

lılığı ise şarta-yaptırımlara bağlanma-

lı.

• Uzman Mühendislik: Sektörde, belirli sü-

reler ile belirli kapasite-basınç – içerik-

te ki tasarım ve uygulama süreçlerinde

sorumluluk alan, iş teslim eden makine

mühendisleri için

doğalgaz da uzman

mühendislik sertifikası

ilgili yönetmelik

ve şartnameler de tanımlanmalı, MMO

vb kurumlar üzerinden de akreditasyon

sağlanmalıdır.

• Herhangi bir Gaz Dağıtım Şirketi veya

EPDK nezdinde sertifika alan firma, is-

tediği gaz dağıtım şirketine de kayıt

yaptırarak ulusal düzeyde iş yapabilme-

li, rekabet edebilmeli, ikametgah, şube

açma vb usul engelleri kaldırılmalı per-

formans değerlendirmesine de ulusal

düzeyde tabi olabilmelidir.

• İGDAŞ başta olmak üzere şehir gaz da-

ğıtım şirketleri

Pazarlama ve Proje-E-

tüd Müdürlükleri

bünyesinde abonenin

kendi yapmak yerine sertifikalı firmalara

yüklediği işler, hali hazırda özel iletişim

ile ve özel yardımlar alınarak yapılmak-

ta, yaptırılmaktadır. Sertifikalı firmalar

işin gerektirdiği bilgilere ulaşabilme,

avan tasarım, etüt ve bütçeleme yapa-

rak aboneyi bilgilendirmek ve yönlen-

direbilmek için gaz dağıtım şirketlerinin

bu departmanlarında da İç Tesisat De-

partmanı ile olduğu gibi organik bağ

veya iletişim içinde olabilmeliler.

• İGDAŞ bünyesinde başlatıldığı bilinen

performans değerlendirme;

verim-ka-

lite- rekabet için yararlı olmakla birlikte

konut uygulamalarından

ayrıştırılmalı

,

iki ayrı alt branşın performans süreci ve

puanı da ayrı olabilmeli.

Sorumluluk Süresi Tanımı

– Mesleki

sorumluluk, en kapsamlı taahhütlerde

dahi; gizli ayıplar için 5 yılı geçmez iken

sertifikalı firmalara tek taraflı olarak ta-

nımlanmış

süresiz sorumluluk

, ilerde

beklenmedik ve haksız mağduriyetlere

sebep olabilecektir. Yeniden tanımlan-

malıdır.

6. ŞARTNAME ve YÖNETMELİKLER

Şartnamelerin teknik ve idari içeriklerin-

de karşılığını bulabilecek yukarıdaki değer-

lendirme ve önerilere ilave olarak, bu başlık

altında daha çok usule ilişkin, örnekleme,

öneri ve eleştiriler ele alınacaktır.

Ulusal İç Tesisat Şartnamesi

-iklim ve

yükseklik koşullarına bağlı bölgesel fark-

lılıklar saklı olmak üzere özellikle BTT

uygulama ve sertifikalandırması için ulu-

sal iç tesisat şartnamesi SEF ve uzman

mühendisler başta olmak üzere sektör

paydaşlarının ve işverenlerin ortak aynı

zamanda işkolu gerçeğine uygun bir

beklentisidir.

Kelime ve Kavram endeksi

, çoğu ulus-

lararası ve ulusal teknik yayında olduğu

gibi şartnamelerin endeks içermesi, içe-

rikteki bilgiye hızlı ve etkili ulaşım için

gerekli ve önemlidir.

• Tanımlar ve yaptırımlar tümü ile açık ve

ölçülebilir olmalı. İGDAŞ şartnamesin-

den bir örnek:

Burada istenilen mesafeler ancak ölçü-

lebilir olduğunda bir şartname tanımı

olarak geçerlilik kazanabilecektir.

• Gereksiz bilgi içermemeli. Örneğin İG-

DAŞ Eski BTT Şartnamesinde 4.8.3

Tanımı altında bacalara, 72 sayfalık

şartnamede 12 sayfa yer ayrılmış idi. Ta-

sarım, uygulama ve kabul sorumluluğu

sertifikalı firmalara ait olmayan konu-

lar şartnamede bu kadar yer almamalı.

İGDAŞ’ın yeri şartnamesinde aynı konu

8. kısımda sadece sertifikalı firmaları il-

gilendirecek genel bilgi ve çizimler ile 7

sayfada anlatılmıştır.

7. MESLEK ETİĞİ

BTT alanındaki uzman mühendisler, ser-

tifikalı firmalar ortalama 25 yıllık geçmişe

sahip bu işkolunda, danışmanlıktan uygu-

lamaya kadar tüm süreçlerde sorumluluk

5.4.1. İkinci Banıç Düşürme

İstasyonu Yer Seçim Kriterleri

• Bakım, kontrol ve montaj-

demontaj işlemlerinin rahatlıkla

papılabileceği alanlara tesis

edilmelidir.

• Yanıcı ve parlayıcı madde imalat

sahaları ve depolarına uzak

olmalıdır.

• Trafo binası, şalter sahası,

enerji nakil hattı gibi noktalarla

güvenli mesafede olmalıdır.

MAKALE