

78
Tesisat •
Ağustos 2017
rım BTT yatırımcıları için haklı ve gerekli
olmadığı gibi art niyetli davranabilecek
işverenler eli ile bir meslek grubunun
manevi ve maddi istismarına kapı arala-
yabilmektedir
4. GAZ AÇIM VE DEVREYE ALMA SÜRECİ
• İç Tesisat Şeflikleri’nce onaylanan çi-
zime uygun uygulamaların saha onayı
sırasında tadilat istenmemeli, zorunlu
hallerde ise gaz açımını aksatmayacak
bir program yapılmalı, 2. gaz açma su ve
bu nevi tadilatlar sertifikalı firma perfor-
mans değerlemesinden muaf tutulmalı,
yeniden onay harçları alınmamalı.
• Baca muayene kuruluşları da, imalatçı-
ları gibi, etiketleme yapmalı ve sahadaki
baca uygunluk kontrolleri, kazan, brülör
vb. cihazlarda olduğu gibi bu etiketler
üzerinden yapılmalı.
• BTT’ lerde projelerin imal-uygulama
süreçleri işveren veya abone tasarru-
funda çok uzun sürelere yayılmaktadır.
Konut içeren projelerde ise yerleşim ve
gaz açım süreci çok daha uzun süreli ol-
maktadır. 2.2 içeriğine ilave bu nedenle
de,
“poliçe tarihinden sonraki 3 ayda
gaz açılması”
sınırlaması bireysel konut
abonelerini koruma amaçlı bir uygula-
ma olup, BTT uygulamalarında gerçekçi
olmamaktadır.
• Emniyeti ve ticari güvenliği etkilemeye-
cek uygunsuzluklar gaz açımına engel
olmamalı, şartlı-yaptırımlı süreler verile-
rek düzeltme istenmeli, istenen düzelt-
melerin yapıldığının film veya fotoğraf
ile kanıtlanması ve kaydı sağlanmalı.
• BTT kapsamında eskiden (2013 ve ön-
cesinde)onaylanmış toplu konut proje-
lerinin de web tesisata kaydı yapılarak
bunlara da web tesisat üzerinden gaz
açım randevusu alınabilmeli.
5. SERTİFİKA-YETKİ KAPSAMI
Sertifikaların kapsamı, BTT işkolundaki
uzman mühendis ve SEF’lerin, ulusal dü-
zeyde, abonelikten devreye alıma kadar
tüm süreçlerde Ana ve Şehir Gaz Dağıtım
Şirketleri kural ve yaptırımları adına hare-
ket ettikleri ve bu manada sadece tasarım-
uygulama değil, etüt ve danışmanlık da
yaptıkları gerçeği ile ele alınmalı, perfor-
mans değerlendirmeler ise; liyakat ve sınıf-
landırma için yapılabilmelidir. Bu gerçek ve
gereklerden hareketle:
• Büyük tüketimli tesis sertifikası; daha
önce olduğu gibi arz, debi ve basınç
tanımı yapılarak ayrıştırılmalı, devam-
lılığı ise şarta-yaptırımlara bağlanma-
lı.
• Uzman Mühendislik: Sektörde, belirli sü-
reler ile belirli kapasite-basınç – içerik-
te ki tasarım ve uygulama süreçlerinde
sorumluluk alan, iş teslim eden makine
mühendisleri için
doğalgaz da uzman
mühendislik sertifikası
ilgili yönetmelik
ve şartnameler de tanımlanmalı, MMO
vb kurumlar üzerinden de akreditasyon
sağlanmalıdır.
• Herhangi bir Gaz Dağıtım Şirketi veya
EPDK nezdinde sertifika alan firma, is-
tediği gaz dağıtım şirketine de kayıt
yaptırarak ulusal düzeyde iş yapabilme-
li, rekabet edebilmeli, ikametgah, şube
açma vb usul engelleri kaldırılmalı per-
formans değerlendirmesine de ulusal
düzeyde tabi olabilmelidir.
• İGDAŞ başta olmak üzere şehir gaz da-
ğıtım şirketleri
Pazarlama ve Proje-E-
tüd Müdürlükleri
bünyesinde abonenin
kendi yapmak yerine sertifikalı firmalara
yüklediği işler, hali hazırda özel iletişim
ile ve özel yardımlar alınarak yapılmak-
ta, yaptırılmaktadır. Sertifikalı firmalar
işin gerektirdiği bilgilere ulaşabilme,
avan tasarım, etüt ve bütçeleme yapa-
rak aboneyi bilgilendirmek ve yönlen-
direbilmek için gaz dağıtım şirketlerinin
bu departmanlarında da İç Tesisat De-
partmanı ile olduğu gibi organik bağ
veya iletişim içinde olabilmeliler.
• İGDAŞ bünyesinde başlatıldığı bilinen
performans değerlendirme;
verim-ka-
lite- rekabet için yararlı olmakla birlikte
konut uygulamalarından
ayrıştırılmalı
,
iki ayrı alt branşın performans süreci ve
puanı da ayrı olabilmeli.
•
Sorumluluk Süresi Tanımı
– Mesleki
sorumluluk, en kapsamlı taahhütlerde
dahi; gizli ayıplar için 5 yılı geçmez iken
sertifikalı firmalara tek taraflı olarak ta-
nımlanmış
süresiz sorumluluk
, ilerde
beklenmedik ve haksız mağduriyetlere
sebep olabilecektir. Yeniden tanımlan-
malıdır.
6. ŞARTNAME ve YÖNETMELİKLER
Şartnamelerin teknik ve idari içeriklerin-
de karşılığını bulabilecek yukarıdaki değer-
lendirme ve önerilere ilave olarak, bu başlık
altında daha çok usule ilişkin, örnekleme,
öneri ve eleştiriler ele alınacaktır.
•
Ulusal İç Tesisat Şartnamesi
-iklim ve
yükseklik koşullarına bağlı bölgesel fark-
lılıklar saklı olmak üzere özellikle BTT
uygulama ve sertifikalandırması için ulu-
sal iç tesisat şartnamesi SEF ve uzman
mühendisler başta olmak üzere sektör
paydaşlarının ve işverenlerin ortak aynı
zamanda işkolu gerçeğine uygun bir
beklentisidir.
•
Kelime ve Kavram endeksi
, çoğu ulus-
lararası ve ulusal teknik yayında olduğu
gibi şartnamelerin endeks içermesi, içe-
rikteki bilgiye hızlı ve etkili ulaşım için
gerekli ve önemlidir.
• Tanımlar ve yaptırımlar tümü ile açık ve
ölçülebilir olmalı. İGDAŞ şartnamesin-
den bir örnek:
Burada istenilen mesafeler ancak ölçü-
lebilir olduğunda bir şartname tanımı
olarak geçerlilik kazanabilecektir.
• Gereksiz bilgi içermemeli. Örneğin İG-
DAŞ Eski BTT Şartnamesinde 4.8.3
Tanımı altında bacalara, 72 sayfalık
şartnamede 12 sayfa yer ayrılmış idi. Ta-
sarım, uygulama ve kabul sorumluluğu
sertifikalı firmalara ait olmayan konu-
lar şartnamede bu kadar yer almamalı.
İGDAŞ’ın yeri şartnamesinde aynı konu
8. kısımda sadece sertifikalı firmaları il-
gilendirecek genel bilgi ve çizimler ile 7
sayfada anlatılmıştır.
7. MESLEK ETİĞİ
BTT alanındaki uzman mühendisler, ser-
tifikalı firmalar ortalama 25 yıllık geçmişe
sahip bu işkolunda, danışmanlıktan uygu-
lamaya kadar tüm süreçlerde sorumluluk
5.4.1. İkinci Banıç Düşürme
İstasyonu Yer Seçim Kriterleri
• Bakım, kontrol ve montaj-
demontaj işlemlerinin rahatlıkla
papılabileceği alanlara tesis
edilmelidir.
• Yanıcı ve parlayıcı madde imalat
sahaları ve depolarına uzak
olmalıdır.
• Trafo binası, şalter sahası,
enerji nakil hattı gibi noktalarla
güvenli mesafede olmalıdır.
MAKALE