

14
Tesisat •
Ağustos 2017
PERSPEKTİF
DÜNYA’DA İLKOKULDAN ÜNİVERSİTE SONUNA
KADAR BİR ÖĞRENCİNİN MALİYETİ ÜZERİNE…
H
SBC Grubu’nun raporuna göre
bir çocuğun eğitimine ilkokuldan
üniversitenin sonuna kadar aile-
ler tarafından ortalama 44 bin 221 dolar
harcama yapılıyor. Aileler çocuklarının iyi
bir kariyere sahip olması için destek ver-
meye hazır olsalar da pek çoğu çocuğunun
devam eden eğitim masrafları için önce-
den birikim yaparak gelecek planlaması
yapmıyor.
HSBC Grubu’nun 15 ülkeden 8 bin
400’ün üzerinde ebeveyn ile yaptığı araş-
tırma ailelerin çocuklarının eğitimine ilişkin
planlarına yönelik bulguları ortaya çıkardı.
’’Eğitimin Değeri: Daha Yükseğe ‘’raporu-
na göre ebeveynler bir çocuğun eğitimine
ilkokuldan lisans eğitiminin sonuna kadar
global olarak ortalama 44 bin 221 dolar
harcıyor.
Bu miktar 132.161 dolarla en yüksek
Hong Kong’da, 16.708 dolarla en düşük
Fransa’da. Birleşik Arap Emirlikleri’nde
99.378 dolar, Singapur’da 70.939 dolar,
ABD’de 58.464 dolar, Cin’de 42.892 dolar,
Avustralya’da 36.402 dolar, Birleşik Kral-
lık’ta 24.862 dolar, Kanada’da 22.602 dolar,
Hindistan’da 18.909 dolar.
Dünyada kendi ülkesi dışında eğitim
yapan, dolasan öğrenci sayısı 4 milyon. Bu
öğrencilerin 160 milyar doları aşkın bütçe-
si var. 2020’de öğrenci sayısı 7 milyona,
bütçesi de 280 milyara çıkacak. Türkiye bu
öğrencilerden 150 binini ülkemize çekmeyi
hedefliyor.
HSBC raporuna göre, ebeveynlerin
yüzde 87’si çocuklarının mevcut eğitim
masrafına katkı sağladığını belirtiyor. Bu-
nunla birlikte her 10 ebeveynden 9’u ço-
cuğunun lisansüstü eğitim alabileceğini
düşünürken yüzde 76’sı lisansüstü eğitim
masraflarına katkı sağlayacağını öngörü-
yor. Araştırmaya göre, öğrenim kredileri
hariç olmak üzere yüksek öğretimdeki
öğrencilerin yalnızca yüzde 15’i eğitimle-
rine finansal katkı sağlarken, yüzde 16’sı
devlet desteğinden faydalanıyor. Yüzde 8’i
ise okul veya üniversitesinden burs desteği
alıyor.
Aileler, çocuklarının iyi bir kariyere sa-
hip olması için destek vermeye hazır olsa-
lar da pek çoğu çocuğunun devam eden
eğitim masrafları için önceden birikim ya-
parak gelecek planlaması yapmıyor.
Ebeveynlerin yüzde 74’ü çocuğunun
eğitim masraflarını karşılamak için gün-
lük gelirini kullanırken, yaklaşık dörtte biri
eğitime her yıl ne kadar harcama yaptığını
bilmediğini söylüyor. Pek çok ebeveyn ço-
cuğunun eğitimini karşılamak için eğlence
aktivitelerini kısmak, daha uzun saatler
çalışmak, kendi uzun vadeli birikim veya
yatırımına daha az katkı yapmak ve ikinci
bir işte çalışmak gibi finansal fedakarlıklar
yapıyor.
Ebeveynlerin yüzde 82’si çocuğunun
başarısı için kişisel fedakarlıklar yapmaya
hazır olduğunu söylüyor.
Günümüzde genç bireyler için eğitim,
rekabetin yüksek olduğu küresel iş gücü
piyasasında her zamankinden daha fazla
önem taşıyor. Dünya genelinde ebeveyn-
ler bu durumun farkında olup, çocuklarının
hayata atılırken en iyi başlangıcı yapmaları
için zaman ve para yatırımı konusunda hiç-
bir fedakarlıktan kaçınmıyorlar. Aileler bu
amaç için kişisel olarak yaşam tarzlarından
maddi fedakarlıklar yaparak çocuklarına en
iyi desteği sağlamaya çalışıyorlar.
Eğitimin aile bütçesi üzerinde yaratabi-
leceği yükü azaltmak için ailelerin önceden
planlama ve birikim yapmaları ümidiyle…
n
Prof. Dr. Nilüfer Eğrican
egrican@suntekinternational.com