Tesisat Dergisi 97. Sayı (Ocak 2004)

VI. BÖLÜM IRAK'IN YENİDEN YAPILANDIRILMASI VE TÜRKİYE'NİN ROLÜ O lrak' ın yeniden yapılandırılması hususunda Türkiye'nin rolünü art ırmak amacıyla bir eylem planı hazırlamak üzere Dı kanl ığı koordinasyonunda kamu sşeişkletörirBüna­ den Dışişleri Bakanlığı, Haz l ığı, DTM ve TİKA ile özel sekti nöerdMenüTstOeşBaBr , DEİK, UNO ve UMB'nin katıl ı mı gdüadüm Komitesi oluşturulmuş, biulekboimr Eitşe ha sonra genişletilmiştir. O 1483 sayılı GK Kararı çerçevesinde OFF programı kapsamında bulunan yaklaşık 850 milyon dolar tutarındaki Türk firmalar ını n mevcut kontratlar ının aşağı yukarı yl i sotne ds i on el a rdl ı ak hbi lö el üdmi l ümBi şMt i r' i. nAönnccaekl i kb7 l u i 5 m n 6l aa m l r la i ı l n r hala büyük bölümü sevkedilememiştir. O 11. Körfez Savaşı sonrası tahhitlerden ve gerek CndPAa'AinBaDç'lti ı ğ a nı aihmaleülerden Türk firmaları yeterince iş alama mıştır. Türk firmaları nın aldığı işler genel olarak su, zeytinyağı ğirmen maki nas ı, inş,aeattvme aeltz üermüensl ei,r ib, idlgei ­ sayar, mobilya, sıhhi malzeme, lokomotif, or atdoyboü si l,e tpi şi ki mu ps,i s mt eimn il eb rüi s, ,i l apçe, ttraohl ı lt,aknakbel or i ,, boru imalat makinaları, kaynak makinaları, okul malzemeleri, ev tekstili ve jenaratör ihracatı, havaalanı renovasyonu, prefabrik ev ve çadır kampları ile yemekhane inşaatı ve işletmesidir. O Kuz g d e e ç v i a e ş m y le I r r e i a n t k m d e g e ek çt ei şdl ei rr. i nHdaeb uk er 'ydfai nu yl rgaukl 'aamş aahl aı sr h b m a e ş mekte olup e, rahraanbgai bi l ei r güecçr ee rt kt aelne,pyeodl ci lu ına 5 kg çay, 5 kg sigara geçirilebil mektedir. Binek araçlar ından 21 dolar trip tik al ınmaktadır. Ticari mal taşıyan kamyon ve t ı Dinarrlapradrkanpa5radsolar muamele ücreti, 1 5 ı tahsil edilmektedir. Diğer tyaor na fl at raı nn 5l r5a0k 'i dt . ayna kT ıtügrekti iyr em' yeei md köanneı no l kma amk ­ 2la1 bdeorlaabrdera,ybauknun bedeli 44 dolar olup, ıt cezası ödenmektedir. Ayrı ca, Irakl ı ithalatçı da bazı paralar ödemek tedir. O STuürrikykeaHmüykoünmlaer ti lrak' a transit geçişlerde ına uygulanan ücret konu sunda bir karar alarak, Babulhava-Tnafara sında dolu kamyonlarda %40, boş kam yonlarda %60, Nusaybin-Yarubiye arası nda dolu kamyonlarda %86, boş kamyonlarda 38 %90 oranı nda ücret indirimlerine git miştir. O 2ih0ra0c2atOımcak-Ekim döneminde lrak'a olan ız 453 milyon dolarken 2003 yıl ının aynı döneminde 680 milyon dolar olarak gerçekleşmiştir. O lrak'a gönderilen malları n sigortalanması hususunda Uluslararas ı Nakliyeciler Derneği Yapı-Kredi Sigorta ile bir anlaşma yapmıştı r. Bu anlaşma çerçevesinde Yapı Kredi Sigorta firmalarımızın bölgede karşılaşacakları savaş ve terör hasarlarını karş ı lamamakta fakat bu bölgede oluşan kaza hasarlarını teminat kapsamı içine dahil etmektedir. O Yaşanan güvenlik sorunları nedeniyle ticari bağlantılar sonunda beklenen mal sevkiyat ı için kamyon bulunamamaktadır. Taşımayı kabul eden nakliye firmalar ı ise normal fiya t ı n üç katı gibi çok yüksek navlun ücretleri talep etmektedir. Bu da Türk firmalar ı nı n kat ı ldıkları ihalelerde fiyat tutturamama lar ı na yol açmaktadı r. O lrak'ta yaşanan güvenlik sorunları nedeniyle 3 Aral ık 2003 tarihi itibariyle Musul-Bağdat güzergahı nda Türk kamyonları nı n konvoy şveeknl li ink dgeü çhl ea rr ietkaer at f ıentdmaens ki noen vvoey aA eB sDk 'ol i r tgl uük edilmesine başlanmıştır. O Halihazırda inşaat işi olan firmalarımız gü vmeenkltiek sboüryuünkusnedeniyle lrak'a işçi gönderıkı ntı yaşamaktadı r. O lrak'ın yeniden yapılandırılmasına yönelik ça l ışmaların 2. fazı hitlerin sigorta ya n p d t ıa rm ö a z zeol l irkul en l ua nl uağ umoü ltdeuağhu gözönüne alı ndığı ğunda reasurans ı nn dAam, emr ui khaalı tafpirmAaBlDarotaldruafından yapılması büyük önem arzetmektedir. Halihazırda , bu anlamda Türkiye'de sigorta işlemi yapan bir firma bulunmamaktadı r. O Bir Türk Taşı macılık firması tarafından Musul girişinde bir TIR Parkı kurulmuştur. O 2003 yılı Aralık ayı başı nda Türkiye ve Irak aras ı nda bir protokol imzalanmıştır. Sözko tnuİksiuüplkreotaoraksol çerçevesinde; ­ ında daha önce uygulanan Sınır Ticaret Anlaşmas ı (BTA)'nın devam ettirile rek en kısa sürede yeniden imzalanmasına, t bSöezl lki oonlumsaumAankl al aş mbaeirl ea bi l egri l i idkei ttaayrlaafr hyeent küiz lilerinin biran önce biraraya gelerek petrkoal l amr i gk ti ba ri ı ,döedt aeyml aerlıebr veel i rkl euml l aenl eı l ar icnaek, b a n ­ t Ocak 2004 içinde lrak'a müteahhitlik ve d ba ü nka temsilcilerinden oluşan bir heyet zenlenmesine, t Habur Sı nı r Kapısındaki yığılmalara çözüm getirmek ve 2. Sını r kapısı açılmasına yönelik hazırlıkları başlatmak üz ke yetkililerinin Aralık ayı içindeeSriel oi kpii' dü el t bHiarabruaryvaegİeblrmaehliemrinHea,lil Gümrük Kapıları tyeent ki ni l isl eı nrıirngdeeçni şol el ur işnadceayk aoş ar tnaakn bsior rkuonml a ir ı yüzyüze görüşmek üzere h lanmalarına, aftada bir topt lİak ri dt aar agföGr üüşme br üi l kmYeeltekri il ni l ei rt ienmi ni naec ni l dkuı r r m umızı telefon hattı kurulmasına, t Gümrük Kapı ları ndaki personel sayısını n art ırı larak halihazırda tekyönde 1 500 olan geçiş sayısını 1 850 kamyona çı karılmasına, t Nusaybin-Kamı şlı-Musul güzergahl ı demiryolu hatt ı nın tam kapasite ile çalış mas ına yönelik görüşmelerin Aralık ayında t bKaaşrmlataılmEkaosnınoam, ik Komisyon Toplantısı'nın Nisan 2004'te Ankara'da toplanmasına, karar verilmiştir. O BM Off programı nı n 21 Kası m'dan itibaren CPA'ye devredilmesiyle sın ır denetleme dnooklutalulağruındnaeydaeşnainyalen CyoPAğ'uinnlugök ve depoların zetim şirketi Cotecna ödeme talimatları nı BNP'ye ulaş ntıermdaennleokftiramsınadlaar vakit kaybetmektedir. Bu ı mız Petrol Karşı lığı Gıda Programı çerçevesinde yaptı kları sevkiyat ların ödemelerini dah de alı rken, şimdi bu saüörenc7e-83-h4ahf taafyt aa i çç ıi kn ­ mıştır. O lrak'ı n yeniden yapılandı rı lerine kat ı lı ma dair prosedlmüraüsnı 2so. fnazdeihraelcee karmaş ık ve Amerikan formatlı olması, buna karş ı lık hazırl ı k sürecinin de çok kısa tutul mas ı ışığı nda Amerikan sistemine alışı k ol mayan firmalar ı mız zorluklar yaşamaktadır. Bu anlamda, halihazırda bazı malar ı saltgüvenlik sorununuAamşmeraikkaanmfair­ cıyla bazı ihalelerin kendilerine söz verildiği gerekçesiyle Türk firmaları ile irtibata geç mekte veya ortak ya da taşeron düzeyinde çişebriçreliğvei tdaeleTpülerkrifniri mdialelagr etirmektedirler. Bu ını n da bu ihalelere dmaükmeknüdni aorladlaurğunca ya Amerikalılar ile ya ı nda ortaklık/ konsorsiyum kurmak suretiyle iştirak etmeye çal ışmaları faydal ı olacaktır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=