Tesisat Dergisi 97. Sayı (Ocak 2004)

... ooN -"" .. " o Ülkemizde geçerli yapı mevzuatı eksik ve yetersiz olduğundan ve halen AB standartlarına uyumlu bir mevzuat hazırlanıp, yürürlüğe konulmadığından, yapı denetim ve kontrol sisteminde bir kaos yaşanmakta, "hiç yapılmamasından daha iyidir" yaklaşımı ile kamu kurumları, yapı denetim kuruluşları, meslek odaları bu denetim yönetimini desteklemektedir. Bu doğrultuda AKP'nin bazı sempazitanları kendi yöneticilerinin dahi arzulamadığı girişimlerde bulunmakta, şeriatyasalarını n, hilafet kurallarının uygulanması na kadar uzanan, laik Türkiye'nin anayasasına aykı rı yaklaşı mları gündeme getirmektedirler. Bu girişimler sözlü ve yazıl ı medyada, parlementerlerin beyanları nda, yerel yönetim adaylarını n propogandalarında, yerel yönetimlerin yaptı rımlarında açıkça görülebilir. Bu yıl yapılacak yerel seçimlerin referandum niteliği, çağdaş adayları n seçilip seçilmemesiyle görülecektir. Partili olup olmaması na bakılmaksızın görüş ve ideolojileri ne olursa olsun laik, cumhuriyetçi, demokrat, çalışkan, dürüst, medeni, bilgili, güven verici insanları yerel yönetimlere seçebildiğimiz takdirde, bilgi toplumu olduğumuzu kanıtlayabiliriz. Bu anlamda yerel seçimlerde partilerden ziyade kişilere kilitlenmeliyiz. Özellikle İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya, Adana, Bursa, Eskişe-hir, Gaziantep, Kocaeli, Bolu, Konya, Kayseri seçimleri bu referandumun güven düzeyini gösterecektir. Bu nedenle toplum tarafından bilinmeyen erdemli aday adaylarına ihtiyaç duyulan bir dönem yaşamaktayız. Önemli olan inançları zedelemeden çağdaş olabilmektir. ► Uygulanamayan Projeler ve Göstermelik Denetim 4734 sayı lı Yeni İhale Kanunu'nda, uluslararası standartlara yönelik anahtar teslimi ihalelerde proje ve şartnamelerin işi eksiksiz tanımlaması öncelikli önem taşır. Bu doğrultuda, ihaleye esas tüm projeler bir ekip sorumluluğunda, proje yönetim koordinasyonu ile hazı rlanmaktadır. Design konsept, design development, workingdoküman, final design denilen proje aşamalarında üretilen yapı 20 projeleri genel olarak bütün disiplinlerin uygulama sorumluluğunu içermekte, işin tanımı yönünden anahtar uygulama projeleri olmaktadı r. Batı ülkelerinde bu şekilde üretilen projeler, kontrol amaçl ı , müşavir ve danışmanların oluşturduğu bütün ihtisas alanları nı içeren yetkili uzmanların tetkikinden geçmek suretiyle onaylanı p, ihaleye esas olmak üzere yükleniciye teslim edilerek inşaata start verilmektedir. Ülkemizde de önemli yapı larda bu tür uygu• lamalar zaman zaman görülür. Ancak kamu kurumları dışı nda kalan özel sektöre ait projelerin imar ve yerel yönetim onaylarında, al ışı lmış kurallar nedeniyle denetim, bürokrasinin formalitelerine boğulmuş ve bu yöntem yasa, yönetmelik, yerel yönetim uygulamaları, meslek odaları nın oda tescil belgeleri ile destek görmüştür. Her yerel yönetimde farklı uygulamaları görülen bu prosedür, bazı belediyelerde yetki, görev ve sorumluluk paylaşı mı gerekçesi ile inanılmaz kaosa neden olmakta, zaman ve emek kaybı dışı nda, irtikap yöntemlerine yol açmak suretiyle toplumun zarar görmesine neden olmaktadır. Örneğin imar için onaya sunulan mimari projelerle beraber bir yı l öncesine kadar sadece sistem detayları ile ilgili ısı yalıtı m projesi, doğal gaz projeleri istenirken bu yıl uygulamada ek olarak yangın, sığınak havalandırma, asansör projeleri istenmekte, özellikle kontrol amaçlı ısı yal ı tı m projesi, asansör projesi, yangın projesi, doğal gaz projesi, cebri havalandı rma projesinin ayrı ayrı dörder takı m çizilmek suretiyle ilgili müesseselere, itfaiye teşkilatına, kaymakamlıklara onaylatılması zorunlu kı l ı nmaktadır. Enerji tasarrufu ve ekonomisi, yangın güvenliği, doğal gaz yönetmelikleri, iç hava kalitesi standartları yönünden ilk etapta çok faydal ı olacağı zannedilen bu uygulama, denetim ve kontrol amaçlı inanılmaz formaliteler ile büyük sakı ncalar yaratmakta; emek, zaman ve para kaybına neden olmaktadır. Şöyle ki; 1. lsı yal ıtım projelerine esas yapı bileşenleri elemanları ve yal ıtı m katmanları tatbikatta sistem detayı nda belirtilen elemanlardan tamamen farkl ı uygulanmakta, hiçbir sorumlu bu uygulamaları işin yapımında ve bitiminde kontrol etmemektedir. 2. Yangın güvenliği projelerinin uluslararası standartlara veya yeni yangın yönetmeliğine uygunluğunu tahkik edecek teknik elemanlar itfaiye teşkilatlarında bulunmamakta, dolayısıyla yetkililer komisyon kararları ile bu prosedürü onay amaçl ı yürütmeye çalışmaktadı r. 3. Doğal gaz ön projeleri hiçbir işe yaramamakta; bu projelerle abonelik alı narak bilahare dönüşüm projeleri ile gerçek doğal gaz uygulaması yapılmaktadı r. 4. Asansör projelerinin ne amaçla yapıldığı halen anlaşı lamamaktadır. Yapı larda asansörler, imalatçı firmaları n kendi ürünlerine özgü teknolojik projelerine göre imal ve monte edilmekte, onayl ı projeler hiçbir işe yaramamaktadı r. 5. İç hava kalitesi standartları ülkemiz için çok yeni ve bilinmeyen bir uygulamadır. Bu amaçla sığınak havalandırma projesinin yanı sı ra cebri havalandırma projesinin istenmesi, bu projelerin imar yerine il idari teşkilatlarını n sivil savunma birimleri tarafı ndan incelenip onaylaması , bu işi hiçbir teknik elemanı olmayan kaymakamlı kları n görevli kı ldığı memurların hizmetine dönüşmekte, bilinçsiz, yararsız bir uygulamaya neden olmaktadı r. Ülkemizde geçerli yapı mevzuatı eksik ve yetersiz olduğundan ve halen AB standartları na uyumlu bir mevzuat hazı rlanı p, yürürlüğe konulmadığından, yapı denetim ve kontrol sisteminde bir kaos yaşanmakta, "hiç yapılmaması ndan daha iyidir" yaklaşımı ile kamu kurumları , yapı denetim kuruluşları, meslek odaları bu denetim yönetimini desteklemektedir. Bu denetim sistemi, uzman olup olmadığına bakılmaksızın kamuda bir istihdam yaratmakta, hizmeti yapan görevliler onay makamı nı n yetki ve görev gücünden haz duymaktadı r. Ayrıca yapı denetim kuruluşları elemanları ekmek parası kazanmakta, meslek odaları ise vize harçları ile sürekli akar sağlamaktadı r. Dolayısı ile denetim amaçl ı müfettişlik uygulamaları nın kolay ve cazip yönlerinden kimse kolay vazgeçmek istememekte, bunun ötesinde aracı lar, işbirlikçiler, hatta bazı görevliler çıkar amaçlı irtikap usullerine başvurmaktadırlar. Bu tür bir uygulamanın ülkemize sağladıkları ve ülkemizden aldı kları uzun süre gündemde olacak ve tartışılacaktı r. Devletin yıllar önce bürokrasiden arındırma amaçlı gereksiz formaliteleri yok etme girişimlerinden bugüne kadar bir sonuç alınamamış; buna karşın demokrasi oyunları ve sivil toplum kuruluşlarının katkıları ile yeni formaliteler gündeme gelmiştir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=