M o o E iii .. � "'Ol ..(/) lm@ooırll@ news TTMD' den HarfDevriminin 75. Yıldönümünde "Yabancı Dilde Eğitim" Semineri "Foreign Language Seminar" From TTMD for The 75th Year of Letter Revolution rk Tesisat Mühendisleri Derneği İstanbul Bölge Komitesi'nin düzenlediği eğitim seminerleri sektör temsilcilerini bir araya getirmeye devam ederken, seminerlerde sektörle ilgili konuların yanı sıra, çevrenin korunmasından, yabancı dilde eğitime kadar hayatın her alanında konular tartışılıp değerlendiriyor. Bu bağlamda TTMD'nin "Yabancı Dilde Eğitim" konulu semineri de 1 Kasım 2003 Cumartesi günü İTÜ Makine Fakültesi, Orhan Öcalgiray Konferans Salo nu'ncla gerçekleştirildi. Seminere Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Cem Alptekin, Yıldız Teknik Üniversitesi Öğretim Üyesi Hikmet Altınkaynak ve yazar Feyza Hepçilingirler konuşmacı olarak katıldı. Seminerde ilk olarak konuşan Yıldız Teknik Üniversitesi öğretim üyelerinden Hikmet Altınkaynak, Harf Devriminin 75. yıl dö nümünde "Yabancı Dilde Eğitim" gibi bir konunun tartışılmasının önemine dikkat çekerken, "Bu çerçevede zaman zaman gündeme gelen 'yabancı dilde eğitim'in ül kemiz açısından gerekli olupolmadığı, bundan yarar ve zararın ne olacağı tartışıldı. Biz de bugün, bu tip tartışmalara belki de bir yenisini dahaekleyeceğizvebu sorunun bilimsel olarak çözülmesi için yine konunun ilgililerinin ve yetkililerinin bilimsel bir çatı altında, bilimsel H I K MET A L T I N KAYNAK 42 bir veri oluşturarak, sorunu çözmesini bek leyeceğiz, özleyeceğiz" eledi. Yabancı dilde eğitim konusunda Türkiye'de pek çok görüşün birbiriyle ça-tıştığı na da değinen Altınkaynak, "Yabancı dil günümüz dünyasında elbette gereklidir, dahası zorunludur. Biryabancı dil değil, birkaç yabancı dil bilmek gerekir. Ama yabancı dil öğrenmek, yabancı dilde öğretim yapmayı gerektirmez. Dahası birkaç üniversitede günümüzde olduğu gibi, Boğaziçi ve Ortadoğu yabancı dilde eğitimi başarıyla sürdüren yüksek-öğretim kurumla rımızdır. Ama bunların dışındaki üniversitelerin, durumları bellidir. Hele de vakıf üniversiteleri belki bir-ikisi hariç, tümü ticari görünmektedir. Oysa vakıf elemek, 'Bireyin zenginliğinin kamuya ve topluma aktarılmasının aracı olan kurum elemektir.' Kaldı ki eğitim bir haktır ve bundan yararlanmanın parasalgüce bağlanması, hakkın özünü zedeleyici sonuçları da beraberinde getirir" dedi. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Cem Alptekin ise seminerde yaptığı konuşmada, öncelikle nitelikli birTürkçe eğitiminin ardından ikinci bir dilin güzel etkilerinin anlaşabileceğini ifade etti. Alptekin ayrıca Türkiye'cle kısıtlı bir çev-renin dışında İngilizce eğitimi verilmediğine dikkat çekerken, bu kısıtlı çevrenin, anadilin öğrenilmiş olduğu aşamadan sonra eğitim-öğretim devresi ne giren az sayıda üniversiteden ibaret tiye/erinden Hikmet Altınkayııak, Harf Devrimi'11i11 75. yıl döniimiiıule 'Yabancı Dilde Eğitim' gibi bir ko1111111111 tartışılmasınm önemine dikkat çekerken, "Bu çerçevede zama11 zammı gündeme gelen 'yabancı dilde eğitim'in ülkemiz açısından gerekli olup olmadığı, bımdaıı yarar ve zararın ne olacağı tartışıldı. Biz de bugü11, bıı tip tartışmalara belki de bir ye11isiııi da/ıa ekleyeceğiz." dedi. olduğunu belirtti. Alptekin konuyla ilgili şöyle konuştu; "Herhangi bir Anadolu lisesinde veya özel lisede Türkçe dilbilgisi dersi anadilde, İngilizce gramer dersi İngilizce olarak, coğrafya dersi anadilde, fizik dersi İngilizce olarak verilmektedir. Bu uygulamanın eğitim litera türündeki adı 'çift dilli eğitim' olup, yabancı dilde eğitim değildir. Sorunun kökeni ikinci bir dilin olumlu etkilerinden yoksun kalan bir anadille kendi içinde niteliksiz bir Türkçe eğitiminde yatmaktadır''. Seminerde söz alan ve "Türkçe Off" kitabıyla tanıdığımız yazar Feyza Hepçilingirler ele yaptığı konuşmada, Türkiye'cleki öğretim kurumlarındaneden Türkçe eğit im yapılmıyor ve anadilde eğitim düşüncesinin önündeki engeller neler olabilir sorularına dikkat çekerken, "Yabancı dil bilmek tek başına yetmediği gibi, anadiliyle değil yabancı dille düşünmeye çalışmaktan körlenen beyinle anlatılmaya değer bir şeyler bulmak pek ele kolay değildir" dedi. Hepçilingirler ayrıca, bir çok okulda, özellikle de birçok üniversitede Türkçe yerine İngilizce eğitim yapılmasının Türkçe'den kaynaklanmadığını, yapısal olarak Türkçe'nin, eklemeli bir dil olması sebebiyle, yeni terim üretmede olsa olsa kolaylık sağladığını belirtti, ''Türkçe bizi 'kör kuyularda merdivensiz' bırakmıyor. Kencli-mizi o kuyulara atan yine biziz" dedi.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=