M o o N E iii "' "' ., -., "iii temsilcisi ve yetkilileri olmanın ötesinde, seçilmesini sağla y an kesimin temsilcisi ol maktadırlar. Bu yönleri ile belediy e baş kanlarının ve yerel yönetimlerin bağımsız ve tarafsız olduğu iddia edilemez. İstanbul Büyükşehir Belediyesi çok büyük bir kamu kurumudur. Beledi yeye bağlı bütün kuruşlar çok güçlüdür. Beledi yede binlerce çalışan bulunmaktadır. Cemil Topuzlu, Haşim İşcan, Mümtaz Tahran, Fahrettin Kerim Gökay'dan bu yana hızla değişen İstanbul'da, parti ada ylarından seçilen başkanların bazıları çok başarılı hizmetler vermiştir. Bu dönemde deney imli, bilgili, başarılı ve işinde ehil, güvenilir, dürüst çalışanların yanı sıra; partililer, örgütler, ideolojik gruplar, menfaat ve çıkar amaçlı bir kesim beledi yede uzun süre yer almış, aralarında bir sistem geliştirmiş; denetim, kontrol, ruhsat ve benzeri müsadelerde rüşvet, irtikap usulleri gelişerek en küçük hizmetlere kadar ulaşmıştır. Bu anlamda yerel yönetimlerin yeniden y apı lanması zorunludur. 2004 yılında yapı lacak yerel seçimlerde bu amaç çok önemlidir. Dola yısı yla bozulan sistemin, seçimler ile kola yca düzelebileceği zannedilmemelidir. Ancak başlama noktasının bu işe kendini adamış, özverili, dürüst, becerikli bir başkan ile olabileceği bilinmelidir. İstanbul Belediye Başkanı çağdaş, modern ve a ydın bir insan olmalıdır. Görgü, eğitim ve kişiliği çok önemlidir. Popülerlik güven kazandırır. Geçmiş yaşamında görgü, maddi imkan sahibi ve bağımsız olmalı, lisan bilgisi, çok yönlü eğitimi ve İstanbul'u temsil yeteneğine vakıf bulunmalıdır. Bu kişi genç, çalışkan, dürüst, adil olmalı, yönetim nitelikleri bulunmalı ve sağlıklı kişiliği ile öne çıkmalıdır. Demagojik yaklaşımlar, med yatik popülerlik ve şöhret tutkusundan uzak erdemli kişilik, aile görgüsü, müte vazilik ve insancıl yaklaşımlar temel kriterler olarak alınıp, başkanların tercih ve seçimi buna göre yapılmalıdır. 1954 yılından 2004 yılına kadar geçen 50 y ıl içinde bütün seçimlere katılmış bir seçmen olarak, seçim öncesinde ülke çapında seçilmişler arasında yer almasını arzuladığı 1 O kişilik bir liste yapmayı adet edinmiş bir vatandaşım. Hiçbir seçimde öngördüğüm listenin üçte biri bile seçilemedi. Bazıları ise seçimlerde aday olmadı. Yaklaşık 25'i aşkın seçime yönelik bu listeler içinde yer alan ortak tek isim Merhum Bülent Eczacıbaşı olmuştur. Kendisini hiç tanımadığım, hatta yakından bile gör20 Desing & Build, üretimde güvenden daha çok sorumluluk sistemine dayalıdır. Üretiımle işveren-işyapan olarak iki tarafınevcuttur.Desing & Build sisteminde tasarım, uygulama, işletme ihtisas grupları bütünleşir, tek bir ekip haline dönüşür. mediğim bu rahmetliy i Cumhurbaşkan lığına, İstanbul Beledi ye Başkanlığına layık görerek bizi temsil etmesini istememin nedenini şimdi daha i yi anlamaktayım. Yukarıda İstanbul Beledi ye Başkanı'nda aradığım nitelik, kişilik, kültür ve erdem kriterleri incelendiğinde bu düze yde olan, halen genç ve dinç, dürüst ada y ların bulu nabileceği, fakat mevcut yasalar, kurallar ve geçerli demokrasi koşullarının mümkün olama yacağı kanısındayım. ► Design & Build Küresel ekonominin yapı teknolojisindeki son yaklaşımı, deneyimli firmaların önemli tesislerin projelerini y apıp, inşaatı tamam la yarak çalışır halde teslim etmesidir. Bu uygulamada deneyim, sorumluluk ve garanti esastır. Güçlü yatırımcılar iş y aptıra cağı firma yı rasgele teklif almak suretiyle seçmemekte, iş yapanın deneyim, tecrübe, bilgi ve mali gücü tahkik edilmektedir. A yrıca teminat ve sigorta ile yatırım garanti altına alınarak, hizmetin mükemmel çalışır halde teslimi sağlanmaktadır. Design & Build sistemi, işveren ve işyapanın y asal temsilcileri olan avukatların uzun süreli a yrıntılı mutabakatlar sonucu yapılır. Üretimin denetim ve kontrolunun yanı sıra vecibeleri de ağırdır. Bu amaçla Amerika'da ev, konut, otel, hastane, iş merkezi, ofis yapan firmalar sınıflandırılmış, yükleniciler üretimdeki başarıları ile değerlendirilmiştir. A y rıca firmaların multi-disipline birimleri içermesi, müşterek iş ortaklığı, gruplaşmak suretiyle müteselsil bir sorumluluk içinde üretim y apmaları zorunlu olmuştur. Ülke mizde bu doğrultuda yapılar; yapı tipi, yapı fonksi yonu yönünden sınıflarına göre gruplanmamış, dola yısıyla ihtisasa yönelik yükleniciler oluşmamıştır. Tasarım ve mü şavirlik hizmetleri için de a ynı şeyler söy lenebilir. Hemen hemen bütün yapıların müteahhitlik, müşavirlik, tasarım hizmetleri sermay e ağırlıklı müteahhitlere, multi disipline olma yan müşavirlere veya rasgele mimarlara verilmiştir. Ayrıca uygulamada yapımcı yükleniciler ister istemez taşeronlarının işvereni ol maktadırlar. Dola yısıyla hizmete ticari ağır lıklı bakmak zorunda olduklarından uzmanlıktan taviz vermeye, ucuzluğa y önel me ye mecbur olmaktadırlar. Bu anlamda serma ye kuruluşları, aracı kuruluşlar çoğu kez sorumluluktan uzak, ticari ağırlıklı y ak laşımlarla inşaat işlerine önem vermekte, uzman, deneyimli, işi yapabilir kişi veya firmalara iş yaptırmay a, onlarla kazanç larını pa ylaşmaya yanaşmamaktadırlar. Bu tür uygulamanın karşıtı olarak yatırımcı kuruluşun yanı sıra müşavir, tasarım, uy gu layıcı ekiplerin a yrı ayrı oluşması, hizmeti birbirinden bağımsız sorumlu ihtisas grup ları olarakvermesi düşünülebilir. Bu yöntem de çok başarılı sa yılmaz. Çünkü her ser ma ye sahibi müteahhitliğe, her diploma yetkilisi müşavirliğe vey a tasarım hizmet lerine so yunmuş, sistemde sorumluluk olmadığından kola y işlere yönelmişler, iş akışı y etersizliğinden sistem kurumsal laşamamıştır. A y rıca insanoğlunun doğasın da geçerli kurallar çerçevesinde zorunlu koşullara yönelik uygulanan sistemlerde mevzuatın açıklıklarından fa ydalanarak y apılan kurnazlıkların önüne geçmek çok zor olmaktadır. Özellikle ülkemiz gibi bir yandan saf, bir yandan açıkgöz insanların oluşturduğu toplumlarda ticari kazanç, kola y para kazanma usul ve yöntemleri her türlü irtikaba imkan tanımaktadır. Yaklaşık kırk yıl önce bir kamu görevlisi ve teknik adam olarak SSK Düzce Hasta nesi'nin ihalesinde satın alma komis y o nunda görev yaptığım sırada, en düşük teklifin bütün birim fi yatlarının yüksek, buna karşın toplam teklif bedelinin düşük olmasının dikkatimi çekmesi üzerine, komisyon başkanına teknik bir inceleme y apmamız gerektiğini bildirmiş ve gerekli müsaade yi almıştım. Yaptığım incelemede bütün sa yfa toplamlarının doğru, sayfadan sa yfaya nakli yekünlerin yanlış ve yanı ltıcı olduğunu gördüm. Kola y görülecek bu yanlışın yanı sıra dosyay ı daha derinleme sine incelediğimde 20.000 m 2'lik yapının keşiflerinde 32.000 m 2 'Iik bir mozaik kale minin olduğu, a y rıca inşaatta hiç kullanıl ma y acak metraj kalemlerinin bulunduğu nu görerek amirlerimin desteği ile daha bilgili, güvenilir meslektaşlara projeye u ygun metrajlar yaptırmak suretiyle güncel ra y içlerle yaptığımız değerlendirmede iha lenin önceden planlanmış, teklif sahipleri
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=