Tesisat Dergisi 95. Sayı (Kasım 2003)

•• •• •• VIEWı GORUNUM ► 2004 Yerel Se�imleri ve İstanbul Kamu Yönetim Reformu Yasa Taslağı ne deni yle; 2004 yı l ında yapılacak yerel seçimlerin önemi bir katdaha artmaktadır. Seksen bir ilden oluşan, yetmiş milyona yakın nüfusu olan bir ülkenin tek merkez den yönetimi gittikçe imkansızlaşmaktadır. Bu yönden demokrasi ilkelerine uygun tarzda bölgesel yönetimin büyük yararları bulunmaktadır. Ancak bu sisteme yönelik yeniden y apı lanmada; toplumun bilgi toplumu olması, vatandaşların çağdaş düze ye ulaşması gerekir. Bu anlamda Türki ye; demokratik ülkelerde geçerli, ana yasal ilkelere uy um lu, temel hukuk kurallarına bağlı toplu y a şam standartlarının geçerli olduğu bir ülke olmak zorundadır. Asırlardır, değişik kültürlerin, örf, adet ve inançların etkisi altında kültürüne, tarihine sahip olamamış, bunları günümüze taşı yamamış, ekonomik yönden geri kalmış Türki ye'nin farklı bölgelerindeki yaşam, görgü, eğitim, bilgi ve ekonomik düze y ül ke yi sınıflara ay ırmakta; zengin-fakir, oku muş-cahil, görgülü-görgüsüz insanlarımızla bölgelerde, yörelerde, il, kasaba ve kırsal y erleşimlerde farklılıklar sergilenmektedir. Bü yükşehirlerimizde bu ayrımlar yaşam düzeyinde açıkça görülebilir. Bu koşullar, bölgesel yönetimde üniter devlet anlay ı şımızla ters düşebilmekte; ataerkil aile düzeni, aşiret, ağalıkve liderbağımlılığı, aile, mahalle, hemşerilik bağları, duygusal ilişkiler ülkemizin bütün yerleşimlerinde ikilemler yaratmaktadır. Futbol takımlarının fanatik taraftarlarının yaklaşımına benzer çelişkilere zemin hazırlayan bu tür ortamlar, ülkemiz için daima tehlikelidir. Kaldı ki; yıllardır y aşanan ekonomik şartlardan kay naklanan yandaşlık, işbirlikçilik, çıkar amaçlı örgütlenme, partililerin bağnaz tutumları, bu ülke ye yeteri kadar zarar vermiş, ileri ülkelere nazaran yıllarca geri kalmamıza neden olmuştur. Bu nedenle demokrasi ilkelerine uygun tarzda çoğunluğun reyi ile seçilmiş yönetimlerin dürüst, sağlıklı ve başarılı olacağı varsa yımı yanlış sa yılmalıdır. Avrupa Birliği'ne uyum y asa larını u ygulamaya geçişte bu sorunlar daha net bir şekilde ortaya çıkacaktır. Nitekim son yirmi yıl içinde seçilmiş yerel y öne timler, beledi ye başkanları, milletvekilleri ve tayin edilmiş kamu üst düzey y öneti cilerinin icraat ve hizmetleri tarafsız bir şekilde değerlendirildiği takdirde erişilen sonuç toplum düzeyini sergiler. Yerel y önetimlerde bağımsızlık çok önem lidir. Özellikle beledi ye başkanlarının seçimlerinde partilerin ve parti liderlerinin etkileri azaltılmalı, iki kademeli seçimle çoğunluk oyu ile y erel yöneticiler belirlen melidir. Bu anlamda İstanbul Bü yükşehir Kamu Yönetim Reformu Yasa Taslağı nedeniyle; 2004 yılında yapılacak yerel seçimlerin önemi bir kat daha artmaktadır. Seksen bir ilden oluşan, yetmiş milyonayakın nüfusu olan bir ülkenin tek merkezden yönetimi gittikçe imkansızlaşmaktadır. Bu yönden demokrasi ilkelerine uygun tarzda bölgesel yönetimin büyük yararları mevcuttur. Celal OKUTAN belediye seçimlerini ay rıntılı değerlen dirmek çok yararlı olacaktır. İstanbul, modern Türkiye'nin batıy a dö nük bir penceresi, ileri ülkeler bakımından ülkemizin bir aynasıdır. Nüfusu 12 milyonu aşan; kültür, sanat, ekonomi, ticaret, eğitim, turizm aktiviteleri ile Türkiye'nin göstergesi, ülkenin bir simgesi ve toplumsal gelişimin öncüsü sa yılır. Yerleşimi, coğrafi durumu, tarihi, doğal güzellikleri ile Paris, Londra, Berlin, Roma gibi bü yükşehirler düzeyinde, hatta bunlardan daha öncelik kazanmış, dün yanın en güzel şehirlerinden biridir. A y rıca İstanbul, ülkemizin çağdaş bir ya nıdır. Dünya standartlarına entegre olmuş, dünya sanay i ve ekonomisi ile ilişki kur muş, kültür vesanat merkezi sa yılan, tarihi ile övünülen, yaşam koşulları ile insanları kendine bağlayan bir metropolitan sa yılır. New Yorklu, Parisli, Londralılar gibi İstan bullular da İstanbullu olmakla övünür, gururlanırlar. Buna karşın İstanbul'un hızlı gelişimi nedeni yle büy ük sorunları mev cuttur. İmar, alt yapı, ulaşım, yerleşim gibi sorunlarının yanı sıra, şehri çevreleyen varoşlar İstanbul medeni yetini Anadolu kültürü ile harmanlamış, bu beraberlik toplu y aşam sorunlarını gündeme getir miştir. Yerel yönetimler şehirlerde aile düzeninde kadınların yetki ve görevlerini yüklenir. Bu yönden belediye başkanları şehri, şehrin insanlarını temsil eder ve onların ihtiyaçlarını sağlar. Yerel seçimlerde belediye başkanlarının parti adayları arasından belirlenip seçilmesi demokrasi ilkelerine uygun bir yöntem gibi görünse de; bu hiç bir zaman sağlıklı bir seçim, başarılı bir sonuç sa yılamaz. Başkanların politik bağları, partililerle ilişkileri, çevre bağları onların hizmetlerini sınırlamakta, şehrin 19 Mc:, c:, "' E iii '"ı.:: ıno, '" en

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=