o o w "iij Finansman kavramı Enerji tasarruf tedbirleri için lntracting financing Concept - lnteracting for Energy Saving Precautions Birçok belediye kuruluşu ekonomik enerji tasarruflarına yatırım yapmaz. Öner i len proje çin rizibilitc a�rması. Bir taraftan gerekli gereçler eksiktir, diğer yandan yeterli knoıv-/ıoıv (bilgi birikimine) salıip değillerdir ve mulıtemel projeleri tespit dalıi edemezler. Çevrekorum.ımüdürlüğü Finansmanın belirlenmesi Lzmanlık mek.:ını münfer it iş.letme Bu durum endüstriyel işletmelertle de neredeyse aynı ölçüde göriilmiiştiir. Enerji tasarrufu tedbirleri tÇin yıllıl 0.5 ila 1 mil)·onE tutarında bütçe Finansman Enerji masraflarının düşürül mesi Kurumlar bütçesi EnNji rasarrufu için tedbirler Çoğu kez para kazandıran çekirdek işe odaklanılır ve bina yatırımlarındaki kazanç beklentileri unutulur; oysa burada kamu a/anltırııuı göre getiriler çok dalıa fazla olabilir. T(lsarrufedilen enerji malıyt•tlerinden dolayı sermayeningeri akışı 1. Giriş "Contracting" ifadesi, hem finansman hem de teknik problem çözümünde kullanılan bir modeldir. Enerji tasarrufuna uzmanlaşmış bir şirket, gayri menkulü enerji potansiyeline yönelik analiz ederve ekonomik yatırımlarını önceden yapar. Yapılacak harcamanın geri ödenmesi ise, ispat edilen enerji tasarruf miktarına göre (1,21 yapılır. Müşterinin bakış açısından, ki bu makalede yazarın ele aldığı belediye kuruluşudur, bu modelin avantajlarının olduğu, ancak bir dizi dezavantajların da bulunduğu ve risklerin oluştuğu gözlemlenmiştir: t Şirket içinde yapılan değişikliğin aksine, risk ve kazanç vergisi gelir. Bu ise emniyetin bedelidir ve sözleşmeyle belirlenen tasarruf miktarını garanti eder. t Şirket içinde sözleşmenin ihalesi ve denetlenmesi için faaliyetler, 1 5 yıla kadar uzayan sürelere yayılabilmektedir ve çoğu kez ekonomik dengelerin hesaplanması da ihmal edilir. t Contractor'ı da ilgilendiren transaksiyon faaliyetinin temelinde, projelerin asgari boyutu vardır, ki bu boyuta küçük belediye lerde ulaşılamaz. • • Contracting'de oluşan tehlikelerden birisi ise "avuçla verip azar azar geri almak"ta yatar: Eğer komplike bina tekniğine dayanan tesislerde sadeceayarünitelerinin değişimi söz konusuysa ve bazı tahrik ünitelerinin yenilenmesi gerekiyorsa, belli bir tasarruf yapılabilir, ama ilgili bina tekniği sisteminin ana sorunu çözülmeden kalır. Bina tesisatının tamamen yenilenmesi nadiren kendini geri öder. Güncel problemlere çabuk reaksiyon göstermek, neredeyse imkansızdır. Genelde problemin ele alınması bir yıldan fazla bir süre sonra gerçekleştir. 160 L__________________ 7 Şekil J. t Henüz tatmin edici bir çözüme kavuşmamış olan soru, sürekli değişim gösteren gelir tanımlama sayısıdır. Zira kullanım süreleri ile kullanma şekilleri değişmektedir. Belediye kuruluşları için Contracting kavramı, ancak finansal işlem alanı içermiyorsa ilginçtir. Bu konuda Beriin Kenti ve orada yaygınlaştırılan enerji tasarruf ortaklığı, bu konuyla ilgili tipik bir örnektir. Yeterli know-how (bilgi seviyesi) sahibi olmayan belediye kuruluşları için Contracting enerji potansiyelleri oluşturmak bir alternatif olabilir. Contracting faaliyetlerinin ihaleye sunulması ve değerlendirilmesinde, tarafsız uzman danışmanların kullanılması tavsiye olunur. Örneğin enerji acentalarıyla çalışmak mümkündür. Belediyeler açısından Contracting olgusunu değerlendirmek amacıyla, Almanya'daki kentler temsilciliği toplantısında "belediyelerin enerji yönetimlerine yönelik notlar'' başlığı altında bir dizi açıklamalarda bulunulmuştur (3]. Farklı finans şekillerinin karşılaştırılması için yakın zamanda bir dizi daha yazılacaktır. 2. lntracting: lntern (İç) Contracting Bu problemin tanımlanması için,Stuttgart kentinde odalar birliği ile birlikte bir model geliştirilmiştir. Burada yer alan temel düşünce, Contracting kavramına dayanmaktadır, ancak uygulanabilmesi için intern (iç) kaynaklardan faydalanılır. Burada enerji yönetimi bir nevi Contractor olarak ortaya çıkarve başlangıçsermayesini kullanır. Bu sermaye de kurul tarafından temin edilmiştir. Şekil 1, projenin akışını gösterir. Belediye içinde veya şirketler topluluğunda kullanılmak üzere bir Contracting tipi için yeni bir tanım olan lntracting kavramı getirilmiştir. Yazan : Dı: Volker Kienz/en, Çevre koruma miidürliiğii, Eneıji idaresi bölümii, Çeviren: Korhan Kiiçiimen Kaynak: TGA Fachp/aner 6/2003 1995 yılından bu yana, çevre koruma mü dürlükleri, ekonomik tedbirlerle enerji tasarrunarını, ön finanse edebilmektedir. Bu model ilk kez 1 995 yılında tanıtılmıştır [4], ilk tecrübeler ise 1998 yılında (Si bir raporda sunulur. 1998 yılında lntracting adı ile tanınan model Wuppertal Klima, Çevre ve Enerji Enstitüsünce araştırı lmıştır ve Nordrhein-Westfalen'de yer alan belediyelere kullanılması için tavsiye edilmiştir 161. Günümüzde artık Almanya ve Avusturya'da bulunan bir çok belediye kuru luşu için bir örnek olmuştur. Stuttgart kenti bölgesinde ise 1 995 yılından 2001 yılına kadar 1 58 münferit projede toplam 3,2 milyon Euro bu iş için harcanmıştır. İlk iki yı ldaki çekingen başlangıçtan sonra, bu konudaki yatırını hacmi gün geçtikçe de artmıştır (Şekil 2). 1 999'daki 1 milyon Euro'nun üzerinde görünen zirve ise, 1 997 ya da 1 998 yılında başlanan bü yük projelerin hesaplarının, 1999 yılında değerlendirmeye alınmasından kaynaklanmak tadır. İlk iki yılda sadece belediye kuruluşlarıyla finansman sözleşmeleri yapılabilmiştir. 1997'den itibaren çevre koruma müdürlükleri kentte yer alan münferit işletmelerdeki eko nomik projeleri de finanse edebilmiştir. Projeye bağlı olarak yatırımın geri dönüş süresi, orta lamada 4,7 yıldır. Bu sermayenin geri dönüş süresi orta vadede belirgin bir şekilde yükselme gösterecektir. Çünkü hedefler arasında yapısal tedbirlerin de finanse edilmesi veya birlikte finanse edilmesi düşüncesi vardır. Elektrik tasarrufu tedbirleri de uzun sermaye geri dönüş sürelerine eğilim göstermektedir.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=