--:ı ooN ·;;; 98 167 kazan 69 11 ııı =90% yüklüğünden bağı msızdır. Bu nedenle küçük kojenerasyon sistemlerinde yak ıt hücrelerinin dahafazla rekabetşansı olmaktadır. 2. Basitlik: Yakıt hücrelerinin dayandığı esas ççookk bazasditırt.irB. uSisnteedmednel edböanken parça yoktur veya ı m ve servis istemez ve uzun ömürlüdür. 3. Düşük emisyon: Yakı lan t olarak hidrojen kulıldığında ürün su olup, bu sıfı lamına gelir. Ancak unutulmama r l emisyon anıdır ki bugün eiçminishyoidnruojoelnmüakretatdimıri.nde hemen daima CO2 4. Sessizlik: Yakıt hücreleri çok sessizdir. Hatta içinde yakıt dünüşüm sistemlerini bar ı ndı ran yak ıt hücreleri bile aynı lni keldee ny ieor el ml ga kütça dü r e t i m i nödz ee l l ibğue söazhei pl lti ikr . tÖe rzcei hl ı r. 2.6. Kojenerasyon Üniteleri Güç üretimi s ı rasında üretilen ısı lanmak, genel verimi art dan faydaırmak ve zararlı gaz emisyonlar ını azaltmak için iyi bir imkandı r. Böylece elektrik üretimi yap ılı da rken aynı zamanısı enerjisinden de yararlanılmaktadır. Kojenerasyonun binalarda kullanılmasında elde edilen avantaj Grafik 9'da enerji ak ış diyagramı içinde grafiksel olarak anlatmaktad ı nanın enerji ihtiyac r. Bir biı, 38 birim elektrik enerjisi ve 62 birim ısı enerjisi olarak belirlenmiş olsun. Bu ihtiyac ın karşılanması amacıyla iki alternatif yöntem düşünülebilir: aka. rSşol tarafta bu ihtiyaç konvansiyonel yolla ılanmaktadır. Bu yöntemde elektrik üretim vü reer itmi l ei n%e3 l9e kot lrai kn bb iünya üy ka bbi er stleernmmi ke kstaendtirra. l dl saı enerjisi ise ısı l verimi %90 olan modern bir s ıcak su kazanı ndan karşı lanmaktadır. Bu e Sd a n u n e ru t r r j m a is l d d i a a t ü 9 t k o 8 e p t b l i a i l r d m im iğ d ia p ş r e 1 im 6 ki e 7 ld r e e b n n ir e im g rj ö id p r e ü r n l im m 3 e e 8 k r t b y e i a r d i k m ir ıt . elektrik üretilirken 60 birim enerji dışarı atıl1 58 � =34% }112 'lıı, = 56% ısı 62 maktadı j7i dbei nr i m6 2dr.bKi rai mz a ınsdı ae ni seer j6i s9i n eb i rdi mö n pü şr itmü reürl üernkeern ışarı atılmaktadı r. b. Sağ tarafta ise binanı n enerji ihtiyacı bir kojenerasyon sistemiyle karş ılanmaktadı sriasdteamdi)ieksuelllanmotorlu bir jeneratör (ıs r ı- . g B ü u ç ı lmaktadı r. Sistem daha verimli çal ışmaktadı r. Bir yandan elektrik üretirken dışarı at ı lacak ısı enerjisi binanı n ısı ihtiyacında kullanılmaktad ı r. Bu sistem için sadece 112 birim primer enerji (yak ıt enerjisi) kullanılması yeterlidir. y r S a a o s k n yl u o a ç n ş ı k s o i sl 1 a t / e r 3 a m k o i nr b a in a n , s ı i n k t o d b n ai v r d a ka n a h s r i a y ş oı a la n z ş e t p l ı r s r m i i s m t a e e m kr o e ej n e g e n ö r e r j e i tüketerek ayn ı ihtiyacı karşı mektedir. Daha az yakıt tüklaeytiambiildyaiğkini gösterı a m ç i ı s s i olduğu kadar çevrenin daha az kir tl eetki l omneos i ından da önem taşı maktadır. 2.6.1. Kojenerasyon paket üniteleri vPea keent dküosj terni yeer al sbyi on an l aürndi tae lkeur li l a( Rn e s i m 5 ) t i c a r i ı çekte ünitelerdir. Bölge labilecek ölısıtma sistemlerinde, spor salonlar ı, hastaneler, alışveriş merkezleri Sv ies t oe fmi s pbai kneatl ahraı l igni db ei ydeürzl eerndl ee n kmui şl l aonl uı l pa bai lni ra. eg kü çi p iml e aj ne ng ea zr amt öor tdoer uedl eukr t. rMi koüt roer tdi amni ey ladpeı le d i l e n ı rken, egzoz gazlar ından ve motor soğutma suyundan ısıma tm nl a a d r; a yararlanılır. Bu paketteki ana eleResim 5. Paliet tip lwjeııerrısyoıı iiııite.\İ 2 1. . M ls otor, ı değiştirici, 4 3. . Jeneratör Dış kılıfolarak sayılabilir. Enerji kullanım oranı %90 değerlerine çı ken, kıymetli enerji olan elektrik enerjisi ür k e a ti r l %m 4e 0k tme de irrt ev be ekl eorni nvdaen spi yr iomneerl eynöenrtj iekmullel ar ne g ö r e ımı tasarruf gerçekleşmektedir. Kullan nı lan primer esinneer,jiynaikylaaşkılkaş%ıkS%S,23'5s,i 4 oranı elektrik enerjiısı rülür ve yaklaş enerjisine dönüştüık %9,4 oranında enerji kaybolur. eKloejketnriekrvaesyıson sistemleri seçilirken binanın ı gereksinimleri birlikte gözönüne alınır. ls ı ihtiyacının tamamını karşılayacak güçte bir cihaz gereksiz yere pahalı olacakt ır. Tam güce yak ı n ihtiyaçların karşılanması siyel yolla elektrik ve nda konvanısı enerjisi takviyesi yapı ylıra:cCihaz ise genellikle elektrik enerjisi ihti ı na göre belirlenen optimum güçte seçilir. ° g P C ü a ck s eü tn üengi töernei nb geül i cr lüe ngier .n Be lul i kül en iet el el ek tr rdi ke ü9r0e/t7i m0 ıcak su üretildiğinde üretilen ısı enerjisi yemakilsayşoıknlealrektrik gücünün 2 mislidir. Motor ı yönetmelik değerlerinin altı nda olmalı ve gürültü düzeyi çevreyi rahats ız eintdmireiylmeicşeoklmdüazl eylere akustik izolasyonla ıdı r. lsı enerjisi motorda üç noktadan alın ı r. Birinci kaynak motor yağı soğutmasıd ı r. İkinci kaynak motor soğutma suyudur. Üçüncü kaynak egzoz gazlar ıdır. Kapalı devre glikol-su karışımı önce yağ;sonra gmeoçteorrevkekeandseomnedl iaoel ga zr aokz g a z ı s o ğ u t u c u s u n d a n ısıtı l ı r. Bu sıcak su bir plakalı eşanjörde ıs ıtı lacak devreden gelen maksimum 70 °C s ı cakl caklıktaki suyu 90 °c sıığa kadar ısıtı r. Motorgövdesinde dolaşan su korozyon önleyici özellikte ve kapal ı devre olmal ıdır. Egzoz gazı, ısı değiştiricisinde en fazla v1e20s °Cye kadar soğutulur. Soğutma devresinde ı olma c l ak su devresinde dolaşan su debileri sabit ıdır. 3. Sonuç Geleceğin ısıtma sistemlerinde gelişme iki yönde olmaktad ı r. Birinci yöndeki gelişmeler sistem verimlerinin art ırı lması na yöneliktir. Böylece daha az yak ıt yakan sistemler yapı y m a a k ktadır. Buda gün geçtikçe azalan fosl il ıtlardan tasarruf etmemizi sağlamaktadır. Geleceğin ısıtma sistemlerinde diğer bir gl arruı npa gyeöl inş me l ei k tyi re. nÖi l ze enlel i kbliel i rCeOn 2e r e j m i k is a y y o n n a la krı nı naknlairndirilebilmesi yenilenebilir enerji kayı nı n daha fazla kullanı lması nı tirmektedir. gerekl1!l
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=