_ 4 4 5 0 5 0 0 0 0 ., - 350 i 300 i 250 � � 2 1 00 50 o, 10 5 0 0 �E 4 5 4 30 5 0 50 0 0 0 °? 300 Alt Tar af 0M,M=1A.9D=1.6�0.2µm 1(.l ■ 2,54 mis C 5,08 mı, □ 7,62 mı, C 10.16mts _..ıı1] ___A ......d3 Sol Taraf Sa(ı Taraf Ost Taraf Toplam Kanal Toplam Alanı IMMAD=1.6,0.2µm V (mis) oT( C' °'=1 9-ı;O • .ı. ... 54 ll,ı i" 41,9'(' :,,03 1,9 �---�ı ,62 - 1,6 10,16 5,5 ..C 250 .. 1 �::·J 10 5 o 0 0 •2.54 mis O5,08m/s 07, 62 mis O10,16mfs ı:ı:dJ o:dl cı:CO ı:d:ll Alt Tar af Sol Taraf SaO Taraf Oıt Taraf Toplam Kanal Toplam Alanı 1157,,050000 �i 1 1 2 0 . .o 50 o 0 o 1 .C 7.500 .. � 8- 5 2. . 5 0 0 0 0 01 1 Alt Taraf M�A0=4.3 ...0 3µm C S,OS mis 1 1 ■ 2,54 mis Qg-ı.J:ı:O, 0 7,62 mis C 10,16m/s _rn Sol Taraf sacı Taraf Ost Taraf Topl am Kanal Toplam Alanı Alt Taraf Sol Taraf Sa(ı Tar af Ost Taraf Toplam Kanal Toplam Alanı Şekil 1. Egzosı hızına bağlı olarak. yaıay kare egzosı kanalının iç yüzeylerine partikiilleriıı çökme hızı. a) MMAD O 4,3µın, izoıermal dıırıım b) MMAD = J,6µ111, izoterınal dıırııııı c) MMAD = J,6µ111, egzosı havası sıcaklığı = 48.9°C d) MMAD = l,6µın, egzosı havası sıcaklığı = 65,6°C. Sabit aerosol konsantrasyonlu (Durum 1) ve izotermal durumda, egzost hızı düştükçe çökme hızı nı n da düştüğü oldukça açı ktı r. Bu hem yatay yüzeyler (üst ve alt) hem de dikey yüzeyler (sağ ve sol yan) için geçerlidir. Yerçekiminin etkisiyle çökme, alt yüzeyde daha fazla, üst yüzeyde daha azdı r. Yan yüzeyler yerçekiminden etkilenmemektedir. Bir diğer çökme mekanizması ise "türbülans çökeltisi" olarak adlandı rıl ı r. Yüksek türbülans, daha fazla partikül ün yan yüzeylere "fı rlatı lması na" neden olur. Egzost hı zı nın azaltı lması yerçekimi etkisini değiştirmeyecektir, fakat türbülans çökeltisini geniş ölçüde azaltacaktı r. Sonuç ise çökmede net azalmadı r. Şekilde gösterilmese de benzer sonuçlar 0,95 ve 0,49 µm partikül boyutları nda da elde edilmiştir. Sonuçları n sabit aerosol oluşum hızlı duruma uygulanması daha karışıktı r. Yatay yüzeylerde, çökme hızı nı n dLişüşü partikül konsantrasyonun artışından çok daha hızl ıdı r, dolayısıyla test edilen bütün partikül boyutları için azalan egzost hızıyla beraber çökmede belirgin bir düşüş vardır. Alt yüzeylerde, yüksek partikül konsantrasyonu yüzünden oluşan yerçekiminin etkisi ya çökme hızı ndaki düşmeyi karşılar (en büyük partiküller), ya da daha baskı n olmaya başlar (daha küçük partiküller). Yatay bir kanal ı n tüm iç yüzeyleri için net sonuç, 4,3 µm partiküller için düşen egzost hızıyla beraber çökmede bir azalma, 0,95 ve 0,49µm partiküller için sabit bir çökme, 1,6 µm partiküller için 5,08 mm/s hızda minimal bir çökme ve hız 2,54m/s'e doğru düştükçe çok düşük bir artı ş şeklindedir. Büyük partiküller için çöküş kütlesi çok daha büyüktür. Değişik boyutlarda partiküller söz konusu ise, büyük olanların davranışları toplam çökmeyi belirleyecektir. Bu bir çok durumda egzost hızını n azaltılması nı n ya aerosol çökmesini azaltacağını ya da önemli bir değişime neden olmayacağı nı göstermektedir. Egzost havası sıcakl ığı yükseltildiğinde ve duvar ile egzost havası arası nda büyük bir sıcakl ı k farkı oluştuğunda, "ısıl göç" en önemli çökme mekanizması olur. Caz molekülleriyle çarpışmaları nedeniyle termik olarak ters yüklenmiş partiküllerin sıcaktan soğuğa doğru göç etmelerine "ısı l göç" adı verilir. Sıcak taraftaki hava molekül lerinin momentumları , soğuk taraftaki moleküllerin momentumları ndan daha büyüktür, dolayısıyla partiküller soğuğa doğru hareket eder. Yükseltilmiş egzost hava sıcakl ı kları için tablolar (C ve D) Durum I uygulamaları nda ısı l göçün partiküllerin çökmesinde en sonunda etkisini gösterdiğini kanıtlamaktadı r. Ama, en yüksek sı cakl ı k farklarındaki testlerde bile çökme hızı, yatay yüzeylerde çok fazla yükselmemekte, hatta nerdeyse sabit kalmaktadı r. Durum il uygulamalarında denendiğinde, duvarlar ile egzost havası sı cakl ıkları arasında farklar ile testler yapı ldığı nda düşen egzost hızıyla çökmenin arttığı görü lmüştür. Sonuç olarak, artı rı lmış partikül konsantrasyonu ve ısı l göç etkisinin birleşmesi, azalan egzost hızıyla türbülans çökeltisinin azalmasına rağmen toplam çökeltinin artması na neden olur. Duvarlar ile egzost hava sıcakl ı kları arasında farka dayanan deneylerin ve bunların ger-çek hayatta nası l olacaklarını n yorum-lanması çok önemlidir. Değişik pişirme proseslerinin sıcaklık değişiklikleri, sadece gaz ocağı ve çevresi içinolupsadece 1,1 °(kadardır. Dolayısıyla, izole edilmemiş kanallarda bile, bir çok ticari mutfak uygulamaları nda yüksek sıcaklı k farkları olmayacaktı r. Türbülanslı hava akı mı ndaki partikül çökmesinin aksine, türbülansta buhar çökelmesi çok iyi bilinen ve literatüre geçmiş bir konudur. Bu yüzden buharla ilgili sonuçlar burada verilmeyecektir. Klasik kütle transfer teorisine uygunluğu kanıtlayan sonuçları n gösterilmesi yeterlidir. Teori, azalan egzost hızıyla ve egzost havasıyla kanal arası ndaki sı cakl ı k farkı nın azalmasıyla, transfer hızını n azalacağını öngörür. İzole edilmemiş kanallarda, düşen egzost hızı çökmeyi azaltı rken, artan sı cakl ı k farkı çökmeyi artı racaktı r. Sıcakl ı k farkı na bağl ı lı k daha fazla olduğundan toplam çökme artacaktır. İzoleli kanallardaki buhar çökmesi ihmal edilebilir seviyededir. 3. Özet Sonuçlar Çalışma sonuçları aşağıda özetlenmiştir: Durum 1: Sabit Egzost Konsantrasyonu ve Sıcaklığı Kanalın yerleşim şekline ve izolasyon seviyesine bağl ı olmaksızı n, yağ toplanması düşen egzost hızıyla azalmaktadır. Durum il: Sabit Atık Oluşma Hızı, Egzost içinde Değişken Konsantrasyon a) İyi izole edilmiş kanallar (direnç, 1,8 m2 °C/W veya daha yüksek), Kanal ı n yerleşimine bağlı olmaksızı n, düşen hızla yağ birikim oranı azalır. b) İzolesiz kanallar, Burada sonuç özel durumlara bağl ıdır. Yüksek hızlarda partikül çökmesi ağı r bastığı ndan, toplam yağ birikim oranı, hızdaki düşüşle azal ı rken diğer bütün durumlarda artacaktır. 4. Sonuçların Uygulanma Alanları Bu araştı rmadan çıkarı lan sonuçlar kullanı larak üç senaryo oluşturulmuştur. Amaç, bir egzost kanal ı nın düz böl ümlerinde yağ toplanmasındaki egzost hızı nın etkisini projeciye ve mutfak kullanıcısı na göstermektir. t Oluşan atı k gaz miktarı ndan bağı msız olarak 7,6m/s sabit hızla akan bir egzost sistemi ele alal ı m. Atık gaz oluşumunun, tam yük ve minimal miktarları n oluştuğu periyotları içerdiğini varsayal ı m. Çok düşük 95 M o o N >, "' C0 >, .. V)
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=