00 00 t . i . ) Önceden OrtaAsyave Rusya ağırl ıkl ıydı, şimdi Doğu Avrupa'ya doğru ciddi faaliyetler var. Bu da bize ilave bir pazar yaratıyor. Şu anda biz panel radyatörde 3 vardiya çal ışmaya başladık. Genel olarak baktığı mızda, ihracatı2000 yılı ciromuz 117 milyon dolar civarı n- mızdaki en ağırlıklı konu radyatör klima santrali. daydı. Bu oran 2001 'de 90 milyon dolar Bunlar, Carrier aracı l ığıyla yaptığımız ihramertebelerine düştü. 2002 yılında bundan biraz catlardır tabi. Üçüncü sırada kombi gelir. Komdaha iyi bir sonuca ulaştık. 2003'te 2000 yı lı bide geçen yıl Yunanistan, Çin ve Şili'ye ihracat seviyelerine geri dönmeyi hedefliyoruz. Biz yaptık. Avrupa'da Romanya, Balkanlar'da Bulgaü rettiğimizin yaklaşık %15'in şu an i hraç ristan gibi ülkelere ihracatı mız oldu; ancak tabi ediyoruz. Daha önce beş yı l lık bir hedef bunlar küçük miktarlar. belirlemiştik; ama krizden ötürü bu planı, şu ıh: andan itibaren geçerli algılamak doğru ol ur. Beş yıl için 200 milyon dolar civarında bir ciroya "Ama Carrier markasının ulaşmak ve imalatı mızın da en az yarısını ihracat kf ·ı ·· d l · eder hale gelmek gibi bir hedef var. Buna ıma ı e oz eş eşmesı, yönelik, hem ürün geliştirme hem dağıtı m Alarko Carrier'in herkesin aklına klimayı getirmesine ve bizim ısıtmacılık yönümüzün sanki bir parnçaeduennuotuldlmuğauynaubaşlamasına gö :!::� " 1 1 Bunu değiştirmek istiy � kanallarıyla ilgili bir takım çal ışmalar yürütüyoruz. Satışımızı n yaklaşık %70'i bayilerimiz aracılığıyla yapıl ıyor. Merkezi sistem dışında -onu kendimiz direkt satarız- diğer ürünlerimizi yaklaşık 300'e yakın bayi aracılığı ile satıyoruz. Bu bayili k örgütlenmesinde, sürekli bir eğitim, geliştirme, yenileme ve güçlendirme söz konusu. Benzer şekilde satış sonrası servis hizmetleri için bağımsız servislerimiz var. Tabi her ürün için farklı bir takım planlar mevcut. Belli ürünlerde bizim pazar payı mız zaten çok yüksek. Onları Yeni kombinizin katkısı ise ol uml u oldu. Bu artı rmak artık çok mümkün olamıyor. ürünü Atag'dan ithal ediyoruz. Bu, bizim ürün "Krizden çok olumsuz etkilenmedik'' Sektör genel olarak zor bir dönemden geçiyor. Her ne kadar çok fazla iflas eden yahut kapanan şirket olmadıysa da, kaçını lmaz olarak daralan, küçülen firmalar var. Bizim sektörde o açıdan şirketlerin esnekl iği var. Bizde bu kriz döneminde personel olarak bir daralma söz konusu olmadı. Ayrıca, ücretlerde enflasyona paralel artış sağlayabildi k. Vergi verdik, kar payı dağıttık. Dolayısıyla krizden çok olumsuz etkilenmedik. Tüm olumsuzluklara rağmen bunları başarmamızdaki birinci neden; kriz döneminde çok büyük döviz borçları mızın olmamasıydı . Nakit açısından şirketin olanakları uygundu. İ kincisi iç pazardaki daralmayı ihracatla kısmen de olsa kompanse etme şansı elde etti k. Bir de maliyetlerden tasarruf edildi. Yeni tesisin bu avantajı oldu. Hem üretim maliyetlerinden, hem de işletme maliyetlerinden bir takım tasarruf tedbirleri uygulayarak personel çıkarmak yerine bu tip tedbirlerle olayı atlatmak, sosyal açıdan da daha doğru. İleriye dönük olarak da bunları sürdürmek üzere çalışıyoruz. Şu an itibariyle ihracatımızda ısıtma biraz daha etkili. Ancak bu biraz konjektürel bir durum. Avrupa'da nedenini anlayamadığınız bir panel radyatör talebi var. Buna paralel olarak genele baktığınızda, bütün panel radyatör i hracatlarında ciddi bir artış var. Bizim de benzer şekilde İ ngiltere'ye panel radyatör ihracatımızda bir artış oldu. gamımızda olmayan ve pazarda belli bir payı olan bir üründür. Üretmek için üretimin fizible hale gelmesi gerekir. Bütün bunlar da hep ölçekle ilgili. Şu anda yoğuşmalı kombinin kombi pazarını n %1 0'u mertebelerinde olduğunu tahmin ediyorum. B u d a gel işen, kişi başı na milli gelire paralel artıp talep görecek bir ürün. Çünkü insanlar artık kombiyi temel bir ihtiyaç olarak, ısınma sorunlarını gidermek için alıyorlar. Tabi ki yoğuşmalı kombinin enerji maliyeti ve çevre açısı ndan bir sürü avantajı var, ama herkesin de bu parayı ödeyebileceğini ümit edemezsiniz. Bu ürünün miktarı her sene artıyor, ilerisi olan bir ürün. İnşallah, belli miktarlara ulaşırsa da belki Atag'la ya da başka bir kaynakla imalatına başlarız. Yani teknoloji olarak işbirliği gerektiren bir ürün. Şu an için yakın programımızda yok ancak koşullar oluşursa tabi ki değerlendirmeye alacağız. "lsıtmada Alarko ismini ön plana çıkaracağız" Alarko eskiden de tam olarak ısıtma ağırlıklı bir firma değildi. 1998'e kadar cironun içinde %50-55'i ısıtma, %30-35'i soğutma, %10 da pompa vs. idi. Şimdi bu kompozisyon değişti. Bunun Carrier ile birleşme etkisiyle olduğunu zannetmiyorum; pazarın etkisiyle oldu. Şimdi bu oran; %55-60'1 klima, %30' u ısıtma, %1 0'u pompa şeklinde klima lehine değişti. Ama bu değişikli k pazarda gerçekleşti. Çünkü ısıtma pazarı uzun zamandır daraldı ve öyle duruyor. Senelere göre bir parça artıp, bir parça azal ıyor. Kaçını lmaz olarak bu bizim ısıtma ciromuzu da .... düşürüyor. Özellikle bireysel klimayı ele aldığı mızda geçmişe göre ciddi oranda gelişmeler var. Buna paralel olarak bizim o bölümdeki ciromuz arttı. Dolayısıyla şirketin kompozisyonu değişti. Ama Carrier markasının klima ile özdeşleşmesi, Alarko Carrier'in herkesin aklına klimayı getirmesine ve bizim ısıtmacı lık yönümüzün sanki bir parça unutulmaya başlamasına neden olduğunu gördük. Bunu değiştirmek için, son zamanlarda reklam çal ı şmaları mızda buna yöneli k bir takım değişimleri siz de görebilirsiniz. !sıtmada Alarko ismini ön plana çıkarmaya, klimada Alarko Carrier'i vurgulamaya çalıştık. Tüm bunların dışı nda, bizim genel olarak pek fazla bilinmeyen, ama sektörün uzmanlarının yakı ndan bildiği özelli kle merkezi kl ima konusunda uzmanl ık gerektiren faaliyetlerimiz mevcuttur. Örneğin bina otomasyonu uygulamaları konusunda Siemens ile işbirliği yapmaktayız. Bina otomasyonu gurubumuz hem yurtiçinde hem de yurtdışı nda pek çok önemli proje gerçekleştirmiştir.Bunlardan hemen aklı ma gelenler Sabancı Center, SwissOtel, Turgut Özal Ü niversitesi, Sabancı Üniversitesi, Esbank SYKB binaları, Yapı Kredi D Blok. Benzer şekilde TROX'un mümessilliğini uzun yı llardı r sürdürmekteyiz. Bu konuda klasi k konfor klima uygulamalarının yanı sı ra çok özel bilgi gerektiren konularda da faaliyetimiz mevcuttur. Hastane ve ameliyathane kliması konusunda çok yaygı n uygulamaları mız olmuştur. Çeker ocakl ı laboratuarları n VAV'li havalandırması, ilaç üretim tesislerinde basınç kontrolü gibi farklı uygulamalarımız mevcuttur. Alarko'daki kl ima, ekipman ve uygulamaya yönelik bilgi birikimi, rahmetl i Üzeyir Garih'ten başlayarak gelen bir ekoldür. Bizim bu yönümüz sektörde fazlaca bilinir. Bizim şu anda toplam 759 personelimiz mevcut; bunun 390'1 beyaz yakalı , bunları n da 140'1 mühendis. Gerek üretimde gerek satışta ürünü destekleyecek uzmanl ık hizmetinin hakkı ile verilebilmesi için bu gerekli. Bundan sonraki çal ışmaları mıza, şimdi olduğu gibi sürekli gelişim ve yenilenme vizyonu doğrultusunda devam edeceğiz. ifil 1 ,f1. 1
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=