Moo N C: .. . z!!? "" '' >, .. U) Bu i ki yıl içinde bizi m bi r hedefi miz vardı . Hem Alarko Holdi ng' i n, hem de Carrier' ın Üreti mimizin yarısına yakı nını ihraç edebilir birtakı m etik kuralları ve bizi m de onlara uyma hale getirmek istiyorduk. Bu krizden dolayı bi r zorunluluğumuz vardır. Bizi hem Carrier'in takım ötelenmeler oluyor ama, bu hedefe _ denetçileri, hem de Alarko'nun denetçi leri doğru süratle ilerliyoruz. Burada Carrier'in bize denetl iyor. Bunlar iç denetçiler. Bunun dışında katkısı bir hayli yüksek. Tabi bizim ihracatı mız borsaya açı k olduğumuz için bağı msız bir sadece Carrier ile sınırlı değil; klima cihazlarını denetleme şi rketi tarafı ndan ayrıca denet- Carrier markasıyla Carrier satış örgütü üze- leniyoruz. İç denetçiler mali konuların yanı sı ra rinden satıyoruz ama ısıtma cihazlarında Carri- biraz önce bahsettiği m etik kurallara uyum er'i n yapı lanması ve bi l inirl iği o kadar fazla konusunu da incelerler. Aslında bu, bir disiplin, deği l. Carrier deyince klima akla gelirken, satış bir şeffafl ık sağl ıyor. Bence bizim sektörde örgütleri ısıtma konusunda her tarafta o tecrü- maalesef çok az şirket bu durumda. Bunu, beye sahip değil . Dolayısıyla bazı ülkelerde şi rketler bizim gibi kurumsallaşmamış veya Carrier satış örgütleri bizim ısıtma cihazlarımızla bizi m yaptı kları mızı yapmıyorlar anlamında i lgi l enerek, satışı nı gerçekl eşti riyor. Biz ele söylemiyorum. Sektörde şeffafl ık yok. Yani onlara Carrier markasıyla ısıtma cihazları verir- kimin cirosu ne kadar, performansı ne, ne kaken, diğer yandan Alarko markalı cihazlarımızı dar vergi vermiş vs diye bakmak istediğinizde kendi oluşturduğumuz distribütörler aracığıyla başvuracağı nız kaynak İstanbul Menkul Kıymet- ihraç etmeye çalışıyoruz. ler Borsası'dır. Orada bizi m sektörden ancak Pompa konusunda da yine Alarko markası ile 3-4 tane şirketi görme şansınız olabiliyor. Bu, ısıtma alanındaki distribütörler aracıl ıyla ihra- ölçekle ilgili; boyutlar büyüyecek ki bu ti p yapı- catı mız var. Ayrıca pompaları biz OEM olarak !anmalar oluşsun. Onun da ol uşabilmesi için yurt dışında tanınan markalar için üretip onla- pazarın büyümesi gerek; bu gerçekleştiği za- rı n markas ıyla yolluyoruz. man tüm bunlar oluşacak diye ümit ediyorum. "Artan kalite, yeni sorumlulukları �'Ilı Al k Ilı ld ' ,. da beraberinde getiriyor", . em ar O O ıng ın, Standartlar konusunda bir takım değişiklikler hem de Carrier'in bir takım oldu.Ür O,nlerle i lgili standartlardan bahsetmi- etik kuralları ve bizim de onlara yorum. Urünlerin tümü gerekli olan Türk stançok şehre doğal gaz gelecek. 2005'te bi r h ketlenme olacak. Ancak dağıtılacak şehir laerrei n nüfusu ve diğer özelliklerini İstanbul ile kıy dığınızda 1998 yıl ında yaşanan büyük artış a ssö la z konusu olamayacaktı r. Ama örneği n Kayseri doğal gaz ihalesi açı ldığında yi rmiye yakın firma teklif vermiş, yani talep çok fazla. Bu açıdan güzel bir ivme bekleniyor. dartlarına"ve gerekli olmasa dahi ürünün nilirl iğini ve performansını garanti etmek güüzveere Eurovent gibi standartlara ve ihraç için gereken standartlara sahipti);rBunları n öte ;inde şirket olarak da bizim çok gurur duyduğumuz iki serti fi kayı geçen sene alma şansı mız oldu. Bunlardan biri çevre ile ilgili ISO 14001, bi r diğeri de işçi sağlığı ve güvenliği i le ilgili 150 18001 sertifikasıdı r. Ayrıca ISO 9001 stan dardının yeni versiyonunda değişikl ikler oldu. Artı k müşteri memnuniyetinin ölçülmesi, izlen mesi ve bunu artırmaya yönelik faaliyetlerin yapılması da gündeme geldi . Artı k dünyada başarı, iyilik kriterleri değişmeye başladı; "İşinizi yapacaksı nız, verginizi vereceksini yedara hakkı nı ödeyeceksiniz; amz,a sbeürmtü a n bunları yaparken çevreye dokunmayacaksınız, müşterinizi de mutlu edeceksiniz ve tüm bunları da ölçtüreceksiniz. Bağı msız bi ri leri gelecek ve gerçekten öyle yapılıyor mu diye denetleyecek." deniyor. Artık başarını n tanımı bu olmaya başladı . Yoksa, "şu kadar pazar payım var" demek artı k önemli deği l. !sıtma açısından ana belirleyici unsurlardan biri de inşaat sektörü. İ nşaat sektörünün h ketlenmesi lazım ki bizim sektör de hare a k r e e t lenebilsin. Kl imaya baktığımızda bireysel klima k2nusunda yine %10-15 mertebelerinde bir daralma söz ko.nusu oldu. Bireysel klimada asıl daha enteresan olanı fiyatların değişmesi. Bi l hassa Çi n menşel i malları n piyasaya gi mesinden sonra, i nanı lmaz fiyat düşüşlerri yaşandı . Dünyada her üründe, teknolojini n gel i şmesi , üreti m i mkanlarının artmasına paralel o)arak fiyatlarda her gün l:liraz cla�a düşüş var.Ama bu düşüşlerte haneli,lüzdeler halinde, bireysel klimada ise bir önceki yı la göre..dolar bazı nda % 20 -25 mertebelerinde fiyat düşüşleri söz konusu oluyor. Özellikle split kli mada yaşanan bu fiyat düşüşleri, konunun içi nde olduğum halde bana bi le inanı lmaz geliyor. Bu durum ağılıklı olarak Çin menşeli ürünlerle ilgili . Kabul edi lebi len kalite kavramı diye bi r şey var. Kal ite fiyat durumuna baktığı nızda1 aslında ürünün kalitesi o fiyata uyma zorunluluğumuz vardır. göre kötü deği l diye düşünüyorsunuz. Bu Bu kurallar dahilinde yapılan konuda bi r takı m standartlar geti ri l meye çal ışıldı . Ancak standartlar herhangi bir per- denetlemeler şefaflık sağlar. formcıns kıyaslanmasına, bel li bir performansın Türkiye'de çok az firmanın altındaki ürünleri n engellenmesine dönük � . ·�. . �, şeyler değil; sadece ölçülmesiyle ilgi li çalış- saglayabıldıgı bır şey bu. malar. Yaklaşı k 130'a yakın marka vardı . Bu sayıcla hem ekonominin hem bu standartların etkisiyle bir hayl i düşüş oldu, bu açıdan bir Bizim pazarı toplu bir pazar olarak irdelemek disi plin geldi diyebili riz. Marka sayısı azaldı. kolay deği l. Her sektör gibi Türkiye ekonomisi- Bi reysel klima pazarını n, ülkenin genel eke- ni n genel durumundan bizim sektörümüz de nomisinde kişi başına düşen gel irin artışına etkileniyor. Pazarı ısıtma ve klima diye i ki ayrı paralel olarak·artacağını tahmin ediyoruz. bölümde düşünürsek, ısıtmada aslı nda uzun zamandan beri süre gelen bir sı kıntı var. Bunda doğal gaz arzının geci kmesi, petrol fiyatların artması gibi etkenler söz konusu. Klima pazarı da ekonomiye biraz paralel gidiyor. Klimanı n lüks olarak algılanması, ülkede alım gücünün düşüklüğü ayrıca özel tüketi m vergisi uygu lanması satışları doğal olarak etkiliyor. Ama ısıt ma sektöründe, 2001 yılında bir önceki yıla göre %40 mertebelerinde bir daralma oldu. Bu daralma inşaat sektörün nemde piyasaya katı yakdıte lı d k e az g a önr üs ül dr mü . eB du udr öu munda kaldık. Çünkü petrol fiyatındaki artıştan dolayı, insanlar sıvı yakıttan kaçmaya başladılar. Sıvı yakıtlı kat kaloriferlerini bırakıp, katı yakıta bir geri dönüş oldu. 2002 yıl ında 2001 yıl ına göre bir hareketlenme vardı; pazarda % 1 O oranında bi r gelişme oldu. Bundan sonrası için tahminde bulunmak, özellikle bu tarih itibariyle çok kolay değil. !sıtmaya dönük olarak bizim ümidimiz, pazarın canlanacağı . Öyle tahmin � - ı-�- • ediyoru� ki, 2� ! 04 yı lının s :.� eğ'.nde p : k raıı �-- Bireysel kl i mayı etkileyen bi r unsur da turizm sektörüdür. Turistik tesislerde, yatak kapasit lerinin artırı l ması gi bi durumlar gündem e e geli rse, bu da bi reysel kli mayı, merkezi klimayı olduğu kadar etki leyecekti r. Çünkü bell i yı ldızın altındaki oteller veya pansiyon tipi yerlerde merkezi kl i madan ziyade · bireysel kl ima kullanı lıyor. Turizmde geçen · yı l olumlu gelişmeler yaşanmasına rağmen merkezi klima, klima santral i, fan-coil sattığı mız bölümde bir daralma söz konusu oldu. O pazarda i leriye dönük çok fazla ümit görmüyoruz. Bil iy sunuz bu ti p işler projeden başlar ve sektörde o k r i proje bürolarını n ellerindeki işlere baktığınızda sayı olarak da, hacim olarak da az olduğunu görürsünüz. Çok az yeni proje var. Dolayısıyla yakın gelecekte büyük bir gelişme yok. Bizim gi bi üretici ler açısından önemli olan, Türk teahhitlerin yurt dışı nda yaptıkları taahmhü üt işleri . Çünkü onlara da bizi m mal satma şansı mız ol uyor. Bu konuda güzel gelişmeler var. m
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=