Şekil 3. V AG SKR model eğik yataklı ve yastık lama üniteli çek valf derecelik kapanma yavaşlayarak gerçekleşir. Bu sayede ani çarpma sonucu oluşan basınç dalgalanmalarının önüne geçilmiş olur. VAG firmasının geliştirmiş olduğu yastıklama ünitesinin konvansiyonel disk yavaşlatma (karşı ağırlıklı, hidrolik sistemler) sistemlerine karşı aşağıdaki avantajları vardır: t Yastıklama ünitesi diskin şaftından bağımsızdır. Bu nedenle diskin serbest bir şekilde salınımına hiçbir mani yoktur. Bu sayede diskin kapanmasının hızı kesilmemiş olur. Karşı ağırlıklı disklerde, diskin kapanması bütün hareket boyunca yavaşlatılır ve bunun neticesinde de kapanma süresi çok uzar. t Yastıklama ünitesinin harici bir enerjiye gereksinimi yoktur. Hidrolik pompa ve basınçlı hava hattı gibi dış etkenlerden tamamen bağımsızdır. t Yastıklama ünitesi diskin şaftından bağımsız olduğu için valfe sonradan kolayca monte edilebilir veya demonte edilebilir. t Yastıklama ünitesi bakım gerektirmeyen tiptedir. Yukarıda açıklanan özellikler sayesinde, valf hem hızlı, hem de gürültüsüz bir şekilde kapanacaktır. Resim 2. ASKİ P-18 pompa istasyonunda pompa çıkış lıaııında test edilen VAG çek valf Yurt dışında başarı ile kullanılmakta olan bu teknolojinin Türkiye'deki ilk test uygulaması ASKİ (Ankara Su ve Kana-lizasyon İdaresi) 18 no'lu İçme Suyu Pompa İstasyonu'nda gerçekleştirilmiştir. ASKİ İşletmeler Dairesi Başkanı Sayın Seyfeddin Ulucak ve ekibi işbirliğinde, 2002 yılı başında 400 ve 300 mm çapında iki adet VAG SKR model çek valf, şiddetli su koçu darbesi sorunu yaşanan pompa çıkış hatlarındaki mevcut konvansiyonel tip çek valflerle değiştirilerek 1 2 ay süreyle performansları izlenmiştir. Ankara şehrinin batısında yer alan söz konusu pompa istasyonu, Bilkent bölgesine su temin eden 96 metre irtifadaki temiz su deposuna su terfi etmektedir. 400 mm'lik çek valf 1800 m3/saat kapasiteli pompa çıkışına, 300 mm'lik çek valf ise 630 m3/saat kapasiteli pompa çıkış hattına monte edilmiştir. ASKİ teknik ekibinin pompa çıkış hatlarında yapmış olduğu mukayeseli basınç ölçümlerinin neticesi Şekil 4'teki grafik tabloda gösterilmektedir. Konvansiyonel tip çek valfin kapanması 24,00 7 22,00 �-- ------- 20,00 -· -- 18,00 !_ __ 16,00 ı-------,.,ı...-ı,n, E 14,oo -ı-- ---+--t+------•......�1,_._,,_, -,r"--.--n---------- 3'. ..,, 12,00 - � 10,00 I cı::ı 8,00 �, --- -+_,,,___..,...___,....,..._. _ 6,00 ---'l--ı-rv�---'-lct------------------- 4,00 ____....._______________________ 2,00 -!-------------------------- 0,00 UDtıı::ıwıcuıa:ı:a: m::ıntcU'ic:iiHEillt'!'llilıhiUG:UlııiliUıfi. UhJll,j lliiıi ••n.aıaUliNiliı,11 IIIJl'\Nolllli N M � � � � � � 0 N M V � � � N � � � 0 N � � � - M � � � - M N N N N N M M Zaman (1/4sn) Şekil 4. P 18 pompa istasyonu SW4 iletim hattı su koçu darbe etkisi altında klepe davranışı mukayesesi. Şekil 5. Eğik yataklı ve yastıklama üniteli çek valfııı açısal değerleri. pompa istasyoııunwı genel görünümü. sonrasında çeyrek saniyelik zaman diliminde boru hattındaki basıncın 21 bar'lık tepe değerine dalgalı bir şekilde ulaştığı, test edilen VAG SKR model çek valfte ise boru hattındaki tepe basınç değerinin 17 bar'da kaldığı tespit edilmiştir. Ayrıca, VAG SKR model çek valf ile yapılan ölçümlerde basınç tepe değerlerinin konvansiyonel tip çek valfin oluşturduğu basınç değerlerinin altında kaldığı ve aynı zamanda daha yumuşak ve düzgün bir şekilde sönümlendiği grafikte görülmektedir. Bu sayede, ASKİ P18 pompa istasyonunda motor duruşları sonucunda oluşan darbelerin şiddeti en aza indirilmişve bunun sonucunda, hat üzerindeki pompa, vana, fitting gibi muhtelif mekanik elemanların ömürleri uzamış ve verimlilikleri artırılmıştır. ifil Bir önceki sayımızda yanlış bir görsel ile yayınlanan yazıyı düzelterek yeniden yayınlıyoruz. 145 Moo N t: .. .... co .. V, 'iii ·e Q) o -.. ·;;;
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=