Tesisat Dergisi 87. Sayı (Mart 2003)

Prof.Dr. Ahmet Ak�aoğlu Elektronik Yüksek Mühendisi/Rayıel BOöDliTlmÜil E' nlielk(tBr i.kS cM. ) i1l h9e7n0dyi sı ll ıi nğ i dTaH b- Di t ai rrdmi .s tİahdt its, aAs ılnmı a(nMy.aS'cd.a) ysıanpdtaı .R1o9b7er0t-B1 9o7sc3h yfiırl ml a ar ısınadraa, M 11 9 9 i 7 8 lh 6 5 e - ' n 1 t 9 e d n i 8 s 5 i b , y e A ı r l n l i a kr a R ı r A a a r Y T as e S ı s n E is d L a M ' d T ü e E d üS G r T i e A l n o Ş e l al f ri M r a m k i l a g d s ö i ı l r n r e d va o y l P a a r r p o a t j k ı e . çalışmaktadır. ÖZET İnsanların ekonomi ve çevreye önem verdiği, vermek zorunda olduğu bir yüzyılda yaşamaktayız. Sektörler kendi dallarında ekonomik olabilmek, rekabet edebilmek ve ayakta kalmak, çevreye zarar vermeden faaliyetlerini yürütebilmek için önemli gayretler sar/etmek zorundadır/ar. Bu makalede, genelde endüstriyel yüksek kapasiteli, ısı santrallerinde özellikle skoç tipi-üç geçişli-silindirik kazanlarda ısı üretiminde kullanılan, sıvı yakıtta rotatif, fanı brülör gövdesinden ayrı olan brülörlerin yapısı, değişik yakıtlarda (sıvı-gaz) kullanım şekilleri ve avantajları açıklanacaktır. ABSTRACT We /ive in a century where mankind do and have to care aboııt economy and the environment at the same time. Al/ kinds of indııstries are forced /o put very precioııs efforts in what tlıey do within their secıor in order ıo be economical, to be able to compeıe and survive, to carıy on with their business withoııt lıarming the eııvironment. in this article structure, app/ication types for various different fuels (liquid-gtıs) and their advantages of generally industrial type of high capacity burners used in heating plants especially in scotch type -tlıree phased -cylindrica/ boilers to produce Jıeat, wdrking rotary with liquid fue/ types and having a fan separated /rom the boiler body. 126 •• • • YUKSEK KAPASiTELi .. . . .. .. ENDUSTRIYEL TIP BRULORLER High Capacity lndustrial Type Burners 1. Brülör Çeşitleri ve Kısımları vİ nes ramn leakr ı nz oe rkuonndoamoi lvdeu ğç eu v rbei yr ey öü nz ey mı l d av eyr adşi ğai , maktayız. rSeekk at öb rel et re kdeenbdi li md ae l kl avr eı n da ya aekkt oa nkoaml mi ka ko ,l açbei vl mr eeyke, zöanrea mr vl iegr ma yer de et l ne rf as aarl ifyeet tml eer ki nzi oy rüur nü dt eabdi ıl rml aer k. i ç i n a yK z a ü z p ç a ı ü lm r k a t a r a k v s t e a a r r d r m u ır f e . la k ls r i ı ç y s i a e n p k m a tö b a r i s l ü m r n a e f d l k ı e b v e i t r a ç çs o e a k v r r r a e u r y f a u e ş n t d ır a a m n h a a a unsuru "enerji", "yakıt"tır. gHeer er kdl ui yr au kmı tdma i kg tear reı kn tı i yğ ii nkeagdear re ıks l ı i ümr iek tt ma redka, hyaavnai bi l eu kaar raı şdtaı r abraackavgeaszüı reemk l ii syyüokns edke vğee rr il me rdi nei ydaek smt aa nk , d he a d rt e la f r t c ir a . belirlenmiş mertebelerde tutmak ana o Bka l u a r g n ış ü m ım n e u ı s k z a a u ğ n n l i a k an d r a a ü r ş a z t k ı e r m n u e y a k g l l a u e n r r l n e v e , e y t e ic ü k e k o s e n in b o d a m e ğ l i g ı k y e y a li a ş k t n ıt i m r /h il a a m y vi a a ş s su a ü l ğ a re l ş aı k d lm l ı i k u ı l ş a c t r u ı ı r z k. l o a A n y n t a r c o ra a l k k im , h b k e u a r n n aı s v e k e k a h t r ö a ş s ı r n s d a e k s a iy o b e i l t l d i l y e u e r ğ i t s u le ü rr g i e i v k b e l i i ar ürtmarüazkdoerdtaeyya eçrılkearni n ieal el mk tarkotnaidkırclaihra. zlar, sektöh pB a r r o ü v b a lö y le r ı l m e k r s a in i r z ı ş g b t ö ı i r r r m e şe v a k i k , i l y v d a e e n y b m a u a k y k m ı a a s r a k ış t ğ ı ı m l r a . yı aecma kn iyyaektılti vi l ee E( ı snıdt -üms tar i,y eplr obsr üe lsö) rvl eer ysaepçıisl eı , nk uylal aknı tı ımn yfei zrilkeir ivn ee kleimr gyöasstaelrmözeektlleikdleir.rine bağlı olarak değişiklikBtrüıslöılrdleerğseerçi,ilen yakıtın; tt YBorğüulönrleu ki l eotriamn ıb, a s ı n c ı , tt KHiamvyaaishat ilykaocmı , p o s i z y o n u , dikkate alınarak üretilirler. f bL e a r r n ü ik s l l , ö ı , ç r b l o e e k k r , y b e a a s k a s ıt ı s n lı ç i g la t i i b p b i ü a d s r k e i ü y ğ r l i t e ş m i ke i k i l s i i , i m ro a l t n e a a r t l i f e , g a a r t u n m ı p l o a t s n a ­ toplanırlar: atmosferik (fansız) brülörler ve fanlı s ab i y r n ü r d ı l ö e o r e l l a e n n r t . e b F g a r r ü n el i t ö , i b p rl r l e e ü r r l ö o v r e l l m e f r a a i n k s ı e ü b ; z f rü a e l n r ö e ı r b k g r ö e ü v n lö d d r e i g s i ö ç in v i d n d e d e n e s tik i e p i k y i- e k ü a aç p y a grı s e lı i ç t r e . i ş B l l i i , u - s ı r s a i ı l d i s n a a d , n i g t r r e ik a n lle k e a l r d z in e a d e n e l n a ö d r z d ü e s a t l lr i ı i k s y ı l e e ül s y r k e ü o t k i ç ­ gmöi nv ddeeski nudl leann ıal aynr ı, os ılvaınybakr üıttl öarrl oetrai ntify, afpaınsıı ,bdreü ğl öi r aşvikanytaajklıatnlaarçdıakla(snıavcı -agkatzır.) k u l l a n ı m şekilleri, Mb roü dl öerrgnö vbdi ressiı nv dı ey na kaı yt traı br roütlaötri f, ,e fs aa ns loı l vaer a kf aşnuı kısımlardan oluşmaktadır: 1. Havasandığı ve kanalı, hava klapesi, 2. 3 . BK roünl tör rogl söi svtdeems i i,; a) Yakıt/hava karışım düzeni, b) Beyin, c) Alev algılayıcılar, d) Genel kontrol elemanları (emniyetzinciri), e) Kontrol tablosu. 4. Yanma havası vantilatörü, 5. Gaz armatürleri. 1 -Hava Sandığı ve Kanalı, Hava Klapesi a cH i r v a a a v s t ı a n a dla s a a r l n b a d a v ğı e ğ l y a ı, a n t b d ı g o rü ö ğl r r ö e u r v d l i e a n n i k g k a ö a z r y a m n n e a kk y t l a a e n d bm i a r. ğ a K l ı a o o z d l a u a n p s a , ı ğisıtbenuilludniğmi zaakmtaadnırç. ıkarılabilir. İki tür hava sandı­ - Teğet (salyangoz tip) hava girişli (Şekil 1) - Merkezcil hava girişli (Şekil 2) Şekil ]. Salyangoz hava sandığı. Şekil 2. Merkezcil hava sandığı.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=