Tesisat Dergisi 86. Sayı (Şubat 2003)

l agendaL..,.. ÖN PROTOKOL TASLAĞI Taraflar : Yıldız Teknik Üniversites,i, İZODER, Teknik Yayıncılık, Tanıtım A.Ş. , Konu : 100. Yıl Mustafa Kemal ilköğretim Okulu -kısmi- ısısal ve işitsel Konfor iyileştirme Projesi Madde 1 : Gerekçe Eğitim yapıları, bilgi toplumunun temel direkleridir, Eğitim ve öğretimin hedefine ulaşmasında, okullardaki fiziksel ortam özelliklerinin yadsınamaz bir yeri vardır, Eğitim kalitesi ve eğitimden alınan verim, başka bir çok öğenin yanı sıra okul yapılarının işleve uygunluğu ile yakından ilgilidir, Okullarda, eğitimin gerçekleştiği tüm mekanlarda ısısal, işitsel ve görsel konforun sağlanmasının eğitim kalitesini ve verimi doğrudan etkileyen etkenler olduğu pek çok ulusal ve uluslararası çalışma ile kanıtlanmıştır. Genç bir nüfusa ve geniş bir öğrenci kitlesine sahip ülkemizde, okullardaki ısısal-işitsel-görsel konforun sağlanmasına yönelik düzenlemelerin özenli ve bilinçli bir biçimde ele alındığını söylemek ne yazık ki mümkün değildir, Oysa, eğitim için kullanılan kısıtlı kaynakların doğru değerlendirilmesi ve eğitimden beklenen verimin sağlanması, dersliklerde yeterli sıcaklık, nem ve hava koşullarının varlığına; yani öğrencilerin soğuk hava koşullarında üşümeden, sıcak hava koşullarında terlemeden, temiz hava akışı ve nem dengesi sağlanmış dersliklerde bulunmasına, içgürültüortamının kabuledilebilirsınırlarda olup, konuşmanın anlaşılabilirliğini zedelememesine, sınıflarda konuşmaların rahat ve yorulmadan anlaşılabilir olması için gerekli akustik düzenlemelerin, yapılmış olmasına ve sınıfların iyi görme koşullarını sağlayacak biçimde doğal ve yapay aydınlatmalarının oluşturulmasına bağlıdır. Bu bağlamda Yıldız Teknik Universitesi Mimarlık Fakültesi, Yapı Fiziği Bölümü öğretim üyeleri uzun süredir ilköğretim yapılarındaki işitsel ve ısısal konfor konusunda çeşitli kuramsal ve alan çalışmalar yürütmektedir. Madde 2: Hedef Kuramsal çalışmaların pilot bir çalışmada uygulanmasıve sonuçların önceki-sOı)raki durumu gösterecek biçimde objektifvesubjektifincelemeve değerlendirmelerle ortaya konulması açısından Yıldız Teknik Universitesi, Mimarlık Fakültesi, IZODER ve Teknik Yayıncılık işbirliği ile bir uygulama çalışması gerçekleşt i rilmesi planlanmıştır, , . Bu bağlamda yapılan ön çalışmalar sonucunda lstanbul'un Beşiktaş ilçesinde bulunan, 100. Yıl Mustafa Kemal ilköğretim Okulu, söz konusu pilot projeye konu olarak seçilmiş ve okulun belirlenen bölümlerinin ısısal ve işitsel konfor açısından iyileştirme projesinin hazırlanması, projenin uygulanması ve elde edilen sonuçların bilimsel verilerle desteklenerek kamuoyuna duyurulması hedeflenmiştir. ilgili yapının, çalışmanın gerçek l eştirileceği bölümüne ait mimari projeler ekte yer almaktadır, Madde 3: Projenin tanımı Aşağıda ayrıntıları verilen çalışma programı 3 adımdan oluşmaktadır; A. Mevcut koşulların belirlenmesi, B. İyileştirme projesinin hazırlanması ve uygulanması, C. Uygulamanın değerlendirilmesi. Çalı A. MşemvacuPtrogramı Koşulların Belirlenmesi 1. Uygulama alanının belirlenmesi, plan ve kesitlerinin çizilmesi, 2. iç ortam konfor koşullarının öznel (anket) ve nesnel (ölçme ve hesap) olarak değerlendirilmesi, 2.1. ısısal konfor açısından değerlendirme 2.1.1 ısısal konfor ile ilgili ölçme ve hesaplar 2.2. İşitsel konfor açısından değerlendirme B. İyileştirme Projesinin Hazırlanması ve Uygulanması 2.1.2 ısısal konfor ile ilgili anketler 2.2.1 Gürültü denetimi ile ilgili ölçme ve hesaplar 2.2.2 Hacim akustiği ile ilgili ölçme ve hesaplar 2.2.3 işitsel konfor ile ilgili anket çalışmaları 1 . ısısal konfor koşullarının iyileştirilmesine yönelik öneriler 2. İşitsel konfor koşullarının iyileştirilmesine yönelik öneriler 3. ısısal ve işitsel konforun sağlanmasına yönelik uygulamalar C. Uygulamanın Değerlendirilmesi ısısal ve işitsel iç ortam konfor koşullarının ölçme ve anket çalışmalarıyla belirlenmesi ve eski durumla karşılaştırılması. Çalışına programı, ana içeriğine sadık kalınarak proje süresince tarafların istekleri doğrultusunda geliştirilebilir. Madde 4: İş bölümü, katılımcılar ve yüklenici kadro Projedeki iş bölümg O )'TU; proje koordinatörü, A ve C bölümleri ile B bölümü Madde 1 ve 2 O IZODER; dernek üyesi katılımcı firmaların bağış olarak malzeme temini ve uygulamayı gerçekleştirmesi O Teknik Yayıncılık, Tanıtım A.Ş.; Projenin idari koordinasyonu, ilgili disiplinlere ve kamuoyuna duyurulması, biçiminde olacaktır, Yüklenici kadro ve iş bölümü ile ilgi li ayrıntılar ve projeye destek veren IZODER dernek üyesi katılımcı firmaları, Tablo 1 'de sunulmuştur. TKaubrulom1 . Yüklenici kadro ve iş dağılımı Yüklenici kadro YTÜ Zerhan Karabiber TEKNİKY. PROTEM CANPA ODE İZOCAM FIRAT P. ŞİŞECAM HIMERPA SANİFOAM PİMAŞ 1 00.Y M.K. İ..Ok. Gülay Gedik Esra Kılıç Muhittin Tekman Korhan lşıkel Baha Yılmaz Gökhun Kurt Kemal Bayraktar Recep Ali Demir M. Erbay Ulu Yücel Akyürek Mustafa Nural Mehmet Erdeveci A.Kadir Ermurat Yetkin Aktepe İş dağılımı Bilimsel koordinasyon, işitsel ve ısısal konfor belir l emeleri, projelendirme ve değerlendirme Çalışmanın duyurulması ve tanıtımı Genel Koordinasyon lsı yalıtımı tasarım uygulaması (giriş cephe) lsı yalıtımı tasarım ve uygulaması (yan cephe) Termal kamera ölçümleri, ısı yalıtımı malzeme temini Pencere doğramalarının modifikasyonu Pencere cam (tüm pencereler) Çat ı ısı yalıtımı (uygulama alanın tümü) Hacim akustiği düzenlemeleri Madde 5: İşe başlama ve süre İş propokolün imzalanması ile başlar. Uygulamanın değerlendirilmesi ve raporlanması ile biter, Çalışma sonuçlarının duyurulması, projenin bitiminden sonra da devam edebilir. Madde 6: Çalışmanın ve sonuçların duyurulması Çalışmanın temel hedefi konuyla ilgili genel bilgilendirme ve konunun önemini uygulamalı çalışmalara dayanarak vurgulamak olduğundan sonuçlar olabildiğince yaygın biçimde duyurulacaktır. Çalışmanın ve sonuçlarının duyurulmasından temel olarak Teknik Yayınıcılık, Tanıtım A.Ş. sorumlu olmakla birlikte, YTU ve IZODER'den destek vererek katılan katılımcı firmalar da konunun yaygın olarak duyurulmasına katkıda bulunacaklardır. Taraflar konu ile ilgili tanıtımlarda, bilimsel verilere sadık kalmayı taahhüt eder. Madde 7: Uyuşmazlıkların çözümü Sözleşmenin uygulanması konusunda çıkabilecek uyuşmazlıkların giderilmesi için tarafların kabul edeceği bir Hakeme başvurulur. [fi) 175 (') oo N -.. .D:ı V), <C0D ;;. .. uı 'iii ·e, Q) o -.. "' 'iii �

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=