Tesisat Dergisi 86. Sayı (Şubat 2003)

Mo o N -.. . :: c :ı (h, ' "" '' .. il) ·;;; ·e, ., Q -.. ·;;; Jlechnıcal ıntroducfıon J METRANS'TAN EĞİKYATAKLI VEYASTIKLAMA ÜNİTELİ . . . TILTING TIP ÇEKVANALAR Tilting Type Check Valves With Gradient Bearing and Buffering Unit From Metrans Metrans, pompa istasyonları ndaki ms uo tkoorç ud udraurşbl aerl ıe sr ionni nu cöun l eo nl umş aen sinde, VAG firmasının geliştirdiği eğik yatakl ı ve yastıklama üniteli çek valfleri Türkiye pazarına sunuyor. v dB e u i r y r m a p a o e s mn epr aj i iks et assi nytoi sni unneddae, nmi yol et omr oatr oı zrausnı ı sonucu, basma hattı Enğuerpboumgpearyi aa kdı şoğru geri ak nmdaaykiasubakoşllaor. ı n hızı çek valfin kapanma hızı ndan fazla ise, aşağı daki sonuçlar doğar: t Vgaülrfüdltisükyi lçeokkaspeartnbıri.r şekilde ve büyük bir Bunun neticesinde boru hattı nın tüm mmeekkaanniikk şeolekma manalarurızvkealkaide, şiddetli bir ı r. t Vs oa lnf udci suk gi nei nr i sai tkeı şs earnti db ei r nş edkui lrduer. ç a r p m a s ı d bB a a u l s g n m a u a s n ı , h an p t o e t m t i cpeas idnudr eu ş uo nl udşaann kaa yn ni abk al asnı an nç ı ndaki bası nç dalgalanmalarıyla dolauşbtiurlreuşre. rek çok şiddetli basınç değerleri mudur. Şekil 1 'de konvansiyonel tasarımlı tbai rmç eakçvı ka l fkgoönruü ml mdeaknt etdai rm. B ku avpaal fl ıi n kdoi snkui mn i na gelmesi 90 derecelik bir hareketi gerektirir. Şekil 2'de görülen eğik yatakl ı çek vananın siti, dikey eksenden yaklaş ı k olarak 21 derece açı ktadır. Bu nedenle, eğik yatakl ı bu liar şçmeak s ıv aslaf tğel a, ndı ri .s kBi nu sdi tuer u2m1 ddae, r ek ca ep aönnmc ea değaihkayçaatabkulk ve daha az şiddetli olur. Ayrıca ı çek valfte, diskin pivot noktası merkeze yaklaştı rı larak diskin tam açık ku zoankul amş tuı r ı l ymaı şt taı ry. De iks skei nn di çe yn ü z1 eOy i ndi ne röezceel eğimli tasarı mı sayesinde, su akışına karşı Konvansiyonel tasarı ml ı tilting çek vanalara Şekil 1. Konvansiyonel tip, dik yataklı valf. öarzagşütırbmua gsoelrişutnir,mme üçhalendislik alanındaki ışmaları neticesinde günümüzde tamamen ortadan kaldı mıştır. rı lVana imalatçısı Alman VAG firması nın son yı y al sl at rı kdl aa mgae l üi şnt ii rtme l ii ş ç oe lkd uvğaul f l eerğ, i kd üynaytaank ıl nı , yç eo şni tul in dü al k ekloenr ivnadnes i by ior çn eo lk tpa os amr pı ma l ıi st ç a e s k valflerin yerini çoktan almış durumdadı r. Konvansiyonel tasarı mlı tilting çek valf ile aerğaiksınydaatakki lbı,aşylastiklama üniteli çek valf ı ca fark valf sitinin konu156 Şekil 2. Eğik yataklı çek valf. ob luu şgt ue rl iuş ltai rnmdei rl ee nr çnaeztai cl teı l smi nı şdteı r., Tda issakriı nm dt aamk i açık konumu ile tam kapal ı konumu aHr iaçs şı nü dp ah kei s ai zç, ı b5u9 s da ey reedcee, ydei sdk üi nş üs irtüel mo tüuşrtmü ra. ab ni rı nç de ak kvi aal fçeı s ak ıl yhaı zs l ı a kçoon kv da nashi ya oanzedl ı tr a. sDa irsı mk i nl ı siçuyaükzıeşyıninainkaörzşel eğimli tasarımı sayesinde ı tılmıştı r. oluşturulan direnç azalValf disklerinin site oturma hızı nı azaltmak fi çairnk lgı et çatsiağri ımmi züyzıel l ar irnddae mç üa lhı şemn dı şits l e r b i r ç o k ı vdaalnf l ehri derno fl iakzkl ao nb ti lri on lel ün lveer ak ar ar şsıı nadğa r ı . r l yB ık e u l r ı n a ç la l e r k ı r. yGaevraçşe kbti er nş edkei l ,d be uottüu rr mç öazs üı nmı tl eerm, di ni s ek ti nm sei tke ts eü rdei rs fi açkoakt dui szkai mn at akmt a dk ıar .p aUl ı nkuot nu ul mmaamgael l ımd ıer k m i , a b sıi r pç oe km vpaal f- imn oç taob ru kg br ui rb şue ki içl di ne kbaüpyaünk öb inr eb mi r l ear ri yz leedçear .t ı şBmu a nhoakl itnaddea ,o çl aenk i kv ia kl frl ei t rei rni ktaÇrşeıkmvızaalf çkııskaasr:ürede kapanarakgeri akışın oluşması na mahal vermemelidir. t ÇZei rkav, aslef rs te rçtabr pi r mş eakl ai l rd emsei tkeaçnai kr pvme ahmi darl ıodl ıi rk. şoklara sebebiyet verirler. Gb uö riükni ükşrtiet ebriirnb i rhl ee rr i yi kl ei sçi neil ni ş i rbgi ri db ei gnösr üa ğn el an nabilmesi bugün artık mümkündür. Yi l auvkea roı dl aa r aökz eatyl ennı evna neağdi ka yi ka itnacki pbri er nöszi be il nl i ek olarak VAG firması nın geliştirmiş olduğu "tyeadsirtı:klama sistemi" aşağıda incelenmek­

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=