.., oo · N ... .. u o ' .. "' r bB u e u lt s u dle c ü n u z e e n i n l ed b e b i r ş u e n e b u v e n ir k i e c ü d i r e e y t n t e iğ br i e a s l d m le o n a ğ e k ru t n a d g b ı e i r r . r i S l d i a m o b ğ l i e t DmGo t ok ar yi çnianğ ıunydgaunn bfer es kl eannesnveevei rti ckii,n ads ee ğn kerr od ne Ah aGv aü r eatrma leı ğkıt eadki rı s. ıGsearbi l iitm ki na leatckai nk dbeiğçei mr i ddee mf r eokt oa rnusnl av ebri er lbi ki l etec edğei ğmi şatki rsii lmi r suem ( Vm/ fo m" es tn. t) ve güç, hıza bağlı olarak Şekil 10' daki gibi değişir. % M om ent Tu/ılıı /. Kontrol Tipi Ç GPe ı e k r r ı y i ş o a v d k a i t k a n r a m s a ı ç K a a l y ış d t ı ı r r m m a a l ı kDaepğliişnken hızlı AC motor Güç Güç(%) Sistem Yük Kayıp 100 13 87 68 13 55 50 13 37 36 13 23 28 13 15 100 - - - - - - - - �-------� ' : ' : .... ' ' ' 50 .... - - : ----------- ---------------------: 100 Frekans (Hız) 200 % Şekil 10. Asenkron ınotonııı moment ve giiciiniin frekansa göre değişimi. Ab inr cya ük k sdaen tğriilfdüi jr vpeo mb apsaı n çslaab iot r amn toı lmı eonl atnl i ymaonmd ae nn t ahsı ze ınn kkr aorne s mi i loetoorraunnt ı lvı edreeğbi şi li re. cÖe tğei o om r r a a a k n n s tı ı i lm ı d d u ı ü r m . ş D ü m r o ü o la l m e y b e ısi n ı l t i il r e t e v h e g ız e a b r i b u li a m n ğ u i l n ı n o k l s a a o r r e a n s k u i V c il / e u f dkoenğtişrokel unn dhaı zgl ı üaçsgeenrkerkosni n immoi torun p o m p a Şekil 1 1 'deki s gy i ö i y b n o i t n e ç e ı m k l a y i r n ö . n v D t e e a r m h im a le l ö r i l l n e ik c k e a a ç e r ı ş l s e ıl ı a n a ş d t l a ı ı r n n ı a ld n e ığ n k ı no u d n y a v g a b u n u n olduğu görülür. -;t, 75 ı----+---+---+----i c3 50 ı----.ı----+--.,,,C-+.-'-----, 25 f----t---::;;,,"'f--:,-''--t----ı (' o 25 50 Debi% 75 100 Şekil 11. Değitken lıızlı asenkron motorla kontrolda giiç/debi özeğrileri. Aç on km ay ankoıkntda saı nn d iaznl ei yt i eb an r ekno ny türko öl zsei sğtrei smi n ii ömzeerğter ibsei ns ii nndyeakpat ılğmı amktaakdsıri.m u m fark o/o 1 5 4. Çıkış Vanası ile Değişken Hızlı Sürücünün Karşılaştınlması Enerji Tasarrufu %K a5r 0ş ı l adş teı rbmi ai çai mn atcüı mi l e syı föı rn stteamt i kl ebrai snı n çg üv eç kayıpları Tablo 1 'de verilmiştir. 124 v l B a e u n a ç v b a e i l r l ış i ir le m . r B a d ue s n n a u a y n t ı l l e l i ı ç r ki i n e b n p i e li o n r m j m i p t e a a l s i n d a ı r n i r r. u yf Ö u ıll r ı h k n e e d s ğ a e i p n b , i %ç a5l ı0ş a dn evbei 2i l2e kyWı l 'bl ı ok ymu noct oa r lga ütnadher i k1 e2 dsi laeant bk oi rn tpr ool mv apnaa sdı yü eş rüi nn eü ldeecğei şkk eonl uhrı szal ı , mçoı tkoı şr ekonnetrrjioltasissatrermufiuk:ullanılarak sağlanacak yıllık (0,55 - 0,15) . 22. 12 . 365 = 38,544 lkWhl o1 0l a0c.0a0k0t ı rT. LB/kiWr i mh afliıynaı rtsaoyl aıldraak; y a k l a ş ı k 38,544. 100,000 = 3,854,400,000 TL kazanç sağlanacak demektir. 5. Güç Faktörü g r D o ü e l ç u ğ f n i a ş d k k a t e ö n s r aü f ğ r n l e a ü k n n a a n d c s a ü l k ı z e s b ü l i m r r ü b e c a s ü ş id k ii a l r e . ö Ç n p ık e oı m m şta p li a k k o a k z n o a t n r n o t ç l vbaanğal ı s ıv ek utl al amn ı l ydüı ğkıtned aç,a ldı şoağnr uadsaenn kşreobne kme yoe tboer ll aerrdi na dgeüdç i rf .a k Bt öur ü dceoğs e qrı =k ü0ç, 9ü5k ngı eürçt el ü 0 dm e , o 6 v t 5 r o ' e l r e l l i a rer f d r e a k a k v d a e n a y s r a i ç n d e e ü v r ş . ir ü H i k c a i y l l e b ü r u k i k t n e i g s ç a ü a b ç lı i ş t f m a D k a G t la ö r a r d r ü a a , mo l aortaokr uhnegr üzc aümv ae ny ü1k' lee nçmo ke syi nadkeı nndbı ra. ğDı mi ğseı zr ç öb e d i r e k n i l d m m e e e y y y i e ş e c l c e e e k t k i ş r e . v b e e k r e e d a e k n t i f r g e ü a ç k t i b f e d g e ü l ç i 6. Montaj U n a y l g a u r l ı a m s a a l a h r a ı n d a ç o ğ p u o n m d a p a k y o a n t r o y l a k v a ı n np rooksteas l i an r. ac i nysei nr lee şbt ai rği ll ı i ro. l aBrua k nseadh ea nn lı ne tı se lhal ikk eol i r, tkaomr oı ns i df , as ı cçaakl ,ı şsmo ğaukk vzeo/ rvue yn a o d a rt d a ı n r ı l a k r. o ş V u a l l n a a r l ı a n r a ı n g ö k r o e r u b m e l a i r l s e ı n n i ı f r l a v r e ı fyiüykastelalerbı,ilikr.oruma sınıfına göre çok Ha lbu0 ki değişken frekanslı surucu e p l a e n k o tr l i a k r ı o d ç a o l ğ a u r ı n z a a y m e a r n l e ş ö t i z r e i l l i r. k o Pa r u n o m a i l l e ı mk aobtl oo ry ae rr aasl ıı nr. dAas lsı na dd ae cbeu üdça bf ai rz ldı i ğbei rr . dü sutrüunml üukntdü ar . eÇğı ek rı ş mvoatnoarsaı yk ıul dl l ıazn/ üı l çmgaesnı yi koi l va edrei lti yüoçr s af apzal ın ok ai l be l om oktuolrl aa nraı lsmı nadsaı zorunludur. 7. Sistem Tasarımı pK roons terso vl ev aunyaul amr lı un l ıunk sbei çl gi iml ei rni nd ee i çh et i şyi at çl i v d a o r n d a ı r n . ı m A ı y , r ı h c a a v a p l r a o n s d e s ı r e m u a y g v u e n k b a o b r l o u kanalları yapılmalıdır. sDi setğei mş ki en n t farseakr aı mn sı l ı dsaühr aü cküol el ar yi nd sı re. çBi mu ni uv en Ai çyi nr ı cyaü ek l et ikptirov ne i kmsoütroür cbüillegri lien r ki oynetter or ll i dvai r. dnaalayroı kgtiubri.malzeme uyumluluğu sorunları 8. İşletme Ka koınştı r ohlevr ainkai syı nöı nn döen et amml i abmi re nü s tküensleübğiül , s sm t a a e ğ t s l i a k id y bi a r a . m s D ı a n e z c ğ . ı i y ş P k e o e n m n e pm f a r e , e z k s b a e o n r ts e u lı r s s s ü i d s r e t ü e b c m i ü o i nl b u d u ş e u n k r u i . gBiud seor ri luenb ti lei rk. ySöandl eü c( ceh emcok t) ovraul fn k udl ul ar ndı ul arrualk ması bu sorunu çözemez. d gÇ e u ık r r i u ış a m k k l t a a o r r n ı m n t d r a o a ( l b k vy u a - l p n la a a n s s s ı ı l ) a n s n ı i n s t m e b a m a n kle u ı r e m i l g k vib o e i n s t a e r r o r ı v z ll i u a s dkoünzternoeldkal edr ia, gdeerğeikşlki deinr. h ı z l ı s ü r ü c ü l e r l e oK lomn at rsoı l vvea nh ai sstı en rı ne zci sel vi açpa l sı şümr eas,i nsi ins t eu mz ui nn pn ae rl afor r kmual lnasnı nı lıa or al uk mbsuu zt i pe t ks oi l er ur. nÖl a zr eal zvaal tılabilir. z l D a a r e m a ğ a iş ra n k s l e a l n a r nın h m ız a pl z r ı a . s t C ü ik r e ü v o c a l ü p al r e s a r ü k d r e e s lı e f bı r u r i o v so e lm ru ö a n l s ü ı sziesytedme itnutapre.rformansını en yüksek dü
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=