{:iflf � ANSLATION Şekil 4. Aı-rııpa klima pazar /ıacmi clağı/11111, 200 I Şekil 5. Aı-rıcpa'da pazar arıış oraıılcırı, 200/-2005 il Pakettip Amerikan tipi %2 kanallı splih Hassas kontrol %1 ' % 13 Portekiz %3 Spllt ----------------� %7 İn&iltore %6 Almanya %2 Split %81 Dünyanın ikinci büyük pazarı olan Çin'de pencere tipleri yılda o/oS düşerek diğer tüm Çin pazarlarındaki hızlı artış ile kontrast göstermektedir. Portatif kl imalar: Portatif sektörü 1998'den itibaren hızlı bir artış ile 600.000 cihaza yaklaşmıştır, bu hızlı artış İtalya ve İngiltere'den kaynaklanmaktadır. Bu ürünler normalde geçici ve ucuz çözümler olarak görülmekte ve sabit bir cihaza (genellikle mini split) geçişten önce kullanılmaktadır. Özellikle Avrupa'da revaçtadır; Japonya, Çin ve ABD'de de bir miktar satış vardır. Mini Splitler: Mini splitler dünya pazarında itici güç olmaya devam etmektedir. Bütün ürün çeşitlerinin toplamının yarısı kadar ciroya ulaşmışlardır. Pazar büyümesi mini splitlerde o/o 7, daha büyüklerde o/o10'dur. Çin, 2000-2004 arasında 4 milyon adetlik artış ile (Japonya ve İtalya'nın 6 katı) dünyanın en önemli pazarı ol-maya devam etmektedir. Güney Avrupa'da önemli ve hızlı büyüyen pazarlar mevcuttur ve Uzak Doğulu imalatçıları mıknatıs gibi çekmektedir. Problem yıllık o/o4'e ulaşan fiyat erozyonundadır. Mini split imalatı giderek belli yerlere yoğunlaşmaktadır. Sadece sekiz ülke 200.000'den fazla imalat yapmaktadır. Bunlardan Çin, Japonya ve Kore dünya imalatının yaklaşık o/o85'ini kontrol etmektedir. Çin ve Kore geleneksel olarak, çok rekabetçi imalat yapan Malezya ve Tayland Amerikan tipi kanallı spllt .j ___:.______ ! % 6 çat,upi Dı ı Pakel .._. 1 __.... ı % 3 Hassas kontrol ile yarışmaktadır. Ayrıca dünyanın ikinci büyük imalatçısı Japonya artık net bir ithalatçıdır. Kanallı Cihazlar: ABD ve Kanada pazarları ve dolayısı ile imalatının çoğunu Kuzey Amerika'ya satan dünya çatı ve kanallı split pazarı yavaşlamıştır. Burada, dünyanın kalanının tersine, neredeyse bütün evlerde kanal mevcuttur. Kuzey Amerika tek başına dünya pazarının o/o96'sı demektir ve bu da buradaki mini split pazarının küçüklüğünün bir açıklamasıdır. Salon/konsol paket tipler için Kuzey Amerika yine kendine has bir cihaz kullanmaktadır; paket terminal klimalar (PTAC). Bunlar standart otel binalarında bırakılan boşluklara konmaktadır. Çi llerler: Dünya çiller pazarı hala ABD'nin etkisindedir. Santrifuj gruplarda ABD dünya pazarının yarısından fazlasına karşılık gelmekte; kalanı önemli sayılabilecek bir avuç ülke arasında paylaşılmaktadır. Pistonlu, vidalı ve scroll tiplerde değer olarak ABD en büyük pazardır. Ancak pazar hacminde İtalya ve Çin birinciliği paylaşmaktadır. Her iki pazarda da küçük çillerler önemlidir; İtalya'da genel olarak konutlar için, Çin'de ise önemli bir villa pazarı için. İtalya en hızlı toplam ciro artışına da sahiptir (ABD'deki artışın yaklaşık 3 misli oranında). Absorpsiyon grupların yaklaşık o/o80'i Japonya, Kore ve Çin'de yoğunlaşmıştır. TESİSAT DERGİSİ .. SAYI 84 ARALIK 2002 % 13 Dünyadaki imalatçı yapısı önemli şekilde değişmiştir. Minisplitler için geleneksel Japon üstünlüğü (Daikin, Fujitsu, Hitachi, Matsushita, Mitsubishi Electric, MHI, Sanyo, Toshiba vb) giderek pazar payını artıran Çin (Chunlan, Gree, Haier, Kelon, Midea) ve Kore (LG, Samsung) tarafından tehdit edilmektedir. Bir kaç milyon cihaz ihraç eden Tayland'lı imalatçılar ve bölgedeki diğer önemli firmalar, örneğin Teco be OYL, özellikle çok sayıda ve güçlü Çin imalatçının klima pazarına girmesi ile gelecekte sıkı rekabet ile karşılaşacaktır. Oyuncular Pencere tipleri ıçın, Carrier, Fedders, Frigidaire, Freidrich ve Whirlpool önemli ABD firmalarıdır. Uzak Doğu'daki devler de bu pazarda mevcuttur. Kanallılar için imalat daha tekelleşmiş durumdadır. Ana firmalar Carrier, Goodman, Lennox, Rhemm, Trane ve York olarak sayılabilir. Çillerlerde Amerikan şirketleri (Carrier, Trane, York) ve markaları (McQuay, Dunham Bush) dünya pazarındaki hakimiyetlerini kuwetlendirmiştir. Çin veJaponya gibi anahtar global pazarlar Amerikan markalarına keskin bir dönüş yapmışlardır. Daikin ve Trane işbirliği Japonya'daki bu dönüşe özellikle yardım edecektir. Firmalar büyük fiyat baskısına birleşme veya küresel işbirliği ile cevap vermişlerdir ve bu trendin devam etmesi beklenmektedir. it] Şdi1 .ı. r'.·ıs.rı,•rı• ,.,TL, p;ız,utı'.ı sııffr ,4.IJ'7: 1 1iıTrt. • • Ptııcen, % O Portatif "'--~--~- -------' % 6
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=