t Benzer İş Deneyimi Hizmet alanında 'benzer iş deneyimi', yapabilirlik standartlarının temel kriterlerinden biridir. Çağımızda mühendislik ve mimarlık hizmetlerinde özellikle tasarım, uygulama ve danışmanlık alanlarında profesyonel sorumluluk sigortası bu amaçla yapılmaktadır. Avrupa Birliği Mevzuatı'na uyum amaçlı hazırlanan Yeni İhale Kanunu ve eki yönetmelikler bu uygulamaya yönelmiş, açık, şeffaf ve tarafsız ihalelerin ön seçim kriterlerini belirlemiştir. Bundan böyle diploma, sertifika, yetkinlik ve uzmanlık belgeleri değerlerini kaybetmekte; deneyimii mühendis ve mimar tanımı, yıllanmış, teknik eleman tanımını aşmaktadır. Ayrıca on yıl öncesinde yapılan işlerin değerlendirmesi ve yıllanmış deneyimler ikinci plana atılmakta, mevcut müteahhitlik karneleri geçersiz olmaktadır. Tesisat sektöründe mekanik tesisat mühendisleri; eğitim, tasarım, üretim, uygulama, malzeme tedarik ve satış, danışmanlık, müşavirlik ve kontrolluk, işletme ve bakım hizmetlerinde çalışmaktadırlar. Hizmet ihalelerinde benzer iş deneyimi sadece tasarını, uygulama, danışmanlık, müşavirlik, kontrolluk ile işletmeye alma hizmetlerinde aranacaktır. Bu kriterin değerlendirilmesi seçim "Tesisat mühendisleri hangi alanda çalışırsa çalışsın, genel olarak işin kapsamı ısıtma, havalandırma, klima, sıhhi tesisat, yangın, otomatik kontrol ve özel tesisat hizmetlerini içermektedir. Bu anlamda benzer iş deneyimi, bütün alanlar için aranabildiği gibi münferit branşmanlarda ve özellikle spesifik konularda aranabilir. " kurulları tarafından yapılmakla birlikte, esas aranan 'liability' yapabilirlik sigortası olup, belgelerin tahkik sorumluluğu sigorta şirketlerine ve onların uzman eksperlerine ait olmaktadır. Tesisat mühendisleri hangi alanda çalışırsa çalışsın, genel olarak işin kapsamı ısıtma, havalandırma, klima, sıhhi tesisat, yangın, otomatik kontrol ve özel tesisat hizmetlerini içermektedir. Bu anlamda benzer iş deneyimi, bütün alanlar için aranabildiği gibi münferit branşmanlarda ve özellikle spesifik konularda aranabilir. Yüzme havuzu, mutfak, çamaşırhane, bahçe sulama, bina otomasyonu, temiz oda teknolojileri gibi özel ihtisası gerektiren hususlar bu kapsamda sayılabilir. Ancak benzer iş deneyimi bu tür ihtisasların yanı sıra yapım, tasarım, kontrolluk, proje yönetim hizmetlerinde yapı türü, fonksiyonu ve büyüklük ölçülerine göre aranmakta, hastane, otel, hava meydanları, terminal binaları, konser salonu, kongre salonu, alışveriş merkezi, müze ve benzeri yapılar için üretim ve başarı için temel kriter olmaktadır. Diğer taraftan önemli bir husus yüklenici ve taşeron hizmetleridir. Genelde ekip üretimi aranmakta, multidisipline hizmet beklenmektedir. Bu yönleri ile münferit hizmetlerin ihalesi azalacak, anahtar teslimi ihalelerde komple bir hizmet beklenecektir. Danışmanlık hizmetleri kapsamında ele alınan müşavirlik, danışmanlık, tasarım, kontrol hizmetleri ayrı ayrı yapılmayacak, bugüne kadar olduğu tarzda proje hizmetleri mimarlara veya yardımcı disiplin dallarına mimar sorumluluğunda yapılmayıp, danışman ihalesi ile seçilen bir ekibe verilecektir. Bu anlamda bireylerin ihtisasa yönelip, benzer iş deneyimleri ile hizmet zincirinde yerlerini alması gerekir. İzlenim Görünüm yazılarımız sektöre! izlenim amaçlıdır. Teknik ağırlıklı olan bu yazılarımız, 1 7 Ağustos 1 999 ve 21 Şubat 2001 krizleri ile bir çok konuda görüşlerimizi yansıtmıştır. Her krizin sonunda toplumun ders alacağı deneyimlerin TESİSAT DERGİSİ 1111111 SAYI 8 4 ARALIK 2002 "3 Kasım 2002 seçimleri, geçirdiğimiz krizleri noktalamıştır. Özellikle parlemento değişimi, iktidar ve muhalefet olarak iki partinin yasama organı oluşu, yepyeni bir partinin iktidara gelmesi ülkede yeniden yapılanına imkanlarını sağlamaktadır. " yanı sıra, güçlü toplumların yararlanabileceği sonuçlar mevcuttur. 3 Kasım 2002 seçimleri, geçirdiğimiz krizleri noktalamıştır. Özellikle parlemento değişimi, iktidar ve muhalefet olarak iki partinin yasama organı oluşu, yepyeni bir partinin iktidara gelmesi ülkede yeniden yapılanma imkanlarını sağlamaktadır. Geçen parlementonun Avrupa Birliği Mevzuatı'na uyumlu yasalarla ülkemize sağladığı olumlu değişimin hakkı ödenemez. Aynı şekilde koalisyon hükümetlerinin, iktidar partilerinin ve onların başkanlarının çabaları gözardı edilmemelidir. Ancak seçimlerde halkın oyları ile birtemizlikyapılmış, yeni parlementoya güçlü bir devlet, temiz bir toplum hedefleri gösterilmiştir. Bu değişimde ülkemizin yıllar yılı yetiştirdiği bazı değerlerini yitirmesi, çok yetenekli bürokratları kaybetmesi gibi sorunlara rağmen, yeni gelen seçilmişler ve görevlendirilecek yöneticiler topluma güven ve umut vermekte, özverili, fedakar hizmetler sergilemektedir. Kemal Derviş'le ümitlenen sosyal demokratve solcu partiler, halkın hüyük desteğine karşı, solcuların alışılagelen iç çekişmeleri ve uzlaşmaz tutumları nedeniyle güçsüz kalmış, muhafazakar sağı temsil eden Adalet ve Kalkınma Partisi, millet iradesi ile iktidara gelmiştir. Bir çoklarının; devlet yönetimine hazır olmadığını sandığı AK Parti, seçimlerden bu yana gelen 40 gün içinde toplumda -
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=