Tesisat Dergisi 84. Sayı (Aralık 2002)

Aydın; "Dağıtım lisansına sahip olan şirket, doğal gaz şehir içi dağıtım faaliyeti dışında başka bir faaliyette bulunamaz. Başka faaliyette bulunması ancak Kurul kararına bağlıdır. " gazın sunumu için tek bir bedel olarak verilen birim hizmetve amortisman bedeli üzerinden değerlendirilir. Bunun içinde her türlü hizmet var; planlama, programlara, yatırımlar, işletme ve işletme sırasındaki tüm hizmetler, aynı zamanda yatırımın geri dönüşü de dahil olmak üzere, 1 kWh başına bedel tespit edilir ve bu bedel üzerinden teklif verilir. Bu bedel ile kapalı zarf usulü ihaleye teklif verilir. En düşük ilk üç teklif belirlenir ve tekliflerin sahipleri açık eksiltme yapar. En düşük teklifi veren dağıtım lisansı almaya hak kazanır. İhalede belirlenen birim hizmet ve amortisman bedeli, şartnamede belirlenen süre boyunca uygulanır. Lisans almaya hak kazanan firma, ilgili şehirdeki belediyeyi; yüzde 1 O bedelsiz, yüzde 1 O bedelli, toplam yüzde 20'yi aşmamak üzere ortak olmaya davet eder. Bu işlemlerin tamamlanmasının ardından ilgili şirket için lisans düzenlenir. Lisansı alan şirket, o şehirde tek yetkilidir. Yatırımını yapar ve dağıtım sistemini işletmeye alır. Bu işletme sırasında elbette en önemli unsur serbest tüketicilerin durumudur. Serbest tüketiciler diledikleri kaynaktan fiyatlarını ve koşullarını tedarikçiler ile müzakere ederek doğal gaz temin edebilirler. Ancak bu durumda dağıtım şirketine gaz taşıma bedeli ödenecektir. Bir şehrin fizible olması için serbest tüketici limiti önemli. Bu nedenle serbest tüketici limiti her şehir için farklı olarak belirlenebilir. İşletmenin sonunda dağıtım şirketi lisans süresinin uzatılmasını talep ederse, Kurum'a başvurur. Kurum başvuruyu şirketin ekonomik ve teknik gücünü, hizmet kalitesini, abonelerin memnuniyetini dikkate alarak değerlendirir, uygun görüldüğü taktirde ikinci kez dağıtım lisansı verebilir. Yenilenen lisans süresince, Kurum tarafından belirlenecek olan birim hizmet ve amortisman ile abone bağlantı bedeli uygulanır. Lisans süresinin uzatılmaması ya da ilgili dağıtım şirketinin başvurmaması durumunda Kurum ilgili şehrin dağıtım şebekesini yeniden ihale eder. Ancak bu kez mevcut bir şebeke olduğu için mevcut şebekenin işletilmesi ihale edilecektir. Bu durumda Kurul tarafından belirlenen birim hizmet ve amortisman bedeli ile abone bağlantı bedeli uygulanmak kaydıyla, şebekenin işletme ve mülkiyetinin devri karşılığında en yüksek bedeli teklif eden ve dağıtım lisansı alma koşullarını haiz tüzel kişiye lisans verilir. Kurul; dağıtım şirketinin faaliyetini denetler, izler veya ücreti dağıtım şirketine ait olmak üzere başka bir şirkete denetlettirir, izlettirir. Dağıtım lisansına sahip olan şirket, doğal gaz şehir içi dağıtım faaliyeti dışında başka bir faaliyette bulunamaz. Başka faaliyette bulunması ancak Kurul kararına bağlıdır. Başvuracak olan şirketlerin, başka faaliyette bulunamayacağını göz önüne alması ve ona göre başvuruda bulunması gerekmektedir. Dağıtım şirketi, bölgesindeki bütün aboneleri sisteme bağlamakla yükümlüdür. Teknik ve ekonomik olarak yeterli değilse ve Kurul bunu onaylarsa, o takdirde bağlamayabilir. Dağıtım şirketleri, müşterilerine şeffaf, eşit ve tarafsız hizmet vermekle yükümlüdür. Ön ödemeli sayaçlar hariç, numaratörlü sayaçlardan bir defaya mahsus depozito ya da güvence bedeli alabilir. Müşteri başvuru ve şikayetlerini en kısa sürede sonuçlandırmak için müşteri hizmetleri servisini kurar. Hizmet kesintileri, gaz kaçakları ve güvenlik konuları ile ilgili gerekli hertürlüönlemi almaklayükümlüdür. Kanunun öngördüğü bir diğer husus ise, dağıtım şirketi sahip olduğu dağıtım şebekesini lisans süresi sona ermeden Kurul'dan izin almak suretiyle bir başka tüzel kişiye satabilir. Halihazırda doğal gaz dağıtım faaliyetini gerçekleştirmekte olan şehiriçi dağıtım şirketleri de bu dağıtım ve müşteri hizmetleri yönetmeliğine tabidir. 2002 yılı sonuna kadar tüm hizmetlerini mevcut mevzuata uygun hale getirmek zorundadırlar. Yerine getirilemeyen hususlar için Kurul, 4 aylık uzatma verebilir. TESİSAT DERGİSİ 119 SAYI 84 ARALIK2002 İhaleyle ilgili birkaç hususu daha belirtmek istiyorum. Kurum şu anda BOTAŞ'la eşgüdümlü olarak hangi şehirlerin ihale edileceğini belirlemekte. BOTAŞ'ın gaz getirdiği şehirler ve hangi noktada şehre teslim edeceği belirlendikten sonra önümüzdeki yıl çok fazla şehir ihale edilerek buradaki şirketlere, Kurum dağıtım lisansı verecektir." Toplantının ikinci konuşmacısı TÜRKAK Genel Sekreteri Atakan Baştürk, "TÜRKAK'ın Belgelendirme ile İlgili Akreditasyon Çalışmaları" hakkında bilgi vereli. "Türk Akreditasyon Kurumu yeni bir kuruluş. VE Atakaıı Baştiirk (TÜRKAK Geııel Sekreteri) Kanunun çıkış tarihi Kasım 1 999. Altı aylık dönem içerisinde kanundan sonra yapılması gereken ilk hazırlıklar gerçekleştirildi. 2001 yılının Haziran ayında bir basın duyurusuyla Türk Akreditasyon Kurumu'nun uygunluk değerlendirme kuruluşlarını akredite etmek üzere hazır olduğu bildirildi. 2002 yılı ortasına geldiğimizde hala elimizde 5 tane başvuru mevcuttu. Bunlardan ikisi sonuçlandırıldı. 2002'nin sonundayız, çoğunluğu son üç ay içerisinde gerçekleşmiş olan 26 başvuru elimizde mevcut. Bunlardan S'i akredite edilmiş durumda. Kalan dosyalar üzerinde çalışmalar sürdürülmekte. Bunlardan yaklaşık 1 O tanesinin önümüzdeki 2 ay içinde sonuca bağlanacağını düşünmekteyiz. Kalan başvurular ise biraz daha derli toplu hale getirilmesine ihtiyaç gösteren başvurular şeklinde ortada duruyor. Normal şartlar altında, 2003'ün ortasına geldiğimizde, bugün elimizdeki rakamlarla baktığımızda 25 civarında kuruluşun akreditasyonu gerçekleşmiş olabilecek.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=