Prof. Dr. Abdurahman Kılıç, 1O kısımdan oluşan "Binaların Yangından Korunması ile İlgili Yönetmelik "in, özellikle makina mühendisliği uygulamalarını ilgilendiren altıncı ve yedinci bölümleri üzerinde dururken, toplantıya katılan dinleyicilerin konuya ilgisi büyüktü. delmemelidir. Kanalın bir yangın zonu duvarını veya katını geçmesi durumunda, kanal üzerine yangı n zonu duvarını veya katını geçtiği yere yangın damperi konulmalıdır. Eğer havalandı rma kanalı korunmuş bir şaft içinden geçiyorsa, şafta giriş ve çıkışta yangın damperi kullanılmalıdır. Basınçlandırma sistemine ait kanallarda yangın damperi kullanı lmaz. Otomatik Kontrol ve Yalıtım: Duman tahliye sistemi bina yangın alarm sistemi tarafından otomatik olarak aktive olmalıdır. İlave olarak, uzaktan el ile kumanda için çalıştırma, durdurma imkanı bulunmal ıdır. Havalandırma kanal ve bacalarının yangın bölmelerini aşmalarına özel detaylar dışında izin verilmez. 1 .3. Jeneratör ve Diesel Pompa Dizel pompa ve acil durum jeneratörünü çalıştırabilmek için mekanik havalandırmanın gerekli olduğu yerlerde, bu bölümlerin duman tahliye sistemleri diğer bölümlere hizmet veren sistemlerden bağı msız olarak dizayn edilmeli, hava doğrudan dışardan ve herhangi bir egzoz çıkış noktası ndan e n. . az 5 metre uzaktan lınmalı ve mahalin eg 0Z c;ıkışı da doğruda aış r ve h rhangi /hava giriş noktasından en 5 metre uzağa atılmalıdır. 1.4. Mutfaklar Toplam alan 1900 m2'yi aşan bodrumlardaki otomobil park alanları için mekanik duman tahliye sistemi zorunludur. Duman tahliye sistemi binanı n diğer bölümlerine hizmet veren sistemlerden bağımsız olmalı ve saatte en az 9 defa hava değişimi sağlanmalıdı r. 1.5. Otopark Toplam alanı 1900 m2'yi aşan bodrumlardaki otomobil park alanları için mekanik duman tahliye sistemi zorunludur. Duman tahliye sistemi binanı n diğer bölümlerine hizmet veren sistemlerden bağımsız olmalı ve saatte en az 9 defa hava değişimi sağlamalıdır. 1 .6. Basınçlandırma Sistemi t Yapı yüksekliği 21.50 m'yi geçen bütün binalarda kapalı merdivenler bası nçland ı rı I m a l ı d ı r. Konutlarda yükseklik 51.50 m'yi geçmesi durumunda bası nçlandırma sistemi yapı lmalıdı r. t Bodrum kat sayısı 4'ten fazla olan binalarda yangın merdiveni basınçlandırılmalıdır. Yangın anında acil durum asansör kuyularının yangı n etkisi altında kalmamlaraısı için acil durum asansörü kuyubası nçlandırılmalıdı r. t Baslı:ıgla�ırm�temi ı;a,lıştığı zaman, bütün kapılar apalı ik'en basınçlandırılan merdiven kovası i le bina SAYl84 ARALIK2002 kullanım alanları arasındaki basınç farkı en az 50 Pa olmalıdır. Açık kapı durumu için basınç farkı en az 15 Pa olmal ıdı r. t Bası nçlandı rma sistemi çalıştığı zaman, bütün kapı lar kapalı iken basınçlandırılan merdiven kovası ile bina kullanım alanları arasındaki basınçfarkı en az 50 Pa olmalıdı r. t Basınçlandırma sisteminin yangı n güvenlik hacmine de yapı lması durumunda, merdiven tarafı ndaki basınç, yangın güvenlik hacmi tarafındaki basınçtan daha yüksek olacak şekilde bir bası nç dağılı mı oluşturulmalıdır. t Hem bası nçlı havanı n hem de otomatik kapı kapatı cının kapı üzerinde yarattığı kuvveti yenerek kapıyı açmak için kapı tutamağına uygulanması gereken kuvvet 1 1 O Newton'u geçmemel idir. t Operasyon sırasında basınçlandırma sistemi açık bir kapıdan bası nçlandırılmış alana duman girişini engelleyecek yeterlilikte hava hızını sağlayabilmelidir. Herhangi bir kapının tamamının açı k olması durumunda ortalama hız büyüklüğü en az 1 m/s olmalıdır. t En az bir iç kapı ve bir dışarıya tahliye kapıs!Aın açık olacağı düşünülerek dizayn yapılmalı ve bina kat sayısına göre açı k iç kapı sayısı artırılmalıdır.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=