Tesisat Dergisi 84. Sayı (Aralık 2002)

Düz Kanallarda Akıt Sesleri Düz kanaldaki hava akımı sesinin ses şiddeti seviyesi LW, malzemeye bağlı olmaksızın [f8]'e göre tanımlana,bilir. Hava akımı (üfürme) sonucu oluşan ses; O kanalın uzunluğuna bağlı değildir ve O kesit şekline bağlı değildir. Bu nedenle çok basit bir ilişki söz konusudur: LW=7+50 lgv+ l 0 lgS [dB] V= kanalda mis hava akımı hızı S= kanalın kesiti m 2 [f 4) �Lw için gerekli düzeltmeler kanaldaki oktav tayfı Lw,okt tanımlamak için [fS]'e göre hesaplanabilir: f DL =-2-26 lg [l,14+0,02� ][dB] w V [f 5] fm=Hz olarak oktav orta frekansıdır V= mis 'deki hava akımı hızıdır. Çatal ve Dirseklerdeki Hava Akımı Gürültüleri Hava akımı gürültüsünün ses şiddedi tayfı Lw,ok, esas hava akımı yönünden dik açıyla başka kesiti yuvarlak ol an bir kanala bağlanıyorsa, ön görülen [f6] ile bağdaştırılır. Lw* = norm içindeki ses şiddeti seviyesidir. dB olarak ölçülür (Çizim 10) M = Hz olarak frekans bandının genişliği (Tablo 2) d, = m olarak ayrılan kanalın çapıdır v, = Mis niteliğinde geçiş kanalına olan �ava akımı hızıdır K = Yuvarlama çapı için düzeltme değeridir (iç kenara burada bakılmaz) Hava akımı gürültüsünün dikdörtgen kesite sahip çatal ve dirseklerde hesaplamak için, yüzey ölçümüne yaklaşık değer gösteren daire çapının kesiti kullanılır. Çizim 10'da Lw* Strouhal sayısı Str ile hız oranı v/v,'la belirtilmiştir. Boyutlandırmasız olan Stouhal sayısı için aşağıdaki ilişki geçerlidir: S f .d tr = m a va [f 7] * J � Q. ,::, <.ı ,::, "' ., "' 40 -= O, 15 +-+-- +----4-� d• •• +-+-+-+-+----1-1--1 � ot-+-------"''t-��p.p,,�.ı..,p�c"'.?������.:...ı.--1f-� "C C :� !§ o 10 20 0,5 1,5 2 3 4 6 8 10 Strouhal sayısı Str Çizim 10. Norm içindeki ses şiddeti seviyesi Lw * . v/v. eğrisi sadece dirsekler için geçerlidir. Diyagramın dışmdaki bir alana müsaade edilmeme�1ediı: Böylece ilgili oktav şeridin üzerindeki ses şiddeti seviyesi tanımlanamayacaktır ve dikkate almmaz. Tablo 2. Orta frekanslar fın ve frekans bantları ılfgeniş/ikleridir. Frekans bandının genişliği en düşük ve yüksek frekansın ilgili oktav bandını göstermektedir. fm 63 125 250 500 Af 45 88 177 354 10 J;ı Af 17 20 23 26 fm= Hz olarak ölçülen şerit yüzeyi M 'in orta frekansı v, = mis olarak ölçülen bağlantı kanallardaki hava akımı gürültüsüdür. Dikdörtgen dirseklerdeki yön değişimleri v/v, = 1 olarak Çizim 10'da alınabilir, Hız profili form parçalarından daha kuvvetli bir şekilde etki altında bırakılır ise, ses gücü tayfı yaklaşık 3 dB artırılmal ıdır. 1000 2000 4000 8000 Hz 707 1415 2830 5660 Hz 29 32 35 38 dB Hesaplama örneği 90 °'lik dirsek için, oktav bandı-ses gücü pergelleri Lw,ok< hesaplanmalıdır. Çapı ise d,=0,2m ve hava akım hızı v,=1 2,Smls'dir. Çözüm uygun amaçlı olarak tablo şeklindedir (Tablo 3). 4000 ve 8000 Hz oranındaki değerler, bu yöntemle tespit edilemez. Ancak bu frekanslar anlamsız olduğundan, (44 dB'den kesin az) belli bir rol oynamamaktadır. Zira frekanslar daha düşük seviyelerde baz vericidir. Tablo 3. Bir dirsek için oktav-ses şiddeti seviyesinin hesaplanması. [f 6] Adımı Oktav bandı 63 125 250 500 1000 2000 4000 8000 Hz [f ?]'ye göre Str 1 2 4 8 16 32 64 128 Lw* Çizim 10'dan 12 7 o 7 14 23 dB 10 :g Af Tabb 2tlen 17 20 23 26 29 32 35 38 dB 301g d0(=30 lg 0,2) 21 21 21 21 21 21 21 21 dB 501g v0(=50 lg 12,5) 55 55 55 55 55 55 55 55 dB Lw , o kt 63 61 57 53 49 43 dB TESİSAT DERGİSİ lllill SAYI 84 ARALIK 2002 LW,okt=Lw *+ 10 lgô.+30 lgd.50 lgv• +K[dB] [f6J - iii' ~ ıl.ı 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=