••••••7 ~ •• •~~:~~~:• F ----------, . ANSLATION ----"""' no /4 ••••• ~ ~ • ••• Pratik Uygulama Sonuçları Soğutma ve Klima Teknolojisinde Yaşanan 11Problemler11 Practical Application Results Problems in Refrigeration and Air Conditioning Technology Yazan: Manji·ed Petz Çeviri: Korhan Küçümen Redaksiyon: Hüseyin Yüksel Kaynak: Die Kalte&Klimatechnik Eylül 2002 Soğutma ve Klima teknolojisinde yaşanan 20 yıllık tecrübeden sonra, bazen öyle problemlerle karşılaşırız ki, bazıları kolayca giderilirken, diğerleri çoğu kez tesisin çalışma şekline veya iş güvenliğine kadar dayanan sorunlar çıkarır. Problemleri gidermek için harcanan onca masrafı da unutmamak gerekir. Tecrübelerin anlatıldığı bu raporda, pratik uygulamalardan seçilmiş 6 adet tipik arıza nedeni, sadece anlatılmakla kalınmamış, problemleri gidermek için alınmış tedbirler de açıklanmıştır. Araştırmanın güvenilirliğini garanti altına almak için, belirtilen örnekler öyle bir şekilde sıınulmııştur ki, hasar vakasıyla doğrudan bir bağlantının kurulabilmesi olanaksız kılınmıştır. ' Soğutma Çevriminde Oluşan Kirlenme Hermetik kompresörlerin büyük bir ölçüde devre dışı kalması, tesisi işleten kiş i nin kendisine bunun nedenini sormasına neden olmuştu. Montaja gelen teknik personelin servis raporlarından, her seferinde yoğu şturma ünitesi imalatçısı tarafından ilk kurulumda monte edilen kompresörlerin devre dışı kaldığı okunabiliyordu. Arızalı kompresör değiştirild ikten sonra, başka kompresör arızaları görülmüyordu. Ele aldığımız bu örnekte, şans eseri çok sayıda arızalı kompresör bulmak mümkündü ve üzerinde araştırmalar yapılabiliyordu. Öncelikle elektrik motoru teknik verileri kontrol edilmiş ve belirgin hatalar bulunamamıştı. Bir çoğunda mekanik blokaj teşhisi olduğu saptanmıştı. Kompresörün muhafazası açıldıktan sonra, kompresörün yağ karterinde, büyük miktarda kir parçacı kl a rı tespit edilmiş ve bunların nereden geldiği bulunamamıştı. Araştırmalarda yoğuştu rucu ünite ile soğutma ünitesinin bir splitsistem olarak soğutma Soğutkan naklini yapacak olan tesi satın clöşetilmesi sırasında, yakın çevrede taşlama işleri yapılmış. Burada havaya dağılan taşlama tozu, taşlama işleriyle aynı zamanda döşenen soğutucu madde boru hattına oturmuştur. Sistemin çalıştı rılm asıyla birlikte, soğutucu akışkan, taşlama sonucu ortaya çıkan ve yerleşmiş olan tozu almış ve filtreli kurutucuya atmış. Burada filtre işlemine tabii tutulan toz, herhangi bir arızaya neden olmamış. Ancak buhar fazındaki soğutkan, talaşı, emme borusundan herhangi bir engelle karşılaşmadan kompresörün içine doğru yıkamış ve talaş burada en derin noktada yerleşm iş ve birikmeye başlamış. Bu şekilde kirlenme doğrudan santrifüj ile yağlama yapan ünitenin yağ emişine gel miş. Kompresörün her bir çal ıştırılması ile birlikte, toz zerrecikleri dağılmış, santri füj yağlama ünitesi ta rafı ndan emilmiş ve sonunda doğrudan yataklara nakil olmuş. Bu da yatağın aşınmasına neden olmuş ve kompresörü mekanik olarak bloke etmiş . ,-----------_-_ -_-_-_-_-~.:::::- - - - - - , tertibatı nın üreticisine ve- ,- - ----~ ri ldiği ortaya çıkmıştı. Or- Buharlaştırıcı ı 1 dj). ünite ganizasyonel nedenlerin "C:;/ -& 1 yanı sıra -bir çok durumda • ı+ı+ -{fili • 1 ela yaşandığı gibi- masraf ----- - ·-- - - - -__/ baskısı ela eklenilerek, ı, ,l,]_r-.~--ı_ı JI yoğuşturucu ünite ile so- t: ğutma ünitesi arasında yer 1 alan 12 m uzunluğundaki ! 1 Yoğuşturucu boru hattının uzman olma1 ünite yan personel tarafından L ·---·-.. ---_rı• · Emiş ve sıvı hattı yaklaşık 12 m clöşe nm i ş olduğu tespit'---~------------------ edi lmi•ti. Şekil 1.1 Araştırmaya alınan soğutma ünitesi, split sistem olarak ' kullanıma alınmıştıı: TESİSAT DERGİSİ Bil SAYI 83 KASIM 2002
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=