müşterilerin, yönetim ve çalışanların) memnun edilmesini içerir. TKY'nin tanımı yapılırken hemen herkesin üzerinde anlaştığı unsurların dikkate al ınması bir çok karışık lığı önleyerek, tanım üzerinde bir sadelik yarata ı ecel< r. una gôre ı, muşteri odaklı hedef birliği ile herkesin katılımını gerektiren, üst yönetimin liderliği ve sorumluluğunda, çalışanların, proseslerin ve sistemlerin sürekli gelişmesini ve iyileşmesini öngören modern bir yönetim düşüncesi, felsefesi ve yaşam tarzı" olarak tanımlamak mümkündür. TKY'nin başlıca iki farklı boyutu vardır: bir-incisi, sıstemin teknik boyutu, ikincisi de sistemin yönetim boyutu. Yani, TKY sistemi, "yönetim sistemi" ve •teknik sistem" olmak üzere farklı iki sistemin bütünleşerek oluşturduğu bir sistem özelliği..taşımaktadır. Buna göre teknik sistem: mamul tasarımında l<alite güvencesi, imalatveya hizmet üretim süreçlerinin planlanması ve tasarımı , üretim girdilerinin ara ve son mamullerin kontrolü hususlarını kapsamakta ve b~rçn metodolojiyi i~ermekte(fü. Yönetim sistemi de: lanlama, or anizasyon, kontrol ve insan kaynakları yönetim süreçleri ile kalite güvencesi arasındaki ilişkiler üzerine yoğunl aşmaktadır. Burada TKY'nin felsefesi, insana yaklaşım tarzı ve üst yönetimin inanç ve desteği ön plana çıkmaktad ır. TKY'ye ilişkin amaçlar genel olarak şu başlıklar altında toplanmaktadır: 1. Savurganl ığı n önlenmesi, 2. Verimliliğin artırılması, 3. Kalitenin artırı l ması, 4. Maliyetlerin düşürülmesi , 5. İşlem zamanlarının kısaltılması, 6. Sürekli iyi leşme ve gelişmenin sağlanması, 7. Müşteri memnuniyetinin en üst seviyede sağlan ması, 8. Çalışan tüm personelin (yönetim dahil) memnuniyetlerinin sağlanması, 9. İşletme içi ve müşterilerle olan iletişimin sağlıklı bir alt yapıya oturtu ması. Tanım konusundaki farklı yaklaşımlara karşın TKY'nin temel unsurları ve özellikleri konusunda bir mutabakata varıldığından söz etmek mümkündür. Bunların en önemlilerini şöyle sıralayabiliriz: 1. TKY müşteri yönelimlidir ve temeli müşteri ihtiyaçlarını karşılama ve tatmin etmeye dayanır. 2. TKY bir örgütün uzun dönemli taahhüdünü gerektirir. 3. TKY yönetim hamlesidir. 4. TKY insan üzerinde odaklaşır ve amacı kaliteye dayalı bir kültür üretmektir. 5. TKY bir örgütteki insanların genel bir amaca doğru motivasyonuna ihtiyaç gösterir. 6. TKY grup çalışması odaklıdır. "1. TKY'de mi:işteri tatmini için sürekli gelişme gereklidir. TKY'de amaçlar ortak bel irlendiğinden, bu amaçlara varma sürecinde kaydedilen ilerlemeler, karşılaşılan güçlükler ve amaçlarda yapılabilecek olası değişikli kl er konusunda iletişimin sürekli geliştiri lmesine ve çalışanların kararlara katılmalarına ayrı bir özen gösterilir. Bu durum, işletmelerde takım çalışmasını geliştirirken, çalışanlar arasındaki dayanışma ruhunu da güçlendirir. Böylece çalışanların tatmin seviyesi yükselir ve onları organizasyonun gel işimi konusunda daha çok çaba harcamaya sevk eder. Bu temel noktalardan hareket ederek, TKY'nin düşünce temellerini genel olarak yedi temel başlık halinde incelemek mümkündür. Bunlar: 1. İnsana verilen önem (bu yönüyle bakıldığı nda TKY, "endüstriyel hümanizma" olarak da ad la ndırı lmaktad ı r) 2. İşletme kültürü 3. Müşteri odaklı yönetim anlayışı TESİSATDERGİSİ . . SAYI 83 KASIM 2002 4. Üst yönetimin l iderliği ve soruml uluğu 5. Yönetimde tam katılım 6. Takım halinde hareket etme 8. Sürekli gelişme ve hedeflere göre yönetim İleri sanayi ülkelerinde, üretim biçimlerinde görülmeye başlayan değişimin sanayide ve ekonomide önemli etkilenmeleri ya rattığı bilinmektedir. Esnek imalat sistemleri, bilgisayar destekli tasarım ve imalat gibi bu yeni üretim biçimlerinin ve teknolojilerin TKY ile bütünleşmeleri gerektiği, bu bakımdan teknolojilerin doğru uygulanması ve başarı kazanabilmesinin, TKY ile "eşgüdüm" içinde bulunmalarına bağlı olduğu vurgulanmaktadır. Bu arada TKY'nin kendi özellikleri dışında kalan ve TKY'nin dünya çapında yayı lması n a neden olan temel makro faktörlerden de söz edilmektedir. Bunların başında, günümüzdeki hızlı teknolojik değişim ve gelişim gelmektedir. Bu durum iletişimin gelişmesine neden olduğundan bireylerin bilgi ve haber almalarını çok kolaylaştırmıştır. İnsanların kalite konusundaki bilinçlenmelerine paralel olarak piyasalar ve firma politi ka ları, hatta firmaların kalite politikaları hakkında ela bilgilenmeleri bugün için kaliteye farklı bir anlam ve önem kaza ndı rmıştır. Bütün bunların yoğun bir rekabet ortamında cereyan etmesi, piyasada kalmak durumunda olan firmalar ı , tüketici tercihleri (müşteri odaklılık) doğrultusunda hareket etmeye ve bu doğrultuda daha çok seçenek sunmaya zorlanmıştır.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=