HAKAN YILDIRIM • il nsanlar kalite kavramın ı çok sık duyar ve kullanırlar. Ancak, bu kavramın günümüzde taşıdığı önemi çok az kişi tahlil eder ve değerlend irir. Zira günümüzde kalite, sadece basit bir teknik yöntem değil, işletmenin müşterilerini memnun etmeye ve işletme içinde tüm birimlerin optimizasyonunu sağlamaya yönelik bir işletme yönetimi aracı olarak görülmektedir. Kalitenin günümüzdeki bu algıla nış biçiminin temelinde, tüketicilerin ya da müşterilerin istekleri ile üretilen mal ve hizmetlerin bu istekleri ka rşılayab ilm e yeterliliğinin bulunduğu gözlenmektedir. Günümüzde kısaca "amaca uygunluk derecesi" olarak da tanımlanabilen kalite, önceleri "standartlara uygunluk" şeklinde ifade edilmekteydi. Ancak, tüketici istek ve beklentilerinin zamanla değişiklik göstermesi üzerine "kullan ıma uygunluk" olarak algılanmaya başla nmıştır. Bu arada tüketici ihtiyaçlarını açık ve gizli kalmış ihtiyaçlar olarak ikiye ayırmak mümkün olduğunda n, tüketicinin gizli kalmış istek ve beklentilerinin de bu tanımlamada göz önünde bulundurulması gerektiği yönünde görüşler ortaya çıkmıştır. Bu tanını ve açıklamalardan yola çıkarak, günümüzde kazandığı önemiyle birlikte kaliteyi, şirketler için bir ürünün performansı, nitelikleri, gü veni rliliği , standartlara uygunluğu, dayanıklılığı, estetiği ve algılanabil irlili ği itibariyle bir çok boyutu olan önemli bir strateji si lahı olarak görmek mümkündür. Çünkü kalite, bir yandan verimlilik, maliyet, diğer yandan yöneticiler dahil tüm elemanların vasıf veya uzmanlaşma derecesi gibi işletme içi birçok kriterde belirleyici rol oynarken, sağlık eğitim, kültür ve ahlaki normlara katkısı yla da tüm toplum için vazgeçilmez bir öğe olmuştur. Kısaca, günümüzde kalite, yoğun rekabet ortamında işletmelerin rekabet güçlerinin göstergesi olarak karşımıza çıkmakta ve sürdürülebilir başarının ve yok edici rekabet ortamında firmaların varl ı klarını sürdürmeleri için anahtar bir kavram olarak görülmektedir. Çalışanların iş tatminini sağlayarak kişisel doyuma ulaşmalarına yardımcı olan kalite, TESİSATDERGİSİ 11?1111 SAYI 83 KASIM 2002 bu özelliğinden dolayı bir motivasyon aracı gibi kullanılmaktadır. Ayrıca kalite, işletmelerde "sosyal sorumluluk" bilincinin gelişmesine katkı sağlayan bir kavram olarak da karşımıza çıkmaktadır. Böylece kalite, önceleri sadece ürün denetiminde kullanılan bir kavramken, daha sonra bir "strateji aracı" olarak ele alınmış ve yönetimle birlikte anılır olmuştur. Bunun sonucu olarak da, Toplam Kalite Yönetimi (TKY) kavramı karşımıza çıkmıştır. Kalite ile ilgilenen yazar ve bilim adamaları , TKY'nin tanımı üzerine tam bir fikir birliğine varmış değillerdir. Kimi yazarlar tanımlamalarında bazı unsurları ön plana çıkararak açıklamalarda bulunmakta ve ona göre yorum getirmektedirler. Bununla beraber kimi yazarlar da, TKY'yi "güçlü liderlik, katıl ımcı yönetim ve ekip çalışmasının bir bileşimi" şeklinde tanımlarken, bazıları ela "hatasız ürün üretme veya her şeyi mükemmel bir şekilde yapma" olarak tarif etmektedir. TKY, pek çok kişi için "müşteri memnuniyeti" ile eş anlamlıdır. Ya da eş zamanl ı olarak, bir örgütün başarısında çıkar ı olan herkesin ( hi ssed arl a rın ,
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=