Tesisat Dergisi 83. Sayı (Kasım 2002)

Yapı Denetim Kuruluşları Yasa ile yürürlüğe girmiş bulunan 'Yapı Denetim' kuruluşlarının; tanımlanmış görev ve yetkilerini bir kenara bırakırsak, hizmetleri ile inşaat sektörüne, kamu hizmetlerine ve topluma ne kadar yararlı olduğunu merak etmekteyim. Bilindiği gibi bu kurumlar yasa gereği denetim ve kontrol dışında hiçbir işle uğraşmamakta; yaptıkları hizmet karşılığı yatırımın ¾4'ü oranında bedel almakta (çoğu kez pazarlıkla bu bedel ¾2 olmakta), buna karşın yasada yazıla sürede (8-1 O yıl) yapının bütün sorumluluğunu taşımaktadırlar. Yapı denetiminin proje kontrol ve onayı, imalattaki şantiye sorum lulukları, istihkak ödemelerindeki yetkileri incelendiğinde, bu tür bir hizmeti öngörülen bedel ve sorumluluk içinde hiçbir multidisipline mimar, mühendislik grubunun yapamayacağı, üstelik kendilerinden beklenen riski üstlenemeyeceği anlaşılır. Daha önce kamu kurum larında ve yerel yönetimlerde olduğu tarzda hayatında hiçbir proje yapmamış, şantiye hizmetlerini yüklenmemiş diplomalı meslektaşların yapı denetim kuruluşlarında görev alması, ancak işsiz kalmaları, emekli olmaları veya bir meşgale olması amacıyla aldıkları hizmet ile mümkündür. Ayrıca bu kurumlarda serbest sektörde işleri bozulmuş veya iflas etmiş müteahhit meslektaşların görev almaları da çok ilginç bir görünümdür. Uygulaman ın bu yönleri yasanın hazırlanış döneminde bir çok kez Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Yüksek Fen Kurulu'na iletilip, gerekli ikazlar yapıldığı halde dikkate alınmamış; meslek odaları ise yetki ve görev paylaşımı amaçlı destek olarak çıkar sağlamışlardır. Yasada öngörülen sigorta sistemi ise tesis ed il emem iştir. Sigorta şirketlerinin garanti veremediği bir uygulamada uzmanlık belgeleri dağıtan meslek odaları, bu belgeleri onaylay ı p, geçerli kılan Bayındırlık ve İskan Bakanlığı denetim kuruluşlarına garantör olmamış, daha önceleri Yeminli Mühendisler Yasası'nda karşılaşıldığı üzere çarpık, ranta dönük bir düzen tesis edi l m iştir. Buradaki önemli nokta, bu yasanın Yeni İhale Kanunu gibi Avrupa Birliği Mevzuatı'na uygun uyum yasaları nezdinde geçerliliği olmamasıdır. ifil BRÜLÖR VE KAZANLARDA ETC ENERJİ TASARRUFU VE DAHA TEMİZ ÇEVRE İÇİN ETC 1200 ELEKTRONİK BRÜLÖR KONTROL SİSTEMİ Sistemin Sağladığı Favdalar: g'.: Toplam enerji fiyatını %5-15 azaltır , ~ Baca emisyonunu düşürür, M ~ Atık ısı kazanımı sağlar, ~ Yanma verimliliğini artırır, ~ ~azan işletme ömrünü uzatır, M Işletme kolaylığı sağlar. Sistemin İşlevi: ~ Brülör yakma sıralaması(brülör beyni), ~ Oransal yanma ve kontrol oranının genişletilmesi, ~ Hassas yakıt/hava oran kontrolü, M., Oksijen trim , ii: Yüke bağlı kazan sıralaması, i"' AC sürücü ile fan devrinin ayarlanması, vd .... ~ TEN)Yakma ve Enerji Teknolojileri San.Tic. Ltd. Şti Yukarı Dudullu Des Sanayi Sitesi, 113. Sokak , C.04 Blok No:3 Ümraniye -Istanbul Tel:0216. 420 22 18 Faks:0216 527 15 75 E-mail:info@yeten.com Web: www.yeten.com -··- :m: •=:• _ ,_ Gaz Enorgy Tochnology & Control Limltod O2Sensörü F. Oil

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=