Tesisat Dergisi 83. Sayı (Kasım 2002)

A merika Birleşik Devletleri'nde 1990'11 yıllarda ekonominin hızla büyümesi, kurumların teknoloji sayesinde iş verimliliklerini katlayarak artırmaları, iletişim devrimini başlattı. İnternet ve bu ortam ile elektronik ticaret (e-ticaret) ortaya çıktı. e-ticaret, kurum ve bireysel kulla nıcıların elektronik ortam (genellikle İnternet) üzerinden alım ve satım yapmalarıdır. Telekomünikasyon alt yapısı, ekonomik güç, vergi, hukuki düzenlemeler, sosyal ve kültürel altyapı kriter alınarak yapılan a raştırma la ra göre, Türkiye e-ticarete hazır ülkeler sıralamasında 37. sırada yer almaktadır. Bir ülkede e-ticaret yapı-labi lmesinin ön koşulu, İnternet ve e-posta kullanımıdır. Ayrıca şirketlerin web sitesi sahibi olmaları gerekmektedir. e-ticaretin gelişmesi için olmazsa olmaz kriterlerin başında, şirketlerin ve özellikle ekonominin motoru KOB İ 'lerin bilgisayar kullanımına geçmeleri geliyor. Türkiye'de 3,5 milyon KOBİ bulunuyor. KOBİ'ler, imalat sanayinin %90'ından fazlasını oluşturuyor. Bu kuruluşların bilişim teknolojilerini kullanımı oldukça yetersiz. Yapılan araştırmalara göre Türkiye'deki KOBİ'lerin sadece %20'sinde bilgisayar bulunmaktadır. Bilgisayar sahibi KOBİ'lerin %72'si İnternet, bunların da %84'ü e-posta kullanmaktadır. KOBİ'lere yeni ekonominin gerektirdiği içerik ve teknoloji, elektronik ortamda e e-Tradeand SMEs sağlanabilir. KOBİ'ler İnternet sayesinde dünya çapında bir satış ve pazarlama kanalına son derece düşük maliyetle kavuşabilir. Böylece Türkiye, dünyanın her yerinde kendileriyle iş yapma potansiyeline sahip firmalara u laşab ilir, her türlü yurtiçi ve yurtdışı ticari taleplerini binlerce firmaya iletebilirler. Ürünlerini online sergileme ve satma ola nağına sahip olurlar ve dünya çapında rekabet edebilirler. Firmalar daha fazla al ıcı ve satıcıya ulaşabilir, kendi sektörlerinin yanı sıra diğer sektörler ile de i ş birliği yapabilir, alım ve satım talepleri doğrultusunda diğer firmalar ile irtibat kurabilirler. Böylece, ticaret hacimleri, sadece kendi sektörleri ile sınırlı kalmaz ve diğer sektör firmaları ile de işb i r li ği yapma imkanına kavuşurlar. Türkiye'de interneti en fazla kullanan sektör, %20'lik bir oranla bilişim sektörü firmala rıdır. Bunu%1S'lik bir omnla in şaat-emlak, %12'Iik bir oranla tekstil, %8'Iik bir oranla elektronik, %7'Iik bir oranla gıda sektörü takip etmektedir. Daha önce de belirtildigi gibi, Türkiye'de KOBİ'lerin sadece %20'sinde bilgisayar bulunmakta ve %72'si İnternet kullanmaktadır. Yani İnternet kullanım oranı %14'tür. Oysa İnternet bağlantısı ucuz bir hizmettir, problem olmaması gerekir. Ancak gerçekte, bu konuda KOBİ'lere bir çözüm getiri lemediğini görüyoruz. O TESİSATDERGİSİ llll:III SAYI 83 KASIM 2002 • halde çözümü eğitimde aramak gerekir. lnternet kullanımının KOBİ'lere ne tür yarar sağ l ayacağı uygulamalar ile anlatılmalıdır. KOBİ'ler yapacakları işi, İnternet sayesinde daha çabuk yapabileceği n i , birçok siteye girerek gereksinimi olan form ve bilgiye ulaşabileceğini görebilmelidir. Sonuç olarak; bilgisayar ve İnternet teknolojileri geleceğin ticaretini şekillendiri ­ yor. Bu konuda Türkiye'nin önünde bir kısıtlama yok. O halde hızla, küreselleşmenin geti rdiği e-ticaret olanağından gerektiği gibi yararlanılmalıdır. Türkiye'deki KOB İ'lerin en az %90'ının İnternet dünyasında yer alması ümidiyle... if!l Prof. Dı: A. Nilüfer Eğrican

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=