tekliflendi rme hizmetleri) oluşturmaktadır. Çözümü ne olabilir? Konuşmacı: Ömer Kantaroğlu vKeornmueş mm ea ks ıtni ra. " "bBauş l as yoar nu nKuann tcaer ov ağbl uı , t" e k l i f Yani projesi olmayan, hiçbir keşfi olmayan, ana konsepti olmayan bir işe nasıl teklif veğereirletbeiklliir? Fakat bütün bunlara rağmen f isteniyorsa, f lığınız varsa, firma ciddirimisaey,la3-d4a syaaakt ıl ni k bir teklif hazırlayıp verebilirsiniz. Bu 3-4 saat içinde hazırlayabileceğiniz bir teklifi parmak hesabı dediğimiz usulle verebilirsiniz. " 5-Satıcı firmaların bazen tasarımcıların önüne geçmesi haksız rekabet oluşturur mu? [Satıcı firmaların tasarımcılığa soyunması] Konuşmacı : Cefa/ettin Çelik "Kesinlikle oluşturur. " diyen Çelik, "Gerçekten satıcının bazı firmaların satış şartını artırmak için ücretsiz proje yapıp, son kullanıcıya ya da yatırımcıya hediye diye verdiği olaylarla çok karşılaşıyoruz. Bu gerçekten çok sakıncalıdır." dedi. 6-Bayi sistemi ile çalışan satış organizasyonlarında; bayiler arasında veya ana firma ile bayisi rasında meslek ahlakına uymayan davranışlar veya haksız rekabet söz konusu mudur? Konuşmacı: Barbaros Demiralp "Bu koşullarda haksız rekabetin ortaya çıkması bana mantıksız geliyor. Olmamalı diye düşünüyorum." dedi ve ekledi, "Ama burada sonuçta nihai anlamda tüketicinin veya son alıcının da b bi ö li y y le bir rekabetten zarar görmediğini oruz. Genellikle ülkemizde bayilik sisteminde çok ciddi sıkıntılar var." dedi. 7-İşin teknik ve performans gerekliliklerinin göz ardı edilerek sadece ucuz olduğu için ve var olduğunu söyleyebilme amaçlı satın alma veya satış yapmak meslek, ahlakı açısından doğrumudur? Konuşmacı: Mustafa Değirmenci Değirmenci, "Sadece satın aldığımız ürün ve sistemlerin mal ve can güvenliği, doğal çevreye olan etkisi, enerji tüketimi ve işletme maliyeti, insan sağlığı ve hijyen, amaç ve ihtiyaca uygunluk, katma değer, performans, teknik eserler ile olan bağlantıları nedir? diye yaklaşırsak, zannediyorum bu noktada sorunun ya da ucuz bir mal satın almanın meslek ahlakı ile bağlantısını görebiliyoruz. " ds ı inyı ne rseukn ubnauş ,l a "dSı oğ n ı u kço ta n uoş l m m a ası gereken doğru ne? diye baktığımız zaman ise; sağlıklı, fonksiyonel yaş lkaarlıint eal,i ,s tdaan da r t l aarmı n amueykgaunn, ha az problemli, endişeleri ve riskleri azaltılmış kullanıcı/arın yaş sel dünya ile enteg a r d a ı s ğ y ıo, nbuiliymakalamış bir Türkiye'ye sahip olmak istiyo kdee sği enre yvaer astr e a sa k b k t i ö , l e r ö n ü n nc v e e e li y k k a a le t y m ü a l a ratabilecek firmalara sahip çıkmalıyız." diyerek tamamladı. 8-Üretici ve satıcı firmalar arasındaki haksız rekabet anlayışına Avrupa ve ABD'deki uluslararası firmalar nasıl yaklaşıyorlar? Konuşmacı: Hırant Kafataş t b K a a o k n n la c u r ı ı f n h i ı r a n m k k a yı l a n a k d rl a a v ş e tı m e ö m ı z a e h s l a l t ik a k l k e o ı n l y d d a u a b k a ala n y r c rı ı ı n y o t a r ılı t b e i m lg e i l v i e k r a e y n ıt K d a ı lataş, "Haksız rekabetin şı paradır. Bu kayıt dışı para hareketini de denetleme önler." ğd ui yneur evku br guu lkaod nı .unun çok önemli olduÜNİVERSİTELERLE İLGİLİ KONULAR 1 -Üniversite eğitiminde etik nasıl ele alınmalıdır? 2-Üniversitelerin tasarım veya müşavirlik firmalarıyla haksız rekabeti söz konusu olabilir mi? 3- Üniversitelerin veya üniversite üyelerinin satıcı firmalarla ilişkisi haksız rekabet konusu olabilir mi? 4-Üniversitelerde yapılan ARGE projeleri veya danışmanlık projeleri haksız rekabete yol açar mı? Konuşmacı: Prof. Dr. Ahmet Arısoy "Birincisi, İstanbul Teknik Üniversitesi'nin misyonu cümlesine baktığımızda, meslek etiğimiz; mesleki etik bilincine, sorum luğuna sahip mühendisler yetiştirmektir. Bu bizim kendimize düşen bir görev olarak tanımladığımız bir durum. B dan kaynaklanarak da makina mühu e r n adisliği pro d ı r m a k i s gt er da mi ğıinmdiaz öbği lrgein cviel e rbee ck ea rzial enr olarak 12 tane madde sayıyoruz. Bunları kazandıracağız iddiasıyla yola çıkıyoruz. TESİSATDERGİSİ IIIIEIII SAYI 82 EKİM 2002 Aradan geçen 6 yıl içerisinde "bu yetmiyor b yoir r a u zz'c' ıgki bai rçtoı rka bl ı ümy,ü kb kua vdgearlsair , agnü/raütlat üml eı r oldu. Buna hiçbir şekilde izin verilmedi. Ancak son gelen bu yazıda, senatonun almış olduğu kararla, kredi sayısının 6 yıldırilk defa etik konusunda zorunlu bir ders konulması iç de ediliyor, ayırıyoirnlaar.rDtıroıl l m ay a ıs s ı ı y n l a a m ün ü i s v a e a rsitemizin, mühendislik etiğine vermiş olduğu değer son derece aç çimde ortada. Bu konuya duyulıakn bbiurgbüin ilgi de bunun son derece doğru olduğunu gösteriyor. Ayrıca mühendislik etiğini de ilk kez başlatan bizim fakültemizdir. Birincisi AR-GE çalışması ile iliş versitelerin mevcut AR-GE pok t i a l n i. s Ü iy n e i li Türkiye sanayisinin h lıdır. Bu hizmet her firimzmayeatinadçı e k oo/ l m m a alıdır. Her firma için üretilen bilgi gizli o y m a a y l ı ı n dır. Rakip firmalara sızdırılmamal l ı, /anmamalıdır. Eğer böyle bir şey söz konusu ise izinle olmalıdır. Buna karşılık, olayın başka tarafı var. Araş g i s a ytaı rrmpar/oagr dr aamkl aurlıl,a nkıul al lna npı laakne te kbi ipl manlar, cihazlar bu proj manın tekelinde değildir. e D yoi lyaaypı stı yı rlaana yfinr ı enstrümanları başka bir proje ve araş mada da kullanmamız söz konusu ot l ı a rbilir. Aynı zamanda AR-GE proj pan grup, o işi yaptıran firmaneınsintiekyealinde değildir. Diğer bir uygulama biç mi danışmanlıklar ile ilişkili. Öğretim i üyelerinin çeşitli firmalara da danış manlıkları var. Ve bunun da bir haksız rekabet gibi algılanmaması gerekiyor. Bir başka konu ise, üniversitelerdeki retim üyelerinin proje bürolarıyla veöyğa s tasarımcılarla rekabetleri anlamında orgulanabilir." dedi. ifil
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=