Tesisat Dergisi 82. Sayı (Ekim 2002)

Mekanik tesisat yönünden bir otel için ısıtma, havalandırma, klima (HVAC) sistemleri, hidrolik, pompaj (plumbing) uygulamaları, sıhhi tesisat (sanitary) seçimleri otel hizmetlerinde önemli bir yer tutmakta ve bunların kapsadığı özel tesisat; enerji yönetimi, çevre etkinlikleri, iç hava kalitesi, akustik, tozsuzlaştırma, gürültü, hava balansı, hijyen, sağlık yönleri ile ağırlık kazanmakta, bu sistemlerin uzun ömürlü, kullanılabili r, verimli ve dayanıklı olması arzulanmaktadır. Bu anlamda otellerin tesisat sistemlerinin doğru ve kullanışlı olmaları, hizmet süreci içinde bakım ve onarımının, yapı elemanlarından daha öncelikli olması ve daha sık yenilenmesi gerekmektedir. Ayrıca, hızla ilerleyen teknoloji, otellerde otomasyona kadar uzanan çizgide, mekanik tesisat sistemlerinin daha sık değişimini ve yenilenmesini zorunlu kılmaktadır. Yenileme, bakım, onarım hizmetleri yönünden mekanik tesisat cihazları ve elemanları yirmi, yirmi beş yılda miyadını doldurmakta, çoğunun on-on iki yılda performansları ve verimlilikleri düşmekte, yeterli bakım ve onarım hizmetleri olmadığı takdirde, servis olanakları on beş yılda sona ermektedir. Benzer tarzda iç mekan zenginliği sergileyen dekorasyon elemanlarının ela, eskimenin yanı sıra moda ve estetik değerler yönünden değişimi gerekmektedir. Yanda mekanik tesisat cihaz ve ekipmanlarının servis ömür süreleri gösterilmektedir. Bu değerler 30 yıllık araştırmalar sonucu elde edilen 1986 ASHRAE 105 istatistikleri ile Easton Conculting firmasının 1986 verilerine dayanmaktadır. Ülkemizde bir çok otelin mekanik tesisat malzemeleri yerli imalat olup, çoğu Avrupa ve Amerika ürünlerinden farklı, kalite kontrolünden geçmemiş, sertifikaları olmayan, uluslararası norm ve standartlara uymayan malzemelerdir. Gerçi son yirmi yıl içinde teşvikler, gümrük muafiyetleri ve Gümrük Birliği olanakları bir çok malzemenin yurt dışından ithalini sağlamıştır ancak, başlangıçta mühendislik hizmetlerinden yoksun mümesillerin ticari girişimleri ile performansları düşük bir çok cihaz ülkemize ithal edilmiş, otel teknolojisinden uzak, deneyimsiz yatırımcı, işletmeci, tasarımcı, mimar ve mühendislik hizmetleri sonucu; dayanıksız, kullanışsız, verimsiz tesisat sistemleri ve ekipmanları kullanılmıştır. Bu anlamda, ülkemiz otellerinin mekanik tesisat sistemlerinin kısa sürede ömürlerini tamamladığı söylenebilir. Tesisat Cihaz ve Malzemelerinin servis Süreleri Cihaz İsmi Kullanım Süresi Soğutma Grupları 20 ila 23 yıl Soğutma Kuleleri 20 yıl Kazanlar Çelik 24 ila 25 yıl Döküm 35 yıl Elektrikli 15 yıl Brülörler 21 yıl ısıtıcılar Elektrikli 10 yıl Sulu 25 yıl Buharlı 21 yıl Un it Heaterler -- Gazlı Elektrikli 13 yıl Sulu 20 yıl Buharlı 18 yıl Klima Cihazları Pencere tipi 10 yıl Split tipler 15 yıl Su soğutmalı (paket) tip 15 yıl - lsı Pompaları 15 yıl Roof Top 15 yıl Klima Cihazları ·-- - Fan-coiller 20 yıl VAV Box'lar 20 yıl Rutubetlendiriciler 17 yıl Kanallar 30 yıl Fanlar Santrifüj 25 yıl Aksial 20 yıl Duvar tipi 15 yıl Eşanjörler 24 yıl Kondensler 20 yıl Evaparatörler 20 yıl --- Pompalar Kaideli tipler 20 yıl Borular 10 yıl Pissu tipi 10 yıl Vanalar Hidrolik 15 yıl Pnömatik 20 yıl Motorlu 10 yıl Elektronik Kontrollar 15 yıl Elektro-mekanik kontrol 16 yıl Pnömatik kontrol 20 yıl TESİSAT DERGİSİ Bil SAY I 82 EKİM 2002 Nitekim ülkemizde mevcut otellerin hemen hemen hepsinde karşılaşılan tesisat sorunları incelendiğinde, kazanların arızalandığı, sıcak ve soğuk su tesisatının çürüdüğü, pis su tesisatının değişmesi gerektiği, hava kanallarında kaçaklar olduğu, ve klima, havalandırma santrallarının yetersizliği görülür. Sistemdeki performans düşüklüğünün yanı sıra, fan-coil, menfezlerde cihaz gürültüleri, mutfak, çamaşırhane, yüzme havuzu, fitness centre tesisatlarında sağlıksız ve hijyen standartlarından kopuk durumlar tesbit edilmektedir. Bu nedenle son yıllarda Antalya yöresindeki bir çok otelin kazanları, boylerleri, temiz ve pissu boruları, su filtreleri, su yumuşatma cihazları, hidrofor grupları, havalandırma cihazları, egzost aspiratörleri, mutfak ve çamaşırhane cihazları değişmektedir. Çoğu kez işletme ve bakım hatalarına bağlanan bu sorunların ana nedeni, yatırımcıların bilinç- siz ve ucuzluğa dönük yaklaşımlarıdır. Bir otel yatırımının %12 mertebesini aşmayan tesisat işleri ile çoğu kez yatırımcı ilgilenmemekte, onları temsil eden yetkililerin de yanlış yönetimi sonucu imalat ve montaj ile mühendislik mimarlık hizmetlerinde karşılaşılan inanılmaz savurganlığı sonradan anlamaktadırlar. Nitekim bu koşullar içinde ülkemizde 19871995 yılları arasında şantiye hizmetleri veren mimar ve mühendislerimiz; yönetici, tasarımcı, müşavir ve proje müdürü görevlerini yüklenmiş, teknik bilgileri yetersiz taşeron ustalarını da imalat ve uygulayıcı hizmetlerine soyundurmuştur. Ayrıca ticari yaklaşımları ağır basan bayi ve mümessillerin tasarım, imalat, uygulama, malzeme tedarik ve işletme hizmetlerinin hepsine komple soyunmaları ilginç bir görünüm sergilemekte, bunlarla iş birliği içinde olan denetim kontrol hizmetlerindeki yetkililerin yönlendirici yaptırımları entresan bir uygulama örneği göstermektedir. t Avrupa Birliği AB'ye girdiğimiz takdirde karşılaşacağımız sorunları, ülkede kaç vatandaş görebiliyor; merak konusudur. Nüfusumuzun %70'i Avrupa Birliği'ne girmek istediğine göre, girmekle sağlanacak avantajlar nedir; devlet, hükümet, siyasi partiler bu hususları vatandaşa anlatabildiler mi? Konuya bu açıdan bakma zamanı gelmiş bulunmaktadır. Yüz elli yıldır batılılaşma çabasında olan, yarım asırdır, NATO, Ortak Pazar, Gümrük

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=