Tesisat Dergisi 80. Sayı (Ağustos 2002)

sığlaşan ve canlılığını yitiren bir su kütlesi hal ine dönüşmesine neden oldu. Yapılan bir araştırmada yılda 263.000 nı3 katı maddenin Haliç'e taşındığı ve bö y ce Haliç'in tabanında her ley gl ıönrl ıüğl ıdnüd. aCba inrl ı lçı ğaımn ı unr etraebdaek a ı lsı1 Oo lcumştukğau yse tamamen yitirmiş bu su kütlesi nde oksijen büyük ölçüde azalmıştı. Haliç'in eski günleri ne kavuşturulması için, yaklaşık son 40 yıl il çe şi nt id. eP çr oejşei tl el i r öi nn ec rei lleern, dçi ğail nı şdmea lua r gerçeky f la a rda, zaman içinde gelişen tekno g luol aj i md ean y i p ç la in n d la ı b la b u n ir ç ı l ç a d a l ı ı l ğ ı ş ş ı m ın da a a l a s r i g s d ö t a e r n m ü l iü oy tourrdt uu l.a mA na dc aı ğkı i stenen sonuç alınamadı. 1984 yılında mahalli idarelerin yetki ve imkanlarında sağlanan kısmi i y meler neticesinde Bü i leştiryükşehirlerin kuruluşu ve İSKİ Kanununun sağladığı imkanlarla, Haliç ve çevresi ndeki sanayi tesisleri faali yetleri durdurularak 1985- 1986 yıllarında başka yerlere nakledildi. DK oa nh sao sr soi nyruam1u9n8c8a yhı al ı nz dı ral a nCaann ı İps -tTaenkbs eu rl Atıksu Kanalizasyon ve Arıtma Sistemi MKoalsletekrtöPrllaenriı çerçevesinde, Güney Haliç i le Yenikapı Atıksu Arıtma Tesisi açılarak, Fatih ve l k e ıs r m i n e d n e n ö n H l e a n l i ç d ' i e . 1 g 9 e 8 le 8 n a E t m ı k i s n u ö n d ü e ş b a ö r j lg l a e r ı yılında işletmeye alınan bu tesisler, gerekli yan bağlantılar ve kollektörler zamanında yapılmadığı için 1995 y site ile hizmeıtl ıvnearınk aişdtia. Br ua ndcöankemo/od1 eO Hkaalpiça'e 19})4 ılmdan sonra lstmıhııl Biiyiikşelıir Belediyesi ve İSKL. hiiııyesiııde koıııı ciddiyetle •• yeniıleıı ele alııul,. Dlllw önce hazırlammş pmjeleı� yapllımş çalıimalar tlikk,ıtle gözden geçfrilıli. Yeııi çö:.iim amyışlltnııa h{lşlaııdı. ök anrlşeı yseachei l lke rod leann ( KKauszı me yp aHş aa) l gi çe l eKno lkl ei rkl itl iöğri TTeüsni sei l issiestebmir i t üi l er l üB at lat aml iammal an nı Aa mt ı kasduı . Arıtma Böylece Haliç yine kirletilmeye devam edi lmiş ve Haliç Köprüsü genişletme inşaatı dola yısıyla köprü ayaklarından çb oı kşaanl t ı l kmaazsıı ti l oe pbriar ğzıa mv ea nçl aarmı nuAr ll taı nr ı nB odya dn uezr 'iun l oi kl a nH ablui ç eKş söi zp rdüosğüa i hl ea r Si ki al as hı ntdaar da rüaşsmı nüdşa, dyaayr aı mn ı lmmeatzreknoi nk ua l t ı n a k a d a r y kunç bi r bataklık halini almıştaı.yan kor1994 yılından sonra İstanbul Büyükşehir Beledi yesi ve İSKİ bünyesinde konu ciddi yetle yeniden ele alındı. Daha önce dhaikzkıraltalnemgıöş zpdroejnelgeer,çyapılmış çalışmalar i rildi. Yeni çözüm aalrtaeyrınşalatrifınas ubnauşl dlaun.dı. Haliç için pek çok TESİSATDERGİSİ 1111111 SAYI 80 AĞUSTOS 2002 Haliç lslah Projesi Alternatifleri Projede, Haliç di p çamurunun nihai dbeerptoarl aafmoar toalmmı a ikç i nü,zedreen ibzadşel ı cvae karada i ki ana an lat tei fr ,n ial at ivf edai kl tksaet eç eanl eı nkdl eı .r dB eu tiekşi kei lsea sd ial el treerk maliyet, uygulanabilirlik, çevresel etkiler ve İstanbul halkının muhtemel tepkileri iı şçıiğnı nddüaşdüenğüel erlne nadl ti rei rl dn ai . tHi f laelri çşıusnl al ha rPdrıo: jesi 1 .Hlaanlmiçadsiıp: çamurlarının karada depoa. Tr aı nradnaaci naşkad ei pd çi l aemc eukr uçna, mHua lri çl akgeünna ­ lerinde suyu alındıktan sonra kamybou nr gl aarzl 'ad a4 t0e rkkme d iml me isşa fkeödme kü ir Ko ec ma kel ar ­ b. br D ı o n i r d p u a ç h a d a m e tt p u ı o r i u l l e a n n 4 ö m 0 z a e k s l m ı. p o m m e p s a a f v e e d e b k a i s a ı n ç l ı ynı kömür ocaklarına ileti lmesi . c. Dip çamurun suyu alındıktan sonra d oH l e a a p r lk a o a k l sı a k v h u e a l la s K ı n e ı m ü lm z e e a r r b s i u n ı, rdgea z ö(rHt üa stdaabl )a kç aöspı d. KDüipçüçkakmöuyruCneHbaelicç'e 9 km mesafedeki i taş ocaklarında teşkil edilecek çamur barajına kamyon ve t e r nbaatsi fı nCç el ı bbeocri ut ahşa totcı ai lkel anr ıankı nl i (mb uü l ka il ­ yetlerinin İstanbul Bü y yesi'ne geçmesi üzerineüikhşaelehisraBfhealesdınida gündeme gelmişti r). 2. laHnamliçasdıip: çamurlarının denizde depoa. kKıasrmaıdnednaizd'einpo2la0n0mmaseı.treden derin b. Marnıara'da belirlenecek bir yerde c. td o H e p r a i l n a l i l n ç iğ m ' i i n a 2 s K 5 ı. a ms ı eı nt pr eayşi a g ea ççeı kn l açruı nk ud radkai kontrollü depolama.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=