Tesisat Dergisi 79. Sayı (Temmuz 2002)

ÜNİVERSİTE ÜZERİNE .. .. DUŞUNCELER ... Thoughts On Universities •• U an ki vaedr es imt ei ;k ybei lti emnseeğl i nü as ğt üı rnbl üa ğs tüı ğnı bv ier y öo z ö rt g n a ü l m ü rl , ü d ğ ı d r ü . ü n n Ü ü y n s a a i y v v a e u r n g s m i e te n al i s e şı n r a i ı n , ç ö ı g d z ö a g r n ü e r v b di a e ; k ğ ç a il o s n e k , kmaezsai nnmi absi lı en nı , ei nl i snadne ny eatl iı şntmi r ma seı nk at i rd. i rPel an ­ ton'un Akademisi'nden bu yana üniversitenin görevi, toplumun beyni olmaktır. Tü an bi vi ei ,r sgi teelni şi nm beikr tde eo, löağnr ettoi mp lvuemdl aorl adyal ,ı ob lua r ai şkl eevğ i tdi me , i şül envi ivöenr es imt ekl earziann ıbr. i Al i mn csaekl ad rüaşşütnı rüml eamy leaz .i l gB iuI i i l ni şikt ei li içkei er irsii nn dd ee ,n bai l gy ri ı nk oi nn uvs uedr iul mr . Öe sği r edtei mğ i ül ;y ebsui nl iunn, ömğar es nı csi öy ez ö c b ğ i il n g r i e i n n a b d ra i i l ğ g yi i ı ş v k ın e a d ya u n l k a aı k ş la t la ı v ğ r u ı ı n z b a lu i r n k a s y i s s a ı t l p e u t m ı l ğ ai ı ş n , a ö c u ğ a y r ğ g e ı u n n ­ı li aç en mr i sai ns dı geesr ue kn iur . l aBmi l gaiy, aücnai vk evres i tuel aöşğı rl de tı ki mç ai b dk a a a ş h y a a n r a ı d y k a a l a a u r l r t a a ı ş n n a ı bn b i i lr m g n e e ic n s e i i ş l i i ç k i o t n e l , d m b ir i a . l g s B i ı y u e g s i e u s l t r a e e ş m k m i i r a n . y bL a a il r b i m g o i r i b n a i t i u k n v a e a y r k n , a a d d k e a la r r s r y l i n k a e , k k ı k n ü a d t d a ü a n p r h v g a e e n n ne i e ş , ; b ö d i lç l ü g ü n is d y a e a bgüilgncineinl taarkaişptıreıldıpenbubir yapıda olursa, l yan eğitim sistemi o kuandmaar sbınaışaarmılıaoçllaacuazkmt ıar .nB öbyelyeicne ;güünc iüv,e rtsoi tpelnuimn uy en t i üş trier dt ii ğc ii kl aer sı ni md al e, r ai nr da şet ı sr mü radcüı ,r edcüeşkül en rei n ç, abl ıi şl gmi yae vu el a ştmo apsl ıun mı bsi al el n iöl inşdkei lrel er ri oyl aörna kl eünrde ti ri me i bileceklerdir. e aD ğ s o l i ı t n la im d y a ıs ş , ı e y t k o la l p i ; n l u d ü m e n u i b v n e e lr b ir si l i e l t i e m n n e si n e n l , i a k ö r in a ğ c ş r t i e l ı r t g m im ö a r e v v v e e i yüksek düzeyde uzman işgücü yetiştirme Ai hmt i yaaccı nı naı khai zr şmı l aemt aeydı einç ebr i ri r. d yün ö ir i i n v r. l e e r T n s o i d t p e i l , r u m t m o e u p s n l i u n m ü e n u i i v z y e i ö r n s n il t v e e e n y ­i rl ai l rdı ni ğ yi nadyed,ı ğoı köul ümma cyüaln c ei nhsaal ne t vy oi rzül as şümna yead eu nğ irya lme ı,ş kk eü sl ti mü rl eerl üBnuinveurnsitöe nül zeenrmi nedsei s öi çzi ns a hüinbii voel ar sbi ti lei rnleirn. y gb a e i l r n i ç i m e b k i l i i a ç m n in l y a , a m a p d r ıl a a a ş n b t , ı i r a r m r ü aa ş n t i ı v r i m ç er i a n s i t y e a a l p o t ı y l l a m a n p a v s ıs e ı; ı g b e u r l e u k n i a r. n bir kurum olarak algılanması Peki; böyle bir algı lamanın nesnel koşul ları nedir? t vB e e u k t ne s o k o l n o r o u ji l n o il u e ji n n o i l n y a a n ta n b r ıt i a h ı ğ s e e la ğ l r s i ı t ü i i le r m e ç i i l n g te , il k id b i i g i r l . e i m B liş i li i v m m e i v tin e e c m e t e e le l k i n n n m d o e e lo d y j e i e , n r t a e ol ğ p ai l t n u im m o l s t g a a u r l l t a d ış r ö ı d la n ır m ü . ş a Ş ü z ö m . y B l l e e i l r i k m in i, iÖn snacnel ı ğ8ı 0n 0g0e çyi rı dl ı inğdi ai l kk ii kTiadr eı nvı r iDme; vMr iiml ati tav ne MD ei lva rt itma ni , 1b7i r6a5nyl aı lms odnartaebk anşol al oyjai kn gSeal ni şai my i i m ll a e y r u i a n z n S ü d a r ö ü na n n y ü ü i ş i ü S k m o e n n le r ; a ri ş s , i ım b T d i o li i p m i l ç s u e i m n l d u e ' g n e u o l i ld ş h i u a m ğ z le u ırr od li unşatmu ri mk ' tueşnt uör .r nKeekn evl i ear el acneı mk do al unr,s taemr m; oı s ı ömnackei nyaaspı ı l tme ırşmt ı ro. dTienrammo idki nba iml i imğ i inn da en na p n o r e l o n j s i i p i l l e e r i i n l g d i l e i n g i b b i i r i g , ö f i r z ü i k n m i l e e k d t e e ğ d i i l r ; . t T e e k k bn ei rt ı si şı ük raeytni laeğmı ei l ze . ıOs ı yasl aı ş;vsear ni şai yyi aspoı lnarraaskı taodpl al unmd ıdr ıay,okriubme;nte" Br mi l goi dToi npalmu mi kub" iol i lma riank dh ae zk iı r gl aeml i şamk teal edrı r t. eRk nool l el orjiink dböenl i ür lşeüymi cl ei l ri i ğindeki bu deği�im; insanlığın eğitim TESİSAT DERGİSİ 111:1111 SAYI 79 TENoMUZ 2002 st oe rpül vu emn;i y gl ee ri legki lsi di ni rm. Me l oe dr ienrin kçaarğş ı öl anmc easki ac emsai ci ıl ye l ae, ğei tni l imy i iyş it ig. eMr çaedk el enş ltei rrmd ee kdi üsşuüynu yk ui ykoarrdı yua vçeı k abrum ça ak bi aç di na nb i rı s mı ba ki l ii nmai gdeor ğe ­ y Cm ı o l u la p ş r t e ı u n r . n d ic a F u a k M s, a it K l ; e e t M p 'te p i l l a e T t r h t , a a G n le a s ö li n le il c e i e i ble 6 a 5 ş d 0 la e - y v 5 a a 0 m n 0 ; ea nd leanmvdea nt iehma yeel l te rl si aaat cı l aNn ebwi l ti mo n, gi l ee l içş amğedyaeş di l ieş vk ial emr i nei nd i yy oa pr dı suı .d aB ud eağriaş tdi .a ,U sütrael at ri mı n çl aarl ıışnt ıı ğnı av teö layreal eş rt iı nr my ae rci ınl ai , r bı ni l i mç aal dı şatmı ğ ı dl aebğoi şr tai t udvoağral al ro al al rdaı .k . E. . ğ Ti tei mk ni no l oy jai ptı os ıp dl ua tmeur m, obdi l gi ni atmo ipğl iunmyuansaa l adröı n" ümş itcür.o As crat ıl ek ;" teknolojilerin üretiminde kullanılmakta. üBzuer ar idn ad,e gdeul irşui lmmianl ı dt oı r p. lNu me dseanl bdoüynuytau dn öı nn übşiür mblöe lrüi mg eür çbe ki l liemştsier il r kveen t; ebki rn oblöoljüi k mm aükitsae vbeu nnue dyeanl n ıbzücya üyka kbai rl a mb öalyüamçüa lbı şu çabada başarısız olmaktadır? Bü zuesroi mr ui zl aer ad ühşeepni mg öi zrienvcl eervi aepn bi yu li mş eaks iı l dv ee yerine getirmemiz dileğiyle.. i1il o. 1)\. �� Proj Dr. A. Niliifer Eğrican

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=