Dolayısıyla dile getirilen hususlardan bir tanesi veya eleştirilen, düzetilmesi gerektiği ifade edilen Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Birim Fi yatları'dır. Yeni kanunda birim fiyat kavramı yok. Buna bağlı olarak kırım da yok. Kırımın olmadığı yerde karar aşamasında -en uygun fiyatproje bütün detayları ile ortaya konduktan sonra serbest rekabet kuralları içinde pi y a l ı naasraadka ygaepr çı l emkıl şe şoelna nr a pk raomj el anri ng ömz aöl ni yüen e ti, fizibil itesi çıkarıldıktan sonra karşılığında çıkacak olan rakam ki gizli bırakılması, ilan edilmemesi kanunda öngörülmüştür - kriter olarak alınacak ve karar olarak verilecektir. Bugün ihalesi yapılan üst yapı işlerden mesela Osmaniye Hükümet Konağı; %39 kırımla alınmıştır. %40 kırımla kim, nasıl bunu yapar? En düşük uygulanan fiyata verileceği için ihale ora ya bağlı yapılmıştır. Ben bunu eleştirerek Ba yındırlık ve İskan l B ığaık aYna ıpoı l aİ şrl aekr i, BGaeynı nedl ı Mr l ı ük dvüerİlsükğaün' nBdaek abn u ihalenin yapıldığını söylüyorum. 2886'nın emri bu. Ona göre yapmak zorunda. Bir başka konu da; yapı malzeme st dartlarının belirlenmesi anyetkisi. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı ve TSE'nin kurallarına göre üreti len sanayi mamullerinin bel l i bir standarda göre üretilmesi gerekir. Ancak AB müktesebatına uygun tarzda denetimini sağlayan yönetmel ik ve bu yönetmel iğin sorumlu tutacağı kurum, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'dır. Piyasada kullanılan ve standardı t lanmış olan malzemenin gerçekten a s nta ım n dartlara uygunluğu süreklil ik arz ediyor veya yapıda kullanıldıktan sonra standartt görüldüğü şeki lde sahi p olması geareöknl i özelli kleri koruyor mu? şeklinde sorulara cevap arayan uygulamalarımızı bize verilen görev olarak yerine getirmeye devam edeceğiz. Bununla i lgi l i yönetmeliği önümüzdeki a y içinde -yani Mayıs ayı hazırlamış ve çıkarıyor olacağız. Kamu İhale Kanunu'nun önemli yanlarından b çıikriardılem; amsı.üMşaüvşiarvliikrl firmalarının ön plana ik firmaları (özellikle yurt dışı dene yi mlerinden bahsedildi) neyi tanımlıyorsa; en kötü ihtimalle ihaleyi kim alırsa alsın; orada tanımlanan malzemeyi hangi ülkenin ürettiği tarzda tanımlandı ysa; o ü D lkeden alarak kullanmak durumunda kalıyor. ikkate alınması gereken boyutu da bu. Prof. Dr. Abdiilkadir Akcan: ' J(iiçiilmeyı sağlaııumm yolu bakanlık kapatmak değil. Her bakaıılığm kendi fo11ksiyoıı alaıııııda miiıııkiiıı mertebe ö:.el selıtörle, <ierbest rekabet ortamı içinde eıı (riyi yakalama adma 111a11tıklı şekilde lıareket etmesidir. " Bizim hazırlamış olduğumuz kanun; 1. 2886'nın mahsurlarını kaldıracak ve beklent lanacak.ilere cevap verecek tarzda hazır2. Aynı zamanda AB'nin müktesebatına uyum gösterecek. 3. Üyesi bulunduğumuz Dünya Ticaret Örgütü'nün uluslararası modeline u ygun B u o ü l a ç c a y k ö . nlü talebin öngördüğü hususları kapsayacak şekilde bir kanun hazırladık. Kamu İhale Kurumu'nun ilişkili olduğu kurum olarak tanımladığımız Maliye Bakanlığı'nın uzmanlarının bize ısrarla bel i rttiği hususlardan biri; eğer bir idarede ihaleyi ym a ü p ş a a n v mühendis varsa, asla dışarıdan irlik hizmetine başvurulmamasıdır. Dedik ki; "En fazla mühendis Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'nda; yapım işleri ile ilgili en fazla proje yapma kabi l iyeti de Ba yındırlık ve İskan Bakanlığı'nda." Eğer, Y. ULUSLUAU.SI YA.PIDıl ffllSAT moıOLOJISI SIM,OITUMU 2t Nlı.. . 1 lı'eyu 1ff:ı Abılilkadir Akcaıı koıııışıııasıı11 yaparken. TESİSAT DERGİSİ llllfil!II SAYI 78 HAZiRAN 2002 "devlet olarak dışarıdan müşavirl ik hizmeti veren firmalardan yaralanmalı yız" diyorsam, bunun bir sebebi vardır. Kanunen yapmakla hükümlü olduğum işi yapmaktan kaçıyor veya bu işi dışarıdaki şavirlik firmalarına havmalüeheetnmdeiys lei kçvaelışmıyoü r değil im. Bugün serbest rekabet ortamında halledilmesi gereken, "en ideali b na devlet ne yapıyor? Kendiu s lim nia " y e a n diı leyebil i kanlığı iyçoi nr dme ua c? aBbaayhı ni zdmı r el ı tk i çviee ğİsik tia m n k B u a rsu en son hangi yılda yapıldı? Çağın gelişen teknoloj i lerine u ygun olarak yapı si temlerinin geliştirilmesi ve bunun kam s u binaları ve tesislerine yansıtılması doğ rultusunda hangi önlemler alındı? Cevap yok. Bu cevabı vermeyeceksiniz. Klasik bir anlayışla bi r ti p proje gel i tireceksiniz. O tip projelerde şu örne ş ği veririm hep; 5-6 arkadaşız, askerlik bitti . Herkes kendi memleketine gidiyor. Ziraat Bankası'na gidiyoruz; ahır yapacağız, hayvancılık yapacağız. Hepimize bir proje veril i yor. Sonra Ankara'da bir araya gelip projeleri önümüze koyu yoruz, tamamı aynı. Pence-re genişl iğinden duvar kalınlığına kadar hepsi aynı; devletin anlayışı bu. Oysa Türkiye'nin yedi farklı bölgesinde, yedi farklı iklimden bahsedilir. Buna bağ rak kapı izolas lı olay yonunun farklı olmonasuınguenre,kdir.uAv ma r a ioz rot laadsa tek tip proje var. Devletin hayvan barınağı yapımındaki anlayışı ile okul yapımındaki anlayışında mutlaka fark var ama çok ciddi anlamda bölgeler arası farklılığı gözeten anlayışta bir farlılığın olmadığı kanaatini taşıyorum. Sonuçta; git, projeyi yap. O zaman niye bu kadar mühendisi memur olarak istihdam ediyorsunuz? Küçülmenin adı bu olmalı. Küçülmeyi sağlamanın yolu bakanlık kapatmak değil. Her bakanlığın kendi fonksiyon alanında mümkün mertebe özel sektörle, serbest rekabet ortamı içinde en iyiyi yakalama adına hareket eden mantık içinde olmasıdır. Kamu İhale Kaııunu'ııda bunu ön plana çıkardığımız için birileri i le tasarıyı hazırlarken mücadele etmek durumunda kaldık. Ama bizi m dediğimiz oldu. Şimdi müşavirlik hizmetlerinden yararlanma i mkanı bu kanunda verildi. Söyleyeceğim şey tatmin edici olmayabil ir ama adım atılmış olması; bir aşamadır. Mükemmeli, ideali bulma adına beraber
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=