başka usuller ile proje ihaleleri yapılmaya başlandı. Projelerin en düşük fiyatı verene verilmesi usulünün kaldırılması ve başka kriterlere göre verilmesi lazım ve bu kriterlerin ne olacağı sonradan tayin edilebilir. Bunun için benim görüşüm; proje ve ihale yönetmeliklerinin çalışmasında mesleki kuruluşlarla müşterekçalışılmasıdır. B u sempozyumda enerji tasarrufunun gündeme geldiğini, bunun ne kadar önemli olduğunu gördük. Biraz evvel bir öneride Türkiye'nin ithal ettiği enerjinin %2S'ini binalara gittiği söylendi. Binalarda %40 enerji tasarrufu sağlayabilirsek, tüm enerjinin %1 0'unu tasarruf etmiş oluruz. Bunun için de; enerji tasarrufu için eğitim müesseselerinde ve serbest piyasada bil i nçlendirme ve değerlendirme olması lazım. Mesela enerji mühendisliği konusunun gündeme gelmesi, enerji tasarrufunu sağlayan bir takım sertifikaların verilmesi lazım. Tı!W Sedıty ol HVAC l Sııiftıy lagiams Numan Şahin ve Abdülkadir Akcan Prof. Dr. ABDÜ LKADİR AKCAN Bayındırlıkve İskan Bakanı Önce şu soruyu sorayım; "Kamu İhale Kanunu'na göre ihaleleri kim yapacak?" Bu kanunun en önemli taraflarından bir tanesi; Kamu İhale Kurumu'nun oluşmuş olması gerçeğini göz önüne alarak, "bu ihaleleri "Kamu ihale Kurumu yapacaktır" şeklinde algılayanlarla, "kurumlar yapacaktır" şeklinde algılayanlar arasında bir tercih var sorusunun cevabı ne olur? Gerçekten merak ediyorum. Aranızda büyük bir çoğunluğun Kamu İhale Kurumu tarafından yapılacağı kanaatinin var olduğuna inanıyorum. Ancak Kamu İhale Kurumu ihale yapmayacak. Prof. Dr. Abdülkadir Akcan: "Yapımla ilgili yapılacak ilıaleleriıı tamaııııııııı proje aşaıııasıııdaıı başlayarak Baymdırlık ve İskaıı Bakanlığı tarafiııdaıı yapılması gerekir. Küçülme böyle olmalıdır. " Herkes kendisi bu ihaleyi yapacak. Az önce bir konuşmacı; İngiltere'de satın alma işi için yetiştirilmiş insanların varlığını göz önüne alarak ihaleleri yapacak olan eksperlerin yetiştirilmesi gerektiği hususuna dikkat çekti. Dolayısıyla böyle bir müessese olmadığına göre usta-çırak ilişkisi içinde kanunda ihaleler yapılmıştır. Bundan sonra da bu doğrultuda, ilgililer tarafından tedbirler alınmazsa aynı şekilde devam edecektir. İhaleler kamunun kendisi tarafından yapılacaktır. Eğer bir hastane yapılacaksa Sağlık Bakanlığı, okul yapılacaksa Milli Eğitim Bakanlığı, üniversite ya da laboratuvar kurulacaksa üniversite ihale yapıyor. Daha önce devletin küçülmesinden bah sedilen Türk Müteahhitler Birliği toplan tısında şunu söyledim; "Bakanlık sayısı azaltılarak devletin küçüleceğine inanır sanız bu saflıktır. Sayın Kemal Derviş dışında kabinedeki bakanların tamamı mil letvekilidir. Bakanlığını alırsanız meclise geri döner. Bir bakanlığı kapatarak ya pacağınız tasarruf, milletvekili ile bakan maaşı arasındaki fark olan 1 1 3 milyon TL.'dir. Sonra makam arabasından tasarruf edersiniz. Ama makam şoförünü devlet memuru olduğu için hiçbir yere gönderemezsiniz; özel kalem de aynı şekilde. Bunun adına küçülme diyecekseniz bu saflıktır." Dolayısıyla yapımla ilgili yapılacak ihalelerin tamamının proje aşamasından başlayarak Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tarafından ya pılması gerekir. Sağlık Bakanlığı, Bayındırlık Prof. Dr. Abdülkadir: "Yeııi kaııııııda birim fiyat kavramı yok. Bıma bağlı olarak kırım da yok. " TESİSAT DERGİSİ 111111 SAYI 78 HAZİRAN 2002 Bakanlığı tarafından projesi gereği yapılan hastanenin işletmesinden sorumlu olmalıdır. Küçülme böyle olmalıdır. Yani duplikas yonların önüne geçilmesi ile küçülme gerçekleşecektir. Bakan olduğum zaman Kamu İhale Ka nunu'nu ısrarla üzerinde durmam gereken önemli bir konu olarak gördüm. Kanunun belli bir zaman dilimi içinde çıkmasını sağlamamıza rağmen, 2003 yılında yü rürlüğe girecek olması çok ciddi anlamda tenkit ediliyor. "Uygulamadan kaldırıl masında hemfikir olduğumuz kanunun siyasilere sağlayacağı avantajdan bir yıl da ha mı faydalanılmak isteniyor?" şeklinde ifade edildi. Maalesef bunu da siyasetçiler ifadeetti ve muhalefetyapmak adına ifade ettiler. Ama iş öyle değil; bugün ciddi an lamda 1 Ocak 2003'te yürürlüğe girerse ki girecek, 2003'ü hiç ihale olmadan geçirir miyiz? endişesini taşıyoruz. Prof. Dr. Abdülkadir Akcan: "Kamıı ihale yasasmııı eıı öııemli yam; uygulmııa projesi olmayan hiçbir işiıı ihale edilememesidir. " Çünkü bu kanunun en önemli yanı olarak; müşavirlik, mühendislik firmalarının meydana getirilmesi, çoğaltılması ve bunların fonksiyonel hale getirilmesinin avantajlarından bahsediliyor; ki doğrudur. Bunların yapacağı işler olmadan nasıl ihaleye çıkacaksınız? Çünkü kamu ihale yasasının en önemli yanı; uygulama projesi olmayan hiçbir işin ihale edilememesidir. Burada kapının koluna kadar tanım layacaksınız. .................... t.Nt.AlflJUıi�etısıı ....,.,,_ ;ı;._ 1 ..., .t..J Abdülkadir Akcan konuşmasını yaparken.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=