Tesisat Dergisi 77. Sayı (Mayıs 2002)

Prof. Dr. Akcan: Benim kastettiğim hizmetteki etkinlikte en son teknoloji kavramı da var. En son teknolojiyi, dünyadaki gelişmeleri siz bakanlık olarak benimser ve uygularsanız; eğer sizin fonksiyonunuzu birden fazla birim görüyorsa bunun doğru uygulanmama ihtimali vardır. Oysa her tarafta aynı sistemin uygulanması lazım. Mesela bugün biz bir bakanlıkla tartışma halindeyiz. İlgili bakanlık diyor ki; "Şu an bu işi ben yaptırıyorum. Aynı projeyi, şu ilde siz yapıyorsunuz. İkisinin arasında korkunç derecede fiyat farkı oluşacak". Doğru! Biz o işi üç seneden beri -ödeneğin geldiği nisbette- yapıyoruz. Ama kendisi bir yıl içinde ödeneği veriyor, bitiriyor. Ve arada fark doğuyor. Üç yıl içinde şekil lenen eskalasyonların yarattığı farkı, kurumun kendi anlayış ı ndan kaynaklanan fark olarak takdim ediyor Bakanımız. Sonuç olarak, bırakın yeni teknolojilerin algılanmasını, adapte edilmesini; Türkiye'nin ya da hangi ülke olursa olsun içinde bulunduğu özellikleri gözönüne alarak kendisini geliştireceği teknoloji ve sistemlerin uygulanabilirliğini dört dörtlük sağlaması, bazı işleri n tek elden yürütülmesini zorunlu kılar. İşte yapı ve yapı denetimi de bu anlamda ele al ınmalıdır ve bu anlamda düşünülmüş olmasına rağmen yapı denetimi, hangi teknolojiyi öngörürseniz öngörün sivil yapılaşmada yapı denetimi kanunu uyarınca yapılmalıdır. Anayasa Mahkemesi yasayı iptal etti. Neden? Devlet kendi kontrol yetkisini sivile teslim edemez. Zaten ben bu bina ların kontrolünü devlet olarak yapmıyorum. Bu yüzden söze başlarken "Belediye devlet midir, değil midir?" açıklaması ile girdim. Belediyenin kontrolünde olan inşaatları biz kontrol edemiyoruz. Ayrıca hiçbir belediyenin de i nşaat mühendisi yok. Üç bin nüfuslu bir köyü belediye yapmışlar, merkezi hükümetten nüfusa göre yerel yönetimlere pay gidiyor, o paydan başka geliri yok. Onu da ancak odacısının, iki tane temizlikçisinin, kendi maaşının ve kendi makam aracının akar yakıtında kullanıyor. Nasıl bir mimar, bir inşaat mühendisi istihdam edecek de, o belde de belediye başkanlığının ve mahalli yönetimlerin kontrol yetkisine verilmiş olan binaları kontrol edecek? h Süleyman Bulak: Az önce verdiğiniz örnekle ilgili olarak benim de bir sorum vm: Türkiye'de bazı kurumların saptamalarına göre yaklaşık 4500'e yakın proje var şu anda. Fakat bu projelerin belki 2000'i hayata geçme şansına sahip. Sizin verdiğiniz örnekteki gibi; nasıl üç sene önce başladığınız işin verimliliği, maliyeti yüksek oluyorsa, bu projeler de siyasi ya da başka nedenlerle ancak temeli atılmış ve birparça ilerlemiş durumdalar. Dolayısıyla bir aşama kaydedilmemiş. Bunların ayıklanması, tasnifedilmesi konusunda Bayındırlık Bakanlığı bir çalışma yapabilir mi? TESiSATDERGİSİ . . SAYI 77 MAYIS 2002 Prof. Dr. Akcan: Zaman içinde bu iş olacak. Kurumun tercihinin ne olduğu sorulacak ve hızlanması öngörülecek. Ama bundan sonra yapılan işler önemli. Onlar bir şekilde; yapılarak veya vazgeçilerek tasfiye edilecek. Ama yeni ihale kanunda birincisi; -ihtiyari idi, şimdi zorunlu oldu-tahmini proje bedelinin o/o 1 0'unun altında ödenekli ihaleye çıkamıyorsunuz. İkincisi, hükümet değişti. "Boş ver bu adamı, bunlar başlamışlardı, buraya yapmayın." diyemiyorsunuz. Çünkü bir sonraki yıl, bir önceki ödeneğin altına düşemiyorsunuz. Yani kişilerin kendi inisiyatifinden çıktı olay. Bu, bir proje maksimum 1O yıl içinde realize olacak anlamına gelir. Ama bu süre şimdi minimum 1 O yılda çıkıyor. h Celal Okutan: Bakanlığınızın görevleri konusunda, özellikle yapı işleri alanında bizleri aydınlatabilir misiniz? Prof. Dr. Akcan: Bakanlığımız görevleri; Bayındırlık ve İskan Bakanlığı'nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında 13.12.1983 tarih ve 180 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ve bu Kararname'nin bazı hükümlerinin değiştirilmesine dair 209 sayılı KHK belirtilmiştir. Bu meyanda Yapı İşlerinin görevleri KHK'nın 9. maddesinde belirtilmiş olup özetle; genel bütçeye dahil kuruluşlara ait bina ve tesislerin ihtiyaç programlarını hazırlamak, proje ve keşiflerin i yapmak veya yaptı rmak, onaylamak, bakım ve küçük onarımlar dışındaki büyük ona rıml arını yapmak veya yaptırmaktır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=