~ mfonksiyonu; sivil şahıslarla ilgili; yatırımcılarla ilgilidir. İster fabrika yapın, ister konut, ister baraka yapın ... Belediyeler tarafından kontrol edildiği için kamu tarafından yönlendirilmesi dışında herhangi bir etki söz konusu olamaz. Dolayısıyla bu bakanlığın iskan fonksiyonu, temel ilkeler dışında bir başka boyutta ele alınmalıdır diye düşünüyorum. Bayındırlık Bakanlığı ister bu haliyle, ister Bayındırlık ve İskan Bakanlığı olarak görev ve yetkileri varken kalkıp T. C. Devlet Demir Yolları, demir yolu yapmamalı; Devlet Liman İşletmeleri, liman yapmamalı; aynı şekilde Sağlık Bakanlığı, hastane; Milli Eğitim Bakanlığı, okul yapmamalı, yaptırmamalıdır. Talebini vermeli, yatırım programını aldırıp ödeneğini tahsis ettirmeli; o andan itibaren ihtiyaçlarına göre projenin hazırlanmasından, ihale edilip işin yapılması, ilgili kuruma teslim edilmesine kadar bu iş, Bayındırlık Bakanlığı 'nın görev ve yetkileri çerçevesin olmalıdır. Soldan sağa; Süleyman Bıılak, Celal Okııtan ve Prof. Dr. Abdülkadir Akcan. netimlerin fonksiyonu ve özelliği itibarı ile hiç bir yerel yönetim bir şey yapmaz. O zaman yerel yönetimler devletin bir parçası olarak algılanamayabilir. Zaten algıla nmamaktadır. Sonuç olarak yapım fonksiyonu; sivil şahıslarla ilgili; yatırımcılarla ilgilidir. İster fabrika yapın, ister konut, ister baraka yapın ... Belediyeler tarafından kontrol edildiği için kamu tarafından yönlendirilmesi dışında herhangi bir etki söz konusu olamaz. Dolayısıyla bu bakanlığın iskan fonksiyonu temel ilkeler dışında bir başka boyutta ele alınma l ıdır diye düşünüyorum . Bayındırlık Bakanlığı ister bu haliyle, ister Bayındırlık ve İskan Bakanlığı olarak görev ve yetkileri varken kalkıp T.C. Devlet Demir Yolları, demiryolu yapmamalı; Devlet Liman İşletmeleri, liman yapmamalı; aynı şekilde Sağlık Bakanlığı, hastane; Milli Eğitim Bakanlığı, okul yapmamalı, yaptırmamalıdır. Talebini vermeli, yatırım programını aldırıp ödeneğini tahsis ettirmeli; o andan itibaren ihtiyaçlarına göre projenin hazırlanmasından, ihale edilip işin yapılması, ilgili kuruma teslim edilmesine kadar bu iş, Bayındırlık Bakanlığı'nın görev ve yetkileri çerçevesinde ol malıdır. ll:ıJ Celal Okutan: Sizce Bayındırlık Bakanlığı böyle bir güce, bilgi ve deneyime sahip midir? Prof. Dr. Akcan: Özelliği olan işler var. Mesela; liman işi. Bunun bir okula göre farklı özellikleri var. Bunun yanında bir İl Bayındırlık Müdürlüğü'nün hizmet TESİSATDERGİSİ 11111.111 SAYI 77 MAYIS 2002 göreceği bina ile, Tarım İl Müdürlüğü'nün hizmet göreceği bina arasında -donanımı bir kenara bırakırsanız - hemen hemen hiç fark yok gibidir. Bir sağlık meslek lisesi ile bir normal lise arasında bina olarak fark var mıdır? Yoktur. Peki bir ilköğretim okulu ile bir lise arasında bina olarak fark var mıdır? Yoktur. 8 yıllık eğitime katkı payı olayını kullanarak Milli Eğitim Bakanı; ilköğretim okullarını kendi ihale edip yaptırıyor; ortaöğretim 8 yıllık kesintisiz eğitim dışında olduğu için; DPT'nin yatırım programına konmuş olan bu işi, ortaöğretim binasını bize yaptırıyor. Aynı ilçede Bayındırlık Bakanlığı olarak biz lise binası yapıyoruz, Milli Eğitim bakanlığı ilköğretim binası yapıyor. Hiç bir özell iği yok. Bence bu; Türkiye'nin koalisyon hükümetleri ile yönetilye başlanmasından itibaren, koalisyon oluşturan partiler arasında denge yaratma adına; tek parti dönemlerinde de parti içi dengelere hizmet etme adına farklı bakanlara ihale yapma yetkisinin verilmesinden kaynaklanıyor ve bunun ötesinde hiçbir anlamı, maksadı ya da özelliği bulunmuyor. ll:ıJ Celal Okutan: Peki bir tehlike yok mu? Sadece Bayındırlık Bakanlığı kıırumunu ele alırsak, Bakanlıkta yetişen değerli elemanların yetki ve görevlerinin sınırlandığına, üst yönetime parti taraftarlarının veya bakanın kendi güvendiği kimselerin geldiğine şahit olduk. Bu görevlilerin çoğu deneyimsizdi. Nitekim biraz evvel de siz bir örneğini verdiniz. Acaba Bakanlığııı etkinliği deyince, orada
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=