Uyarıcı bakım yönteminin sağlayacağı bel li başlı avantajlar şu şekilde sıralanabilir: t Oluşacak hasarlar büyümeden onarılacağı için makinaları n ömrü artar. rülen tipik arızaların hemen hemen tamamını önceden haber vermesidir. Titreşim analizi ile santrifüj pompa üzerinde tespit edilebilecek arızalar şu nlardır; t Makina parçalarında oluşan hasarın diğer parçalara intikali önlenir. t Makinaların arıza ve bakımı için durmaları arasındaki zaman a rtırılı r. Bu da üretimin artırılması ve bakım masraflarının azaltılmasını sağlar. t Üretim planının sağlıklı yürümesini sağlar. t Yedek parça stoğu azaltılır. Yöntem hangi parçanın değiştirileceğini önceden belirlediği için yedek parça stoku tutmak gerekmez. t Balanssızlık t Eksen kaçıklığı t Kavitasyon t Beklenmedik zamanda meydana gelecek durmaları ortadan kaldırmak, dolayısı ile güveni lirliği ve üretimi artırır. Uyarıcı bakım yönteminde, makinaların durumunu belirleyici parametre olarak titreşimin seçilmesinin nedeni, titreşimin özellikle dönel makinalarda en çok göt Rezonans t Mekanik gevşekl ik ve temel zayıflığı t Rulman yatak arızaları. 4.4 Pompaların Arıza Sebepleri Ve Bakımları Arıza Belirtisi Pompa su ile doldurulamıyor. Pompa su basmıyor. Yeterli su basılamıyor veya su depoya çıkmıyor. Yeterli basınç yok. Sebep • Pompayı besleyen emiş borusu ucundaki klape arasında yabancı bir madde sıkışmıştır. • Pompanın su ile ilk doldurulması yetersizdir. • Emme derinliği çok yüksektir. • Çıkış basma yüksekliği çok yüksektir. • Çark tıkanmıştır (pompa yapısından parça kırılarak veya dışarıdan yabancı maddeler gelerek çarkı sıkıştırm ı ştır). • Pompa herhengi bir contadan, flanşlardan emme borusundaki herhangi bir delikten, salmastradan hava alıyordur. • Emme tarafında bir grasör var ise bu grasörün gres ile dolu olmamasından dolayı hava alıyor olabilir.· Pompayı besleyen süzgeçli klape pislik ile tıkanmış veya yeterli derecede su içine daldırılmamıştır. • Pompa ters dönüyordur veya pompa devri yetersizdir. • Emme borusu donanımından, salmastra kutusundan hava emiliyor. • Çark kısmen tıkanmış. • Çarkta arıza var. • Yeterli açılamayan arızalı vana. • Salmastra veya keçe arızası. • Emme ve basma yüksekliklerinin toplamı (Hm) pompanın basabileceği irtifadan daha fazladır. • Emme ve basma borularının çapları çok küçük seçilmiş olduğundan kayıp fazladır. • Emme ve basma boruları montaj esnasında bir yerden ezilmiş veya tıkanmıştır. • Pompayı tahrik eden motorun devri düşük olabilir. • Hız çok düşük olabilir, • Emme boru donan ımından içeri hava emiliyor. • Mekanik arızalar olabilir. • Sıvı kanallarında tıkanma olabilir. • Sıvıda hava kabarcıkları olabilir. • Emme klapesinin arızalı ve tıkalı olması. Arızanın Giderilmesi • Emiş borusu üzerine çekiçle birkaç defa vurmakla klape kapanabilir. Buna rağmen kapanmıyorsa klapeyi söküp temizlemek gerekir. • Pompayı ve emme hattını tamamen su ile doldurulmalıdır. • Girişte tıkanma yoksa, boru sürtünme kayıplarını kontrol ediniz. Eğer statik derinlik çok yüksekse, basılacak sıvı seviyesi yukarı çıkarılmalı veya pompa aşağıya alınmalıdır. • Boru sürtünme kayıpları kontrolü ile valflerin tam açık olduğunun kontrolünü yapınız. • Pompayı söküp çarkı temizlenmelidir. • Hava alan yeri bulmak için pompa çıkış borusundan su doldurulur ve pompa üzerinde ve emme borusunda su sızan yerler aran malıdır. • Klape kontrol edilip temizlenmelidir. • Pompa devir yönü düzeltilmelidir. • Flanş kaçak testi yapınız. Emme hattı, girişi tıkanıp hat basınçlandırılarak test edilmelidir. • Sızdırmazlık sıvısı basıncını atmosferi k basınç üstüne çıkarılmalıdır. • Pompayı söküp çarkı temizlenmelidir. • Çark ve mili muayene ediniz. Hasarlanm ış ya da kanat bölümleri aşınmış ise yenisi takılmalıdır. • Salmastra veya mekanik keçe değiştirilmelidir. • Hm'e uygun yeni bir pompa seçilmelidir. • Vana sökülmeli, klape veya ayna açılıp-kapanması kontrol edilmelidir. • Uygun boru çapı seçilmelidir. • Montaj esnasında oluşabilecek eziklikler kontrol edilmeli, boruların tıkanıklığı kontrol edilmelidir. • Elektrik motorlarında düşük voltajda motor devri düşeceğinden voltaj düşüklüğü kontrol edilmelidir. • Motorun tam voltaj çekip çekmediği kontrol edilmelidir. • Flanşlarda kaçak testi yapılmalıdır. • Çark ve mili muayene edilmelidir. Hasarla nmış parçalar değiştirlmelidir. Salmastra ya da mekanik salmastra değiştirilmelidir. • Pompayı söküp, kanalları muayene edilmeli, tıkanma var ise giderilmelidir. • Aşırı kapasitede pompa olasılığı olabilir. Birikmiş hava periyodik olarak boşaltı lmalıdır. TESİSATDERGİSİ 111!1 SAYl 77 MAYIS 2002
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=