Tesisat Dergisi 75. Sayı (Mart 2002)

<i":::. ülkeleri ve Rusya pazarıııda, pTl aünr kl ı yü reert iacli ml e rai no lsaünraeğkıl iv av er. E ği zelre ndiorğ, rkuı spao lviat idkeal li a r yerine orta ve uzun vadeli a t ıdl ıür şs aü nşüalnüsrı mv eı z agdeı ml elcaerk t e daha da ar� zamanla finansal sıkıntılara giriliyor, bundan da sermaye sahibi, çalışanlar, sektör ve ülkemiz zarar görüyor. Panel Radyatörün Dış Satım Olanakları Balkan ülkeleri ve Rusya pazarında Türk üreticilerin sürekli ve planlı yer alma olanağı tabii ki var. Eğer doğru politikalar izlenir, kısa vadeli yerine orta ve uzun vadeli düşünülür ve adımlar atılırsa şansımız gelecekte daha da artar. Bu pazarlarda da Avrupalı firmalar var. Alarko Carrier olarak biz Avrupa ülkeleri dışında Çin'den Şili'ye kadar ihracat yapıyoruz. Belirlediğimiz hedeflere göre açılımlar yapıyoruz. ısıtma cihazlarımızdan kombi, brülör, sirkülasyon pompası ve radyatörü ihraç ediyoruz. Sadece radyatörü m üz l e i l g i l e n e n pazarlar ve müşteriler bizi çok fazla heyecanlandırmıyor. Ürünlerimizin Avrupalı firmalardan hiçbir eksiği yok. Fiyat olarak da daha cazip. Yurt dışında Türk firmalarının birbiriyle rekabete girip fiyat düşürmesi ve birbirinin müşterilerini çalmasını doğru bulmuyoruz. Diğer yönden Sn. Bülent Eczacıbaşı'nın dediği gibi, "ihracatı sadece kriz anında düşünmemek lazım, ihracatın süreklilik göstermesi gerekir." Sektör olarak neyi, nereye ihraç etmemiz gerektiğini belirleyen kurumsal politikalar oluşturmamız lazım. Alt yapı eğitim ve koordinasyon eksikliklerimiz var, bunları asgariye indirmemiz lazım. Geçmiş yıllara göre önemli gelişmeler kaydediliyor. İhracatta güven çok önemli. Türk mallarına negatif bir bakış açısı var; bunu silmemiz gerekiyor. Avrupa Birliği üyesi olmayan Balkan ülkeleri ve Rusya pazarında Türk firmalarının dikkatli davranması gerekiyor. İhraç edilen kalitesiz ürünler Türk malı imajını olumsuz etkiliyor. AB ülkelerinde bu söz konusu değil çünkü bu ülkelerde standartlar konmuş, mekanizmalar buna göre işliyor. Gerekli belgelere sahip olmayan ürünlerin zaten bu ülkelere girme ve satılma şansı yok. Radyatör Nasıl Satılır Örneğin biz ürünlerimizi yurt dışına Carrier ve Alarko markasıyla ihraç ediyoruz. Carrier markalı ürünlerimiz o ülkelerdeki Carrier organizasyonu ile, Alarko markalı ürünler ise bize direkt bağlı satıcılarla pazara sunuluyor. Alarko ve Carrier markasıyla pazara sunulan ürünlerde teknik yönden bir fark yok. Yurt içinde ise İstanbul, Ankara, İzmir ve Adana şubelerine bağlı 400'e yakın yetkili satıcımız ile ürünler pazarlanıyor. Yapı Marketler kanalıyla satış yapmıyoruz. Yetkili satıcılarımız arasında baş bayi, alt bayi, tali bayi gibi bir ayrım yok. Sadece büyük ölçekli toplu işleri �çin beklentimiz e B k hu o er n n k o u e m n s i g s n i i i n b n y i a döünzceellmi kelsei . llerini de Baizlm2a0y0a2 başladık. 'de pazarın %5 düzeyinde büyüyeceğini öngöriiyo� TESİSAT DERGİSİ 11111 SAYI 75 MART 2002 şubelerimiz kanalıyla takip ediyoruz. Radyatör hacimli bir malzemedir ve tip sayısı oldukça fazladır. Bu nedenle önemli miktarda stoklanması gerekiyor, bu da bir sermaye gerektiriyor. Satışlar ortalama 90-120 gün vade ile yapılabilirken malzeme dövize bağlı olarak peşin alınıyor, elektrik ve işçilik peşin ödeniyor. Biz dağıtım kanalımızı büyük risklerin altına sokmuyoruz, aylık satışına göre alım yapıyor biz de satışa göre üretim yapıyoruz. Bu nenenle ürünümüz spot piyasaya düşmüyor ve yetkili satıcılarımız finans sıkıntısına girmiyor. Firmalar kendi yapılarına göre dağıtım kanalı oluşturuyor:-Bazı firmaların ise gerçekçi bir dağıtım kanalı yok. Satış kanallarının en önemli sıkıntısı alacakların zamanında tahsil edilememesi ve satılamayan ürünün oluşturduğu stok maliyeti olarak söylenebilir. Zaten yoğun rekabet ortamında ürünler çok düşük kar marjlarıyla satılabiliyor. 2002 Yılında Ekonominin Düzelmesini Bekliyoruz 2002 için beklentimiz herkes gibi öncelikle ekonominin düzelmesi, bunun sinyallerini de almaya başladık. Biz 2002'de pazarın o/o 5 düzeyinde büyüyeceğini öngörüyoruz. Tabi bu büyüme inşaat sektöründeki canlanma veenerji sektöründeki olumlu gelişmeler ile gerçekleşecek. 2001 yılındaki krizin bir daha yaşanmayacağını ümit ediyoruz. Bu ülke hepimizin; harcanan, kaybolan her değer bizim için kıymetli, boşa yapılan her yatırım ve gereksiz yere harcanan her birim enerji, bu ülke için kayıp. El ele vererek sektörde dayanışmayı daha da güçlendirerek hem içerde, hem de dışarıda süreklilik içerisinde, doğruları yapmamız lazım. Aksi takdirde yapılan yanlışların faturasını yine bir şekilde bizler ödüyoruz. [fi)

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=