Tesisat Dergisi 75. Sayı (Mart 2002)

Sonuç: Noryl çarkta; I=XX0-N,o0ry8l =1 I4X)+(ll(0APA,0K+63IX3X/GÖ=VOE0 , 1 4 4 7 IYY-No,y ı =0, 1 448 I ZZ-Noryl =0, 1 067 Pik çarkda kapak ve gövdede atalet momentleri: (rPik = 7,1 968 decaN/dm3 -rNoryl = 1,35 decaN/dm3) IXX-P,k = IXX-Noryl X (p p;/PNmyl) =O,7714 ly y. p;k = O, 7719 lzz.p;k= 0,5688 Motorda tahrikin gerçek kalkış süresi toplam eylemsizlik momentine ve me durumuna bağlıdır. Eylemsizliykümkloementi arttığında veya menti bulunduğundaöknaelkmışlisbüirreysüikumzaor: J*Wo 1 = � Burada; t kalkış süresi, J eylemsizlik momenti, Wo açısal hız, M ivmelendirme momentidir. Eylemsizlik momenti arttığında kalkış süresi artar. Böylece motor daha çok zorlanır, anma devir ve momentine ulaşılan sürenin artmasıyla daha fazla elektrik gücü sarfiyatı meydana gelir. Bu da uzun vadeli çalışma için gerek pompa gerekse motor parçalarının ömrüne olumsuz etkide bulunur. Alarko, dalgıç pompalarının çark malzemesini olarak noryl de kullanmasıyla, yük momentlerini düşürmüştür. (Burada yeni geliştirilen 6" motorlarda etkendir. Yeni geliştirilen motorlarda da ağırlık azalmıştır.) Yük momentinin azalması ile ivmelendirme momenti de artmış olur: d M -M =M =J X a=JX --"- M L 1 MM:Motor momenti, ML:Yük momenti, M:İvmelendirme momenti 4.2. Çarkların pik/bronzyerine norylden yapılması sonucunda eksene( yüke etkisi: Örnek: Şu an prototip üretimi aşamasında olan 8125 pompanın karışık akışlı noryl çarklıya geçişinin tasarım aşamasında yapılan hesaplamalarda pik ve bronz çarklı üretime göre eksene! yükte azalma gözlenmiştir. Atalet momenti hesaplanmış olan (çark kapak+çark gövdesi olarak) ACST 6055 Noryl Çark y Tablo 4'te 8125 tip Tablo 4. Kademe sayısı Motor çapı Çark Kapağı Çark Kanadı Çark Gövdesi 8125 3 6" 10 8" pompanın hesaplanmış eksene! yükleri (motor için eksene! yük açısından en kritik yükleme, o motor için kullanılabilecek maksimum kademe sayılı Hesaplanan eksene! yük (N) 2869 9224 NEMA'ya göre karşılaması 13350 44500 pompanın kapalı vanada çalışması durumudur) bulunmaktadır: Pik/bronz çarkın ortalama ağırlığı 1500 gr iken, ortalama olarak 200 gr'a düşerse, 15 kademede =13x15=195 N'luk olumlu katkısı olur. Not : 8125/3 motopompun "222 N"u , 81 25/1 O motopompun ise "451 N"u tahrik grubunun ağırlığından meydana gelir. 4.3. Dalgıç pompalarımızda kullandı ğımız noryl malzemesi içme suyunda da kullanılabildiğine dair belgelenmiştir: Noryl, reçine modifiyeli PPO içme suyunda da kullanılabileceğine dair aşağıdaki ülkelerde belgelenmiştir: t USA: National Sanitation Foundation An Arbor, Michigan (Noryl 731, GFN2, GFN3) t Germany: DVGW Forschungsstelle am Engler-Bunte-lnstut der Universitat, Karlsruhe Gemass KTW-Empfehlungen des Bundesgesundheidsamtes (GFN1, GFN2, GFN3, PX507) t United Kingdom: National Water Council, Staines, Middlese (Noryl731, GFN1, GFN2, GFN3, 110)-WRAS: Water Regulations Advisory Scheme. TESİSATDERGİSİ 11111 SAY! 75 MART 2002 5. Sonuç Radyal ve karışık akışlı çark malzemelerinde fiziksel, kimyasal özellik üstünlükleri ve maliyette belirgin farklılığından dolayı noryl malzeme seçim nedeni olmaktadır. Kaynaklar 1. Aııstin H.Chıırch, "Centifugal Pıımps and Blowers", John Wiley & Sons ine., Chapınan & Hali Lıd. 2. Prof Dı: Kaan Edis, "Hidrolik Makina lar", İTÜ Makiııa Fakültesi Ders Notları 3. Igor Karassik, Wi//iam C.Krııtzsch, Warren H.Fraser, Joseph P.Messina, "Pıııııp Haııdbook", McGraw- Hi/1 lnternational Editioııs 4. "GEP", General Electric Plastics Eıırope 5. "GE Plastics, Engineering Therınop lastics in the P/ıımbiııg aııd HVIAC lııdııstıy" 6. www.gepolyınerlandeıırope.coııı 7. Dr. -Ing W.Schııisky, Prof Dr. Y.İlhaıııi Çetin "Elektrik Motörleri", Si' ye Göre Modern Elektrik hendisliği MiütJ

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=