Tesisat Dergisi 75. Sayı (Mart 2002)

mektedir. Malzeme fiy atları istisnai ola rak, 1994 yılında inşaat maliyetinin biraz üzerinde artış göstermiştir. Keza, 1998 yılında ise TEFE' nin bir miktar üzerine çıkmıştır. Dışa en az bağımlı hammadde kullanan ve diğer girdileri de çoğunlukla yerli kaynaklara dayalı olan inşaat malzemesi sana yiinin daha rasyonel bir çalışma ile daha düşük fi yatları y aka laması ve konut üretiminin artmasına yardımcı olması beklenmektedir. Keza malzemelerin, satış kanalları içerisinde fiyat karışıklığı çıkarmayacak şekilde dağıtılması, alıcının kimliği, işin özelliği ve bü yüklüğü gibi etkenlerden arındırılarak istikrarlı bir şekilde fi y at landırılması beklenmektedir. Konut maliyetinde %1 5-20 arasında payı olan inşaat malzemelerine u ygulanan KDV oranları çok yüksekti r. Konut sektörünü harekete geçirmek için inşaat malzemeleri n i n % 1 8 ve üzerinde vergilendirilmesi yerine daha düşük bir KDV oranı kullanılması gereklidir. Bazı kooperatif ihalelerinde inşaat malzemelerine ve işçiliklerine %1 'lik özel KDV oranını u ygulanmaktadır. Haksız rekabet yaratan bu uy gulama kaldırı larak, tüm inşaat işlerinde inşaat malze melerine ve işçiliklerine %1 ile %18 arasında bir KDV uy gulanması sonu cunda Devlet'in inşaat sektöründen toplayacağı KDV azalmayacak, bilakis artacaktır. İnşaat sektöründe u y gulan ması gereken KDV oranı kanaatimizce %8-1 O arasında olmalıdır. KDV oranının yüksek olması nedeniyle bu sektörde zaman zaman yaşanan KDV pazarl ıkları oranın makul düze ye indirilmesiyle tamamen ortadan kalkacaktır. İnşaat malzemelerinin vergi iadesi kapsamına alınması ve satış belgesi tanziminin sahada kontrol edilerek satıcı kadar alıcıların da belge almakta sorumlu tutulması gerektiği kanısındayız. Standartlar: İnşaat sektöründe yapı malzemeleri kalitesinin önemi çok bü yüktür. Çok yüksek değerlerle temin edilen konutlarda kalitesiz, gerçek denetimden . yoksun TSE belgeli malzemelerin kullanılması tüketici yi ve biz malzeme satıcılarını zor durumda bırakmaktadır. TSE, yurdumuzda bu konudaki düzenlemeleri yapan güzide bir kuruluşumuzdur. Ancak ülkemizde standartlara u ygunluğu belgelendiği halde Türk Standartlarındaki özelliklere sahip olmadığı açıkça görülen parti malı inşaat malzemelerine zaman zaman rastlanmaktadır. Standartlara uygun olma yan bu malzemeler yurdumuzda üretildiği gibi yurt dışından da ithal edilmektedir. Su armatürleri ve ban y o mutfak aksesuarları başta olmak üzere Uzakdoğu orijinli bir çok inşaat malzemesi bu günlerde piyasamızda fi yat ve kalite kargaşası yaratmıştır. Standartlarımızı delen bu tür ürünler ülkemize aynı zamanda dampingli fi y atlarla ithal edilmektedir. Zamanında ekleme parçalarına karşı yapılan haksız ithal rekabeti damping vergisi konul ması yla sonuçlanmıştı. Dileriz ilgililer harekete geçerek bu sorunu da aynı şekilde çözerler. Bu tür malzemeler bir tarafta yapı kalitesini ve da yanıklığını olumsuz etkilerken diğer tarafta standartlara gerçekten u yum gösteren üreticileri ve bunları satan kuruluşları haksız bir rekabetle karşı karşı ya bırakmaktadır. Bu bakımdan TSE'nin peri yodik olarak ve sık sık, standartlara u ygunluk belgesi verdiği ürünleri sahada, yani satış noktalarında TESİSATDERGİSİ 11D SAYI 75 MART 2002 ve inşaatların şantiyelerinde kontrol etmesi gerekmektedir. Finansman: Türkiye'de konut kredileri 1 990 yılına kadar kamu kuruluşları tarafından verilmiştir. (Slayt 15) Gelişmiş batı ülkelerinde olduğu gibi finans pi yasaları içerisinde faaliyet gösteren ve konut kredisi veren kurumlar orta ya çıkmamış, ticari bankalar da son yıllara kadar yaygın olarak konut kredisi vermemiştir. Bu konuda Toplu Konut Fonu ve Emlak Kredi Bankası (sonradan Emlakbank) başı çekmiştir. Konut üretimi için zaruri olan finansmanın etkin, verimli ve ucuz bir şekilde sağlanması için öncelikle yurdumuzda yaşadığımız enflasyonun düşmesi, halkın gelirinin ve yaşam standardının i yileşmesi ve özel finans kurumlarının ve bankaların konut sahibi olmak iste yenlere ve konut üreticilerine düşük faizli ipotekli konut kredisi vermeleri gereklidir. İpotekli konut kredileri mevzuatının yasal dayanaklara bağlı olarak i yileştirilmesi ve uygulanması beklenmektedir. Ga yrımenkul yatırım ortaklığı yoluyla konut üretimini geliştirmek için gerekli özendirmelerin yapılmasında yarar görmekteyiz. Tüketici yi Koruma Yasası'nın konut edinme ve konut kredileri yönünden i yileştirilmesi kaçınılmazdır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=