Tesisat Dergisi 74. Sayı (Şubat 2002)

Demokrasilerde örgütler, üyelerinin ortak noktalarını esas alan, toplumsal sorumluluk içeren çıkarları ve güçbirlikleri oluşturmaları nedeniyle kurulur ve gelişir. Bu doğrultuda örgütler derneklerden birliklere, birliklerden gereken ülvi, kültürel ahlak ilkelerini öne çıkarır, bu özellikleri kurallaştırır gündeme getirerek meslek ahlakının öğeleri haline getirirler. Bu yaklaşım hatalıdır. Çünkü bu yetenekler kurallarla tanımlanamaz, yönlendirilemez ve geçerli kılıfederasyonlara, sendika ve odalara namaz. Dolayısıyla "etik kurallar" doğal dönüşür, çoğalır saygınlık ve güven kazanır. Bu güçte temel ilke, ortak değerlerdir. Ülkemizde inşaat sektörünü temsil eden dernekler, birlikler, sendika ve vakıflar, bu kuruluşlardan meslek odalarına, ticaret ve sanayi odaları birliğine kadar uzanan çizgide hiçbir şekilde eşgüdüml ü ortak bir güce kavuşmamış, özellikle inşaat sektörünü temsil eden güçl ü bir oda kurulamamıştır. Bu nedenle inşaat sektörünün sorunları toplumdan uzak, çözümleri sosyal niteliklerden farklıdır. Özellikle teknik sorunlar, kamu kurumları ve geçerli yasalar nezdinde yeterli anlamlarını kazanmamış, temel tanımları ise gerçek hedeflerinden uzaklaşmıştır. olarak dürüst, namuslu, vicdanlı, toplu yaşam koşullarına uyumlu bireyler arasında işlevliğini kazanabilir. Etik kurallar ne işverenin iş yapana, ne de iş yapanın işverene karşı koşutlarıdır. Dolayısıyla bireylerin kendi örgütlerinde kendilerinin uymak zorunda olduğu topluma karşı taahhüt edilen vecibeler sayılmalıdır. Etik kurallara uyumsuz yaptırımlar her zaman, denetlenemez, kontrol edilemez, sadece yasalara aykırı ise hukuken cezalandırılır. Etik kuralların muhasebesi bireylerin kendi vicdani değerlendirmesi ile yapılır ve etkili olabilir. Bu anlamda bir tüzüğün meslek etik kurallarını tanımlamayacağını okurlara sergilemek amacıyla, ISKAV Etik Değerler Merkezi Danışma Konseyi İş Etiği İlkeleri taslağını yayımlamayı yararlı görmekteyiz. 1. Dürüstlük: Onurlu, dürüst ve yüksek ahlak kurallarına bağlı kalırlar. Hiçbir yolsuzluğu desteklenmez, bunlara katılmaz ve göz yummazlar. Kar etmek ve çıkar sağlamak için rüşvet ilişkisine girmez, haksız rekabeti kabul etmezler. 2. Güvenilirlik: Kendisine ve firmalarına karşı duyulan güveni sarsıcı ve saygınlığa zarar verecek tutum ve davranışlarda bulunmazlar. Ürün, hizmetlerinin sorumluluklarını taşır, gereğini yerine getirmekten kaçınmazlar. Çalı ­ şanlarıyla ilgili kişisel bilgilerin güvenlik içinde korunmasını ve gizli kalmasını sağlarlar. TESKON 2001- Ulusal Tesisat Mü hen- 3. Sözünü Tutmak: Verdiği sözleri yerine Bu amaçla inşaat sektörü örgütlerinin oluşturacağı odalar birliği acilen kurulmalıdır. İş adamlarından mühendislere, müteahhitlerden taşeronlara, imalatçıdan uygulayıcıya kadar uzanan çizgide bütün örgütlerin güçlü bir oda şemsiyesinde katılımcı ve etkin olması sağlanmalıdır. Bu takdirde katılımcı demokrasi ilkelerine uygun saygınlığımızı korur, topluma hizmet verebiliriz. t Meslek Ahlakı "Etik Kurallar" Etik kural anlayışı hizmet sektöründe daima sorun olmuştur. Doktorların Hipokrat Yemini, mesleğe yönelik bir etik kuraldır. Benzer tarzda bütün mesleklerin hizmet ve üretimlerinde geçerli etik kurallar mevcuttur. Bu kurallar örgütleşme ile birlik haline gelen üyelerin uyması gereken koşullardır. Etik kuralların tanımında çoğu kez insanlar, dürüstlük, namus, şeref, haysiyet gibi insanoğlunun sahip olması disliği Kongresi'nde, ISKAV ve ESSİAD organizasyonunda TTMD, ISKİD, DOSİDER ve üniversite temsilcilerinin katılımı ile Eti k Değerler toplantısı düzenlenmiş, bu doğrultuda görüşlerimiz açıklanmış, mühendislik hizmetlerinde temel ve ahlaki kuralların özet taslağı kendilerinin isteği üzerine 10.10.2001 tarihinde hazırlanıp, ilgililerin (ESSİAD, ISKAV, TTMD, DOSİDER) bilgilerine sunulmuştur. Bu konuda öncülük yapan ISKAV, geçen süre içinde önerilerimizi ve benzer tarzda meslek odası çalışmalarını dikkate almayarak, kendi görüşleri doğrultusunda yaptırımlara geçmiş, komiteler kurarak iş etiği taslağı hazırlamıştır. Geçerliği ve etkinliğinden endişe duyduğumuz bu taslağın incelenmesi halinde görüleceği üzere, insanlara ahlak ve dürüstlük tanımı etik kurallarla yapılmakta, ticari kuruluşların temsilcisi işveren kesimi, çalışanları disipline etme gayretine girmektedir. TESİSAT DERGİSİ 11111111 SAY! 74 ŞUBAT 2002 getirmeye özen gösterirler. Üstlendikleri borçları zamanında ve eksiksiz yerine getirirler. 4. Sadakat: Saklı tutulması gereken hiçbir bilgiyi elde etmeye çalışmazlar ve çıkarları için kullanmazlar. Firma gizliliğine dikkat eder, şirketten ayrılmış bile olsa eski firmasının özel bilgilerini çıkarı için kullanamazlar. 5. Adil Olmak: Kendisine haksız rant talep edilmesini kabul etmez, aracılık yapmaz, aracılık yapılmasını istemez, kendisine yapılacak bu yöndeki teklifleri reddeder, yüksek ahlaka uygun tutum ve davranış içinde olurlar. 6. Başkalarının Hakkı nı Korumak: Çalışanları ile olan ilişkilerinde dürüstlük, adil yönetim, eşitlik, kişiliklerine saygı ve güvenli çalışma ortamı sağlar ve kişileri yasalara aykırı işlemler yapmaya zorlamazlar. Çalışanların hakları ile ilgili ırk, renk, cinsiyet, din, siyasi düşünce, felsefi inanç mezhep ayrıcalığı yapmazlar.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=