Tesisat Dergisi 70. Sayı (Ekim 2001)

4. POMPA KONGRESİ ve SERGİSİ'NE DOĞRU ) ) )♦ ) - TEKNİK TANITIMDALGIÇ MOTOR Diver Engine C SERKAN ÖĞÜT Alarko - Carrier J enel olarak pompalar, sıvılara hidrolik enerji kazandırarak bir yerden bir yere naklini sağlamak ve akışkanların enerji seviyelerini değiştirmek için kullanılır. İşyerlerinde, yüksek binalarda, tarım sektöründe sıklıkla kullanılırlar.PompJlar dışarıdan aldığı mekanik enerjiyi, içerisinden geçirdiği sıvıya sahip olduğu, verim oranında nakleden makinalardır. Pompalar, akışkana kazandıracakları hidrolik enerjinin, sistemde oluşan kayıplar kadar fazlasını mekanik güç şeklinde tahrik ünitesinden alırlar. Bazı pompalar hareketli parçaları sayesinde, hacim değişimi yaparak, sıvıların emilip basılmalarını sağlarken, bir kısımda, içerisinden geçen sıvının kinetik enerjisini değiştirerek emilip basılmalarını sağlarlar. İlk prensibegöre çalışan pompalar hacimsel pompa, ikinci prensibe göre çalışan pompalar ise merkezkaç pompa adını alır. Pompa verimi, pistonlularda daha yüksektir ve %80-95 arasındadır. Merkezkaç pompalarda ise %50-85 arasındadır. Çok kademeli bir pompa olan dalgıç pompalar özellikle derin kuyulardan, sulama ya da içme amacıyla su çıkarmada kullanılırlar. Bu tip pompalar dalgıç motor olarak anılan tahrik üniteleri ile bir bütün oluştururlar. Dalgıç moto-pomp, besleme borusuna asılı olarak sarkıtıldığı kuyuda su soğutmalı olarak çalışır. Dalgıç motor olarak genelde diğer türlere göre birçok avantajlara sahip olan sincap kafesli asenkron motorlar tercih edilmektedir. Bunun nedeni, sincap kafesli asenkron motorların yapımı en kolay, işletme güvenliği en yüksek, bakım gereksinimi en az, boyutlarının küçük ve ucuz olmasıdır. Günümüzde yarı iletken teknolojisinin gelişmesi ile ortaya çıkan hız ayar üniteleri, sincap kafesli asenkron motorların doğru akım motorlarının ve bilezikli asenkron motorlarının yerini almasını sağlamıştır. Dalgıç motorlar, yapıları gereği normal kafesli asenkron motorlardan farklıdırlar. Çoğunlukla ıslak statorlu olarak imal edilirler. Hava aralığının su ile dolu olması ve çalışma ortamlarından dolayı imalat ve test sırasında kuru tip motorlara göre dezavantajları olan bir motor çeşididir, stator sargılarında kullanılan tel PVC,PP,XLPE gibi plastik izolasyonludur. Bundan dolayı oluk doluluk oranı telin hem bakır çapından hem de izolasyon kalınlığından etkilenmektedir. Sondaj masraflarını azaltmak için ince uzun biçimde yapılırlar. Motorun yatakları su ile soğutmalı ve yağlamalıdır.Yağlaıııa ve salmastra bakımı olmayan, kaymalı yatakları su ile yağlanan ve taşınan sıvıda çalışan Alarko Carrier dalgıç motorlarda daldırma derinliği 400-500m'lere, debiler ise 550m3 'e kadar ulaşmaktadır. Dalgıç pompalarda kuyudan çıkarılacak akışkanın taşınması için gerekli olan güç akışkanın debisinin toplam basınç ile çarpımına eşittir. Bu güç taşıyıcı sistem verimine bölünerek dalgıç motordan alınması gereken efektif güç bulunur. Gerilim düşümüne, boru direncine vb. değerlere bağlı olarak tahrik gücü %1 0-15 büyük seçilebilir.Dalgıç motordan alınması gereken gücün hesabı için ilk yaklaşıklıkla Pm = k . Q . . H h formülü kullanılabilir. K = Güç katsayısı faktörü, Q = Akışkan debisi, H = Toplam basınç h = Pompa verimi ' dir. TESİSATDERGİSİ .. SAYI 70 EKİM 2001 ® duPomp -Çift emişli ,dinamik ve hidrolik dengeli Francis tipi fan, -Eksene! ayrılabilir gövde (split-case), -Minimum yataklama uzaklığı, -Kolayca değiştirilebilen aşınma halkaları, -Düşük NPEY değerleri, -Radyal simetrik çift salyangoz .....VE İSTENİLEN ÇALIŞMA NOKTASINDA EN YÜKSEK VERİMDE ÖZEL TASARIM....! Kapasite: 20.000 m3/h Basma Yüksekliği: 250 m.ss Eksenel ve Karışık Akışlı Pompalar -DÜŞEY MİLLİ, -YÜKSEK KAPASİTELİ POMPALAR Kapasite: 50.000 m3/h Basma yüksekliği: 50 m.ss :SF� SFS POMPA& _ su SİSTE�ERİ .,_; SAN. Ve TIC. LTD. ŞTI. BÇ ae tl gi na tE- AmnekçaBr au l vea-rı nı 6a i1l .: Sdoukp.o ı Nn po@: 1 /y7a h(o0o6.5c2o0m) Tel: (312) 287 48 90 Fax: (312) 287 53 37

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=