olumsuz etkilerini anlatan Koramaz, yapı denetimi konusundaki yasal sürecin ve KHK ile yapılan ilk düzenlemenin ar dından hız kazanan uzmanlık ve sertifikalandırma çalışmalarının aslında Oda bünyesinde daha önceden başladığını ve 1999'da yapılan 37. Oda Genel Kurulu nun konuyla ilgili yönetmelik ve düzenleme yapmayetkisini seçilecek Oda Yönetim Kuruluna görev olarak verdiğini anımsattı. 1993'te düzenlenen ilk Tesisat Mühen disliği Kongresinin ana temasının da uzmaniık ve tesisat mühendisliğinde "profesyonellik" olduğunu belirten Koramaz, 1 997'deki kongrede konunun detayları ile tartışılmasına devam edildiğini söyledi. Odanın uzmanlık, meslek içi eğitim ve sertifikalandırmada etkin rol almasının "kurumun doğası" gereği oldu ğunun altını çizen Koramaz özetle şunları söyledi; "Gelişmiş ülkelerde mesleki akreditasyon Meslek Odaları tarafından yapılmaktadır. Ülkemizde de konuya ilişkin meslek Oda larının yetkisini artıran yasal düzenlemeler ivedi olarak oluşturulmalıdır. Odamız bir yandan gerekli yasal değişikliklerin yapılması doğrultusunda çalışırken diğer taraf tan Anayasanın 1 35. Maddesi ve TMMOB kanununun kendisine verdiği yetkiyle iç düzenlemelerini oluşturmaktadır. Bu düzenlemelerden amaç kurallarla ölçülen dirilebilir, aranır nitelikte uzmanlık belgesi verebilmek ve tesisat mühendisliğinin kali tesini yükseltmektir. Meslek içi eğitim programları oluşturarak ve komisyonlar kura rak yapılan değerlendirmelerle uzmanlığı objektif kriterlere dayandırmak hedefindeyiz." Panele Bayındırlık ve İskan Bakanlığı tem silcisi olarak katılan Yüksek Fen Kurulu Üyesi Mithat Emre, konuşmasının büyük bölümünü TS 825'de yapılan değişikliğe ayırdı. Emre, uzmanlığın yapı denetimi yasası ile gündeme geldiğini belirtti ve konuyu iki başlık altında özetledi. Biricisini kendimize meslek edindiğimiz tesisat mühendisliğini yaşadığımız mekanlarda, kamu ve özel sektör uygulamalarında özgün şartlar içinde daha sağlıklı bir yapıya, daha ekonomik bir konfora nasıl taşırız? İkincisini ise bu taşıma sırasında tesisat mü hendisliğinde uzmanlık nasıl olmalıdır, �[ı J�· AGE DA Bayındırlık ve İskan Bakanlığı bünyesin deki meslek içi eğitim çalışmaları ve bakış açıları nelerdir şeklinde özetledi. Yeni teknik ve ekonomik davranış mode linde, bireylerin kendilerine ve ülke ekonomisine yarar sağlayan mamulleri ince leyip üretici firmaları bu yönde kanalize edip, o mamullerin daha da geliştirilmesini sağlayacaktır. Bu nedenle binayı yapan, oluşmasına katkısı olan bütün birimlerle yapıyı kullanan, her insan enerji ihtiyacını minimuma indirebilmesi için tüm kaynak lardan yararlanmayı ve her enerjinin bir bedeli olduğu için en verimli şekilde yararlanmayı amaç edinmelidir. Çalışma hayatında 8 temel meslekten biri olan mühendisliğinin içerisinde uygulama alanı çok farklı meslek dalları vardır. Günümüzün teknolojik gelişmeleri mühendislik hizmetlerinin toplum yaşamının her alanında yakınlaştığı görülmektedir. Makine mühendisliği uzmanlık dalı olan tesisat mühendisliği son yıllarda yasa ve toplum standartları da göz önüne alınarak proje ve yapım işletme yönünden çok önem kazanmıştır. Bir yapının en önemli uygulaması tesisat ve donanımının nasıl iyileştirileceği, hangi sistemin ekonomik olacağı, proje ve uygulamada yapılması gerekli hususlar şartnameler ile açıklan malıdır. Bunların makina tesisat mühendisliği proje düzenleme hesapları içinde, sıhhi tesisat, kalorifer tesisatı, klima ve havalandırma tesisatı, soğutma tesisatı, hastane tesisatı, doğal gaztesisatı gibi coğrafi ve fiziki şartlara göre belirlenmesi gerekir. Konunun üniversite ayağı temsilcisi olarak konuşan Prof. Dr. Nilüfer Eğrican ise üniversitede edinilen bilginin mutlaka mes lekici eğitimlerle pekiştirilmesi gerektiğini, aksi halde 3 -4 yılda eskiyen bilgilerle ka liteli mühendislik yapmanın mümkün olmadığını söyledi. Mühendisleri kongre, sempozyum, seminer gibi, etkinliklere sürekli katılmaya davet eden Eğrican, tesisat mühendisliği alanında uluslararası en önemli meslek içi eğitimin ASHRAE tarafından organize edilmekte olduğunu, 3-4 bin kişinin katıldığı bu kongrelerde kursların büyük ilgi gördüğünü söyledi. 1 999'da ASME Türkiye bürosunun kurul duğunu belirten Eğrican, ASHRAE'nin de TESİSATDERGİSİ 11111D SAYI 70 EKİM 2001 böyle bir şubesinin kurulması gerektiğini vurguladı. Uzmanlıkta üniversitelere önemli rol düş tüğünü savunan Prof. Dr. Nilüfer Eğrican, Makina Mühendisleri Odasının kurs ve seminerlerini önemli bulduğunu ancak Oda yayınlarının geliştirilmesi gerektiğini söyledi. Mühendislere öncelikle öğrenmeyi öğretmek gerektiğini belirten Eğrican, üniversitelerin de kendi eğitim kalitelerini belgelendirmeleri gerektiğini savundu. Türkiye'de 30'dan fazla makina mühendisliği bölümü olduğu halde bunlardan yalnızca ODTÜ ve Boğaziçi Üniversitesinin kendilerini uluslararası ABET kuruluşuna akredite ettirdiğini söyledi. İTÜ'nün de akredite olmak üzere yoğun çalışmalarda bulunduğunu, bu doğrultuda ABET ve FEANI (Avrupa Ulusal Mühendislik Birlik leri Federasyonu) ile ilişkide olduklarını belirten Eğrican, uzmanlık ve sertifi kalandırmada üniversitelerin etkin olmasına vurgu yaptı. Panele TTMD'yi temsilen katılan Celal Okutan, tesisat mühendisliği alanında "yetki kavgası" yaşandığını belirterek, "bakanlık kendi içinde yetkinliği kanunlarla ben veririm diyor, 595 sayılı KHK ile başlayarak mesleği düzenlemeye çalışıyor. İmar mevzuatını 40 - 50 yıl önce Alman ya'dan alınan yasalar oluşturuyor. Yapı kotları bile yok. Belediyelerde işin içinden çıkarıldı" dedi. Meslek Odalarının yaklaşımlarında ise ayrıntılara girilmediği sürece sorun görülmediğini ancak ayrıntılarda önemli yanlışlar bulunduğunu savunan Okutan, "uzmanlık" "yetkinlik" kavramları üzerinde durdu. Makina Mühendisleri Odasının iyi niyetli davranıp, yanlış yaptığını iddia eden Okutan, Odadan uzmanlık belgesi alan mühendislere "paralı uzman belgeli mühendisler" nitele mesinde bulundu. Gerçek uzman mühendislerin yapı denetim kuruluşlarına girip çalışmayacaklarını savunan Okutan, Odaların eğitim verebileceklerini ancak sınav yapıp uzmanlık belgesi veremeyeceklerini söyledi. Konuşmacıların ardından panelin sorular bölümünde bir çok delege söz alarak soru yöneltti. Konuşma ve soruların uzaması ile süresini aşan panel, konunun daha uzun süre tartışılacağına işaret eden bir sonuçla noktalandı.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=