Tesisat Dergisi 69. Sayı (Eylül 2001)

kalmayıp, yurt dışı ihracata yönelmişlerdir. İnşaat müteahhitlerimizin Suudi Arabistan, Libya, Rusya ve Türki Cumhuriyetlerdeki başarılı hizmetlerinin yanı sıra, tasarımcı tesisat mühendislerimiz çok önemli hizmetler vermiş ve deneyim kazanmışlardır. Günümüzde bazıları Doğu Avrupa ülkelerinde hizmet vermekte, Alman, İngiliz, Kanada ve Amerikan firmaları ile müşterek üretim yapmaktadırlar. Bu uygulama kendilerine uluslararası düzey kazandırmaktadır. Son yıllarda ülkemizde yapılan modern yapılar, yüksek binalar, kongre, konser salonları ve benzeri binalar tasarımcılarımızın başarılı hizmetlerinin kanıtıdır. Bu hızlı gelişim; sektörümüzü bazı yönleri ile hazırlıksız yakalamış, özellikle mesleki eğitim yönünden eksiklerimiz ortaya çıkmıştır. Ticari amaçlı, ucuzluğa yönelik bu hizmetlerde en önde görü len husus sistemde sorumluluk arama mak, sonuçları sorgulamamak, yapa bilirlik düzeyine ulaşamamak olmuştur. Bu çerçevede hizmet için meslek içi eğitim zorunlu hale gelmiştir. Meslek içi eğitimde en önemli kaynak konu ile ilgili teknik yayınlar ve telif eseri kitap lardır. Bu amaçla en çok tavsiye edilen kitaplar ASHRAE yayınları, REEKNAGEL ve uygulamaya dönük üniversite yayınlarıdır. Ayrıca kalite, nitelik ve verimliliği sergileyen imalatçı firma yayınları mesleki gelişimde çok yararlı sayılır. Ancak pazarlama amaçlı ticari yayınlardan, katalog ve dergileri dikkatle değerlendirmek gerekir. Bu anlamda dünyanın her yerinde örneklere rastlanmaktadır. Özellikle teknolojinin akıl almaz hızına erişemeyen pratik bilgilerin, eskimiş tekniklerin, mesleğe; dolayısıyla tüketiciye yararından çok zararı görülür. Bu nedenle ülkelerin yapı teknolojisinde düzeyini gösteren ayna, Yapı Kodlarıdır. Bu konuya ülkemizde hiçbir kurum, kuruluş ve örgüt halen el atmamış durumdadır. -- - • • Mekanik tesisat mühendisliği; yapı teknolojisinde makina mühendisliği hizmetlerinin gelişmesi ve şekillenmesi sonucu çok disiplinli mühendislik olarak ortaya çıkmıştır. Üniversite eğitimi; bu anlamda disiplinler arası temel bilgileri kapsamalı, içeriği ve müfredatı uygulama taleplerini içermelidir. Üniversite sonrası "diploma" mesleğe yönelim belgesidir. Hizmet sektöründeki namzetleri simgeler. Meslek, insanoğlu için bir geçim aracıdır. Bilgi toplumlarında tüketici, hizmette yeterlilik ve sorumluluk arar. Bu nedenle mühendislik hizmetlerinde topluma yararlı hizmet vermek hızla gelişen teknolojiye uygun bilgi, beceri ve güvenle sağlanır. Bu tür temel ilkeler yaşam boyu süren meslek içi eğitim ile kazanılır. Meslek içi eğitim, temel mühendislik bilgilerinin her on yılda bir yenilenmesi şartı ile sürekli üretim başarısına endeksli, uzmanlığa hedeflidir. Bu anlamda: t Mekanik tesisat mühendisliği; inşaat sektöründe hizmet veren makina mühendislerinin görevlerinin çok disiplinli hizmet dönüşümü ile oluşan bir ihtisas dalıdır. it Üniversite eğitiminde, tesisat sektörüne yönelecek makina mühendislerinin tek disiplinli temel eğitimlerinin yanı sıra mimari, inşaat, elektrik, elektronik ve alt yapı gibi yardımcı disiplinlerin temel bilgilerine sahip olması gerekir. Üniversite eğitimi; öğrencilere temel kaynakları gösterir, hedefleri belirtir. Bu yönelen "diploma" mühendis ve mimarlara "namzetlik" belgesi sayılır. Dolayısıyla "diploma" yetkililerin belirli, bir süre imza yetkili profesyonel mühendis ve mimarlarla çalışarak "liability" (yapabilirlik) yetki ve sorumluluğunu kazanması gereklidir. it Profesyonellik, en az iki yıl uygulamada çalışmak, ön sınavları TESİSAT DERGİ Sİ EIII SAYl69 EYLÜL 2001 kazanmak, deneyim sahibi olmak üretimde başarılarını referans ve belgeleri ile kanıtlamak suretiyle kazanılan bir yeterliliktir. Yetkinlik, kamusal denetim amaçlı, tüketiciyi koruma maksadıyla yürürlükteki mevzuat ve zorunlu standartlar çerçevesinde eğitilmiş, sınavdan geçirilmiş, görevlendirilmiş bağımsız teknik elemanlarda aranılan bir yetki belgesidir. it Meslek içi eğitim, temel bilgilerin yanı sıra meslekteki üretim süreci içinde, usta-çırak ilişkisi ile başlayan, üretim başarısı ile sergilenen, deneyimle kazanılan, bilimsel ve teknolojik gelişimle yoğunlaşan; seminer, sempozyum, kurs, araştırma ve teknik yayınlarla zenginleşen mesleki yaşam boyu süren uzmanlık ve erdemliğe dönük bir eğitimdir. Meslek içi eğitim aktör leri, başta kişinin kendisi olmak üzere üniversiteler, meslek odaları, ihtisas dernekleri, uluslararası kuru luşlar olup, araçları bilim ve teknolo jiye dayalı kaynaklardır. it Meslek içi eğitim; kurs ve benzeri aktivitelerle zenginleşir, üretim başarısı araştırma ve yayınlarla kanıtlanır. Tüketici tarafından değerlendirilir. Belge ve sertifikalar, üniversite eğitim, diploma ve belgelerinden farklı, etkinlikleri kalıcı olmayan süreli bir yetkinliği gösterir. Bu anlamda üniversite diplomaları gibi bir "ünvan" sayılamaz. it Uzmanlık; hizmet sürecinde, deneyim ve üretim ile gelişir. Kişinin kendi kendine eğitimi ile kazanılan bir erdemliktir. Kurs, seminer benzeri aktiviteler, yayın ve araştırmalarla zenginleşir. Tüketici tarafından değerlendirilir. Üretim ve başarı ile kanıtlanır. Uzmanlık, üniversite eğitiminden diploma yetkisinden, profesyonel ve etkin mühendislik sertifikalarından farklı, kalıcı olmayan süreli bir etkinliktir. Bu anlamda uzmanlık mühendislikte bir ünvan sayılamaz. ij!]

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=