birleşimidir. Mavi Akım Projesi, Eni Grubu firması olan Saipem'in profesyonel kapasitesi ve yetenekleri ile firmanın suya yarı dalabilen boru döşeme aracı sayesinde gerçeğe dönüşmüştür. Saipem 7000, 4.500 ton ağırlığında ve Pisa kulesinin iki katına eşit 134 metre yüksekliğinde döşeme kulesi olan tek gemidir. Geminin "J" tekniği ile döşemeyi sağlayan 7.500 tonluk iki muazzam vinci vardır. Borular gemiye getirilmeden önce, 48.8 metrelik bölümler halinde karada birleştirilmiştir. Cemi ise 200 metre uzunluğunda ve 87 metre genişliğinde olup, iki futbol sahası büyüklüğünde alana sahiptir. Karada birleştirilmiş olan borular kaynak yapılmak üzere dikey pozisyonda kulenin üzerine konulur. Kaynaklar detaylı olarak kontrol edildikten sonra borular denize döşenir. Saipem 7000'in 1 2 adet tahrik ünitesi mevcuttur. Bu üniteler, geminin 9 knot'luk bir seyir hızına ulaşmasını sağlamakta ve her türlü hava şartında düzgün pozisyonunu koruyarak, boru döşeme işlemini son derece hassas şekilde gerçekleştirilmesine olanak vermektedir. Cemi 8 yüzden fazla kişiyi barındırmaya elverişlidir. Mavi Akım projesi için araçta 400 kişi bulunacaktır. Castoro Otto: Castoro Otto, 150 metreye kadar derinliklerde geleneksel "S" boru döşeme yöntemiyle boru döşeyen bir araçtır. Yaklaşık 200 metre uzunluğundadır. Üç tahrik ünitesi sayesinde, 8 knot seyir hızına ulaşabilmekte ve boru hattının döşenmesi sırasında uygun pozisyonda kalabilmektedir. Ana vinç 90 metre yüksekliğinde olup, 360 derece dönebilmekte ve üç ayrı vinç kancası ile 2.400 tona kadar ağırlık kaldırılabilmektedir. Araç 340 kişi barındırılabilir. -�- - - · ··· - - ·•. . 170mWD K.P. 15 Rusya tarafı K.P. 374 160 m w o K.P. 381 Tlo-ln Aran Türkiye tarafı "Castoro Otto" 150 metre derinliğe ka,lar olan bölgeler<le, "Saipeııı 7000" daluıfiızla derinliğe sa/ıip bölgelerde borıı ,löşeyecek. Sualtı Robotları (ROV): Sualtı robotları derin sulardaki işleri yürüten robotlardır. Bunlar, uzaktan kumanda edilirler ve deniz altında boru döşenmesini ve diğer karmaşık işleri gerçekleştirmek üzere ileri düzeyde gelişmiş ekipmanlardan oluştu ru i m uşlard ı r. Robotla r, doğrudan doğruya Saipem 7000'den kontrol edilir ve teknisyenlerin Karadeniz'in derinliklerinde çalışan "gözleri" ve "kolları" olarak adlandırılabilir. Saipem 7000'deki iki adet ROV mevcuttur. Saipem'in bağlı bir kuruluşu olan Sonsub, su altı robotlarının çalıştırdığı ve borular üzerinde tamir işleri yapılabilen ARCOS adında bir cihaz geliştirmiştir. Borular: Borular da son derece yüksek teknolojiye sahiptir. Belirtilen derinliklerde maruz kaldıkları yüksek basınç ve Karadeniz'in korozyona sebep olan hidrojen silfür ihtiva eden yataklarına dayanabilmeleri için 31.6 milimetrelik özel çelik alaşımlardan yapılan 24 inçlik borular kullanılacaktır. Çelik boruların dışı özel bir polipropilen ile kaplıdır. Malzemeler seçilmeden önce 400'den fazla testten geçmiştir. Boru hattının yapılması için 171.000 ton boru döşenecektir. Güvenlik Standartları: Tüm Mavi Akım Projesi, en yüksek güvenlik standartlarını karşılayacak şekilde geliştirilmiştir. Geniş çaplı ön çalışmalar, uygulanan ileri teknikler, risk analizleri ve yapılan yüzlerce simülasyon, Mavi Akım projesinin, dünyadaki en yüksek ISO 9001 stanTESİSATDERGİSİ .. SAYl68 AĞUSTOS 2001 dartlarını kabul eden kuruluşlar arasında yer alan Norveç kuruluşu Det Norske Veritas'ın verdiği kalite belgesi için başvuruda bulunmasına olanak vermiştir. Özellikle, boruların üretiminde ve kaplanmasında, uzay araçları için geçerli olan 3.1.c standardı uygulanmaktadır. Deniz Yatağı .. Tehlikelerine Onlem 6 Ağustos'ta Çırağan Sarayı'nda yapılan toplantıda; Karadeniz'de bulunan bazı risklere karşı alınacak önlemleri Saipem'in Başkanı Pietro Franco Tali aktardı. Tali'nin verdiği bilgiler özetle şöyle: Mavi Akım projesinde olası riskler şunlar; Karadeniz'de bulunan fay hattı, Karadeniz'in derinliklerinde oluşan H2S (Hidrojen Sülfat) konsantrasyonu ve deniz yatağının düzgün olmaması. Projede, fay hattı ve deniz yatağının düzgün olmamasıyla ilgili tehlikeleri en aza indirgemek için en uygun rota seçildi. Herhangi bir depreme karşı da önlemler alındı; fay hattına en yakın bölgede borular hendek içine yerleştirilecek ve üstü de kapanacak. Rusya-Beregovaya ile Türkiye-Samsun arasında döşenecek olan boruların H25 konsantrasyonuna maruz kalıp herhangi bir patlamanın ya da delinmenin meydana gelmemesi için yeterli teknolojilerinin olduğunu vurgulayan Tali, Japonya'dan gelen kaplamalarla boruları kaplayacaklarını belirtti. it]
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=