Tesisat Dergisi 68. Sayı (Ağustos 2001)

Albayın Verdiği Sözlii Emir Albay, Binbaşı'ya.... Yarın güneş tutulacak. Bu her zaman görülen bir olay değildir. Erleri talim elbiseleri ile alayın talim meydanına getirin de olay ı görsünler. Ben de orada bulunup, kendilerine gereken bilgiyi vereceğim. Şayet yağmur yağarsa, tabii bir şey göremeyiz. O zaman erleri, üstü kapalı olan talimğaha götürürsün. Binbaşı, Yüzbaşı 'ya.... Albay'ın emriyleyarın saat 09:00'dagüneş tutulacak. Bu her zaman görülen bir olay değildir. Şayet hava kapalı olursa bir şey görülemeyecektir. Bu halde tutulma, kapalı talimgahta talim elbisesiyleyapılacaktıı: Yüzbaşı Teğmen'e.... Albay'ın emri ileyarın sabah saat 09:00'da talim elbisesi ilegüneş tutulmasının açıl ış merasimi yap ılacaktır. Şayet yağmur yağarsa ki bu durum pekgörülen bir olay değildir. Albay kapalı talimgahta gereken bilgiyi verecek/it: Teğmen, Başçııvaş 'a.... Yarın sabah hava güzel olursa, talim kıyafeti ile Albay tutulacak. Kapalı talimgahta yağmur yağarsa, Alay'ın meydanında manevra yap ılacak. Çünkü her zaman görülen bir olay değildi,: Başçavuş, askere. . . . Yarın sabah saat 09:00 'da kapalı talimgahta Albay'ı tutacağız. Sabahleyin hepiniz talim teçhizatıyla hazır olun. Askerler kendi aralarında.... Yarın sabah saat 09:00'da bizim başçavuş Albay'ı tutııklayacaknıış. Karanlıktan aydınlığa kavuşan "bilgi topumu" olmak ümidiyle... t Yaşam Boyu Öğrenim Yüksek öğrenimde temel ilke, "Mes leklerde, yaşam boyu eğitim ve öğrenim bilincini" yaratmaktır. Bu amaçla üniversiteler, öğrencilere temel bilgilerin yanı sıra, bilgi kaynaklarını göstermek, hedefleri belirtmek zorundadır. Eğitim sonrası çalışma yaşamında her on yıl sonunda mesleki temel bilgilerin tazelenmesi gereksinimi dikkate alındığında, pro-. fesyonelliğe yönelik gelişim içinde mes lek içi eğitim zorunlu sayılmalıdır. Gelişmiş ülkelerde hizmet sektöründe aranan kalite ve nitelik, üniversite eğitiminde "ABET" akreditasyon sisteminden yola çıkarak mesleki kariyerde yapabilirlik (profesyonellik) sorumluluğunu gündeme getirmiştir. Bu anlamda öğretenden çok, öğrenenin katkısıyla meslek içi eğitim ağırlık kazanır. Bireyin eğitiminde; meslek içi eğitim kaynakları olarak; temel bilgilerin yanı sıra, bilimsel ve teknik kitaplar, teknolojik gelişimi aktaran dokümanlar gösterilir. Bunun dışında üretim, deneyim, seminer, sempozyum, kurs, fuar gibi aktiviteler, meslek odaları ve ihtisas derneklerinin teknik yayınları ile uygulamaya dönük araştırmaları içeren kaynaklar sayılabilir. Ancak eğitim kaynaklarının uluslararası düzeyde itibar ve kabul görmesi çok önemlidir. Bu yönleriyle ülkemiz, gelişmiş ülkelerin çok gerisinde kalmıştır. Ülkemiz üniversitelerinden Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi ile kısmen İstanbul Teknik Üniversitesi dışında hiçbir üniversitemizin ABET kuruluşuna akredite olmamış olması; bizlere yeterli kaynaklardan yoksun, sınırlı bir eğitimi sergilemektedir. Diğer taraftan ülkemizde mevcut altmış üniversiteden mezun olarak yapı teknolojisi alanında çalışan mimar ve mühendislerimizin sayısı 150.000 sınırını aşmıştır. Ayrıca, her yıl bu sayıya 6000 teknik eleman katılmaktadır. İnşaat sektörü olarak bu rakamın %80'i kamu sektöründe ve ticari alanda uğraşı vermekte olup, geri kalan mühendis ve mimarlarımızın çoğu, okul sonrası ilk on sene içinde kazandığı temel bilgileri unutmak TESİSATDERGİSİ llllfl!II SAYI 68 AĞUSTOS 2001 suretiyle sıra mühendislik hizmeti yapmaktadır. İş akışı olmayan, üretici sayılmayan, mali kazançları çok sınırlı hizmet koşulları; ülkemizde mimar ve mühendislik sektörünün hizmetlerini çok kısırlaştırmış, kalite ve niteliği düşürmüştür. Bu nedenle hizmet sektöründe acilen meslek içi eğitim programlarının uygulanması çok önemlidir. XX. yüzyılda bilim ve teknolojiye damgasını vuran Amerika; bu tür uygulamalara 1890 yılında başlamış olup, üniversite, yüksek okul, meslek odaları, ihtisas dernekleri ve sanayi kuruluşları ile, 120 yılı aşkın süre içinde meslek içi eğitime öncelik vermiş, sonuçta 1920 yılında başlayan profesyonelliğe dönük mesleki gelişim ile mimarlık ve mühendislik sektörüne büyük güven ve itibar sağlanmıştır. ASHRAE (American Society of Heating, Refrigeration and Air-Conditioning Engineers ine.) yayınları; yapı teknolojisinde dünyanın bütün mimarve mekanik tesisat mühendislerine yol gösteren, bunun dışında yıllık kongre, seminer, sempozyum, açık oturum, tebliğ ve makaleleri, geçerli standartları ile mesleki gelişimi sağlayan kaynaklardır. Bu sonuç, mekanik tesisat mühendislik hizmetleri için büyük bir şans, bulunmaz bir kaynak sayılmalıdır. ASHRAE yayınları, 1990 yılından bu yana her dört yılda dönüşümlü hazırlanan Refrigeration, HVAC Application, HVAC Systems and Equipment, HVAC Fundamentals kitaplarından oluşmaktadır. Bu yıl elimize geçen 2001 ASHRAE Fundamental kitabı; altı gruptan oluşan 28 bölümden ibaret yaklaşık 1000 sayfalık doküman olarak temel teknik bilgileri içermektedir. Kitap, ASHRAE' nin teknik komite ve task grupları tarafından dört yıllık bir süreç içinde hazırlanmış; 36 adet "ASHRAE Chapter" uzmanının, 18 Amerikan üniversitesinin 71 adet kurum, firma ve araştırma enstitüsünün katkısı ile basılmıştır. HVAC & R teknolojisinin temel prensiplerini, uygulamaya yönelik değişen konsept ve yöntemleri içeren kitap, kolay anlaşılabilir, yenilikleri gösteren ve sektörde temel bilgileri yenileyen bir kaynaktır. Şöyle ki:

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=