Tesisat Dergisi 67. Sayı (Temmuz 2001)

•• •• •• GORUNUM VIEW ■ Celal Okutan t Devlet İhale Kanunu U zun yıllar gündemde olan ve de- ~işti rilmesi düşünülen "Devlet ihale Kanunu" Avrupa Birliği'ne uyum mektubu kapsamında Kopenhag Kriterleri doğrultusunda ele alınmış, hazırlanan taslak tartışmaya açılmış bulunmaktad ır. Devlet İhale Kanunu tasarısı; geçtiğimiz ay Türk Müteahhitler Birl iği (TMB), Türkiye İnşaat ve Tesisat Müteahhitleri İşveren Sendikası (İNTES) ve Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği (TMMMB) ayrı ayrı organize edilen panellerde masaya yatı rılmış ve değerlendirilmiştir. Uluslararası Müteahhitler Birliği (UIC) direktörlerinden Ulrich Paetzold, Avrupa Müşavir Mühendisler Birliği (EFCA) Başkanı Jose Rayacka, bi rliğin genel sekreteri Jan Van der Putten ve Avrupa Birliği Topluluğu Komisyonu Türkiye Temsilcisi Büyükelçi laren Foggs'un kon u şmal arının yer aldığı paneller, batılı uzmanların Brüksel'den Türkiye'ye bakış açılarını sergilemiş, buna karşın, Türkiye Büyük Millet Meclisini temsilen geçmiş dönem İmar ve İskan Bakanları, parlenıenterler, Bayındırlık ve Maliye Baka nlığı yetkililerinin yanı sıra mesleki birlik, sendika, dernek, temsilcileri ile panele katılanlar tarafından yasanın olumlu olumsuz yönleri değerle ndiril miş, AB normları n ı n j Uzıın yıllar gündemde olan ve değiştirilmesi düşünülen "Devlet İhale Kanunıı" Avrııpa Birliği'ne uyıım mektubu kapsamında Kopenhag Kriterleri doğrııltıısıında ele alınmış, hazırlanan taslak tartışmaya açılmış bulunmaktadır. Ülkeıniz yönünden AB Roma anlaşması ile-taahhüt ettiğimiz ve bııgiine kadar yenilemediğiıııiz geçerli yapı mevzuatının ve zorıınlu yasa değişiınlerinin gecikmesinin sıkıntıları çekilmekte, Roma anlaşınasının bir açılımı olan Kopenhag Kriterlerine hazırlıksız yakalandığımız anlaşılmaktadır. ~ ülkemiz koşulla rın a adaptasyonunda karşılaşılan zorluk ve çarpı klıklar ortaya konmuştur. Büyükelçi l aren ayrıntılı konuşmasında, Avrupa Birliğine tanı üye on dört ülkenin; ihale yasalarındaki üç ana ilke olan saydamlık, rekabet ve tarafsızlık kurallarını içeren toplumsal güveni vu rgulamış, TESİSATDERGİSİ ııı=ıı SAYl67 TEMMUZ 2001 yasanın açık, sade ve özlü olması gerektiğini, ayrıntılarının standartlara uygun yönetmelik ve tüzüklerle belirlenmesi zoru nluluğunu açıklamıştı r. Yeni İhale Yasası, Avrupa Birliği ve B irleşmiş Milletler kurul uşunun kabul ettiği esaslar doğrultusu nda tek kanun kapsamında satın alma, taahhüt ve hizmet işlerini içermekte, uygulama yöntemleri, ülke mevzuatı ve yasaları doğru ltusu nda tüzüklerle belirlenmektedir. Bu anlamda Ulus l a rarası Müteahhitler Birliği yetkilisi ve Avrupa Müşavir Mühendisler Birliği temsilcileri, karşılaşılan sorunların ülke bazında Avrupa Birliği kriterlerine uygun yönetmelik ve tüzüklerle çözüldüğünü, uygulamanın işlevlik kazandığını açıklamışlar, ayrıca ülkelere özgü farklılı k larının tam üye devletlerin yıllar alan AB mevzuatı na uyum çalışmaları sonucu sorunsuz çözüldüğünü belirtmişlerdir. Ülkemiz yönünden AB Roma An laşması ile taahhüt ettiğimiz ve bugüne kadar yenilemed iğimiz geçerli yapı mevzuatının ve zorunlu yasa değişimlerinin gecikmesinin sıkıntıları çekilmekte, Roma Anlaşmasının bir açılımı olan Kopenhag Kriterlerine hazırlıksız yakalandığımız a nl aşı l maktadır. Bu doğrultuda ele alınarak değerlendirilen yeni ihale kanunu tasarıs ı nın eksik yanının; Meslek Odaları, Ticaret ve Sanayi Odaları, Sendika ve Konfederasyon, Birlik ve Dernekler gibi meslek örgütlerinin görüşleri alınmadan hazırlanması gösterilebilir. Neden olarak "zaman darlığı"nın gösterildiği bu hazırlık yasanın oluşturulmasında görev alan Bayındırlık ve İskan Bakanlığı yetkilileri ile

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=