_ /ı.opt-1'... _ }.,,-},.opl olduğu herhangi kötü etki yoktur, [%[ 1.0 fı.opt ► t Dört ayrı yakıta kadar basit ve hassas ayar, t Otomatik yakıt açmakapatma, t Sabit veya değişken oranlara sahip karışım yakıtların operasyonunda ınümkün l ü k, t Oksijen ayarlan ması ve/veya hava giriş sıcaklığı ile kazana etki eden Şekil 4: Kayıp tanınma doğrusu DqA aııkgaz kaybı 1-lopt.>fazla hava mikıarı lopı.-1->yeıersiz hava mikıarı (tamamlanmamış yanma, zararlı maddeler) değiş im l eri kompanzasyon imkanı , t Güvenilirlik, Şekil 4'de brülöre gelen taze havanın yetersiz olduğu durumda kazan içerisinde yanına taınaınlanınayacağı için atık gaz kaybının çok yüksek olduğu görülmektedir. Bu yüzden brülör mümkün olan en uygun hava miktarının sisteme gönderileceği şekilde ayarlanmalıdır. Bunun anlamı brülörler atık gaz kaybı ile bağlantı lı olarak optimal şakilde kontrol edilemezler. Yanmaya etki eden değişimlerin dengelenmesi için ancak sisteme bir oksijen regülatörün eklenmesi ile mümkündür. Sonuç olarak mekaniksel karışım ancak şartlara bağlı olarak yapılabi l i r, bu işlemde hem zahmetli hemde zordur. Bu işlem ya ek bir hava klapesi yada yakıt basıncının ayarı veya vantilatörün hızının ayarı ile yapılabi lir. Son yıllarda yakıt veya havanın mekanik karışımı özellikle orta ve büyük kapasiteli kazanlarda elektronik destekli olarak yapılmaktadır ve gün geçtikçe yaygınlaşmaktadır. Bu kontrol esnası nda her kontrol edilecek unsur kendi içerisinde bir servo motor yardımı ile yapılmaktadır. lsı i htiyacına göre hafızasına girilmiş bütün bilgiler ışığında bir kontrol eleman ıda bu servo motora kumanda eder. Oksijen regülatörü ile yanmadaki değişi mler kolaylıkla kompanze edilebilir. Elektronik olarak yakıt hava karışımının ayarı mekanik olana göre bir çok avantaja sahiptir. t Ekrandan görüntü, t Gecikmelerin kompanzasyonu, t Yakıt değişiminde hava avansı, t Yakıt ve hava karışımı kontrol elemanlarının mesafe ve yerleşimlerinin sebep t İşletim şartları ve hata sebeplerinin görüntüsü ile operatör için bilgi yardımı. VR4 dört adet yüke bağımlı kontrol elemanı olarak gel i ştirilm iştir. Dört ayrı kanaldan o l uşma ktadır ve bu kanallar üç kademede opsiyonel olarak ayarlanarak servo motorlara veya frekans konvertere sabit (O/ 4 ..... 20mA; 0 . . ... 1 OV) verirler. Bunun yanında ünitede iki adet düzeltme girişi vardır, örnek olarak bir oksijen regülatörü için veya ekzoz gaz sıcaklığı için. Ayrıca ünitede iki adet mikroişl emci vardır, bu işlemciler buhar kazan larıda dahil olmak üzere kazan sistemleri için uygun olarak onayla nmıştır. Yanma Havasının Hız Regülasyonu ve Egzoz Cazı için Sirkülasyon Fanı Yanma havası fanı olması durumunda, hız regülasyonu yapı l a rak elde edilebilecek enerji ekonomisinin değeri ile rı. ' aPıaı(%] 100 80 60 40 20 Fan tanınma Fanın yayılma Ayar klapesinde noktası basınç azalması Fan verimi rı Kazan (Sistem) - 20 40 60 80 100 Hac;m akım,[o/,] Şekil 5. Kısma klapesi yardımıyla hava akımı azaltılarak oluşan gecikme, eneıji kaybı ve basıııç kaybı arasındaki ilişki göriilmektediı: TESİSATDERGİSİ ırmı SAYl67 TEMMUZ 2001 havanın klape yardımıyla kısılması a ra s ı ndaki fark ortaya konu l mas ı gereklidir. ıiPtat rı : Toplam basınç farkı : verimlilik Enerjinin büyük bir kısmı kısma klapesi sayesinde dışarı atılmaktadır. Sistem hız ayarı yapılarak mümkün olabilecek en uygun noktada çalıştı rılabi li r. Şekil 6'da vantilatörün hızı ayarlanarak ısıtma sisteminin karakteristiği içerisinde istenilen bir noktada ayarlanabi l diği görülmektedir. 100 80 60 40 20 fan tanınma • sistem tanınma • • • • fan çalışma noktaları e , ,, ?,, 0 P,'o P,,., ?,, 0 ~~"~°ob 20 40 60 80 100 hacim debisi ¾ Şekil 6. Devir regiilasyonwııın lipik ilişkisi. Pratikte fanın gücünün artmasına ek olarak, aynı zamanda konverter ve motor enerjisi ile düşük yakıt yüklemeleri durumunda kullanılan enerjide de azalmalar olmaktadır.Büyük seçilmiş fanların enerji tüketimi üzerinde de pozitif etkisi vardır. Hız regülasyonu sayes inde fanın güç ihtiyacı aynı zamanda ısıtma sistem inin şartlarına uymaktad ı r. 110 100 90 80 70 60 Klape ayarı 50 r.1Jı...srnıJm 40 enerıı 30 t;,s3rnıfu Devir ayarı .. ~ 2 "' 20 .. 10 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 Yanma havası-hacim debısi % Şekil 7. Klape ayarı veya hız regiilasyomı yapılması durumunda fanııı giiç tüketimi karşılaştırılmaktadır. Elekırik eııeıjisi tasarrufu açıkça göriilebilmekıediı:
RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=