Tesisat Dergisi 67. Sayı (Temmuz 2001)

Branşman Hatları Önemle h atırlanmalıdır ki , branşman hatları ana buhar hattı ndan daha kısadır. Bu nedenle branşman hatlarını basınç düşümü prensibine göre boyutlandırmak daha az kullanılan bir yöntemdir. 250 m uzunluğundaki ana buhar hattında her ne kadar istenenden daha düşük bir hız değeri elde edilse ve 0,5 bar basınç düşümü sınırı çok mükemmel olsa da 5-1 O m uzunluğundaki branşman hattında aynı hızda sadece 0,01 veya 0,02 bar basınç düşümü görülecektir. Bu değerler önemsiz değerlerdir. Bu nedenle branşman hatları daha yüksek buhar hızl arı na göre boyutlandırılırlar. Daha yüksek basınç düşümü yaratsa da, kısa mesafelerde bu değerler kabul edilebilir sınırda kalır. Ouh.-ır -L Ana buhar hattı Ana Buhar Hattı Drenaj Yöntemleri T ı Buhar Buhar dağıtım sistemindeki kondensin boşaltılmasında en etkili yöntem kondenstop kullanmaktır. Kullanılan kondenstoplar sistem için uygun olmalı ve herhangi bir fark bası ncında sistemdeki kondensi boşaltmak için yeterli kapasiteye sahip olmalıdırlar. İlk gereklilik kondenstobun maksimum çalışma basıncıyla ilgilidir. Kondenstobun boşaltma kapasitesi ise ısı kayıplarından dolayı meydana gelen kondensi n hesa planması ile belirlenir. Unutulmamalıdır ki kondenstoplar bazen kazandan taşınan suyu boşaltma durumuyla da karşı karşıya kalabilmektedir. Bu nedenle kazan kapasitesinin o/o 1 O'u gibi bir kapasite kondenstoplar için yeterli olacaktır. Kondenstop Seçimi Ana hatta bağlanacak kondenstop spesifikasyonunu belirlemek için birkaç durumun göz önünde bulundurulması gerekir. t Kondenstop, doyma sıcakl ığında veya ona çok yakın bir sıcaklıkta boşaltma yapmalıdır. Aksi takdirde uzun soğutma ayakları kullanılmalıdır. Bunun anlamı seçim, ters kovalı veya şamandralı gibi mekanik prensibe göre çalışan veya termodinamik kondenstop gibi termodinamik prensibe göre çalışan kondenstoplar arasında yapılmalıdır. t Ana buhar hattının binanın dışında olduğu ve donma tehlikesinin bulunduğu yerlerde en önde gelen seçim, termodinamik kondenstoptur. Sistem kapa ndığında kondenstobun içinde su kalsa bile, herhangi bir donma halinde termodinamik kondenstop hiçbir zarar görmez. t Termodinamik kondenstoplar, sürekli çalışan büyük çaplı ve uzun ana buhar Buhar Kaçakları Çeşitli nedenlerden dolayı kondenstoplarda problemler olabilir. Kondenstop kapalı durumda kal ı rsa buhar çekiş i aniden azalacaktı r. Kondenstop, tanı açık veya kısmen açık durumda arızalı ise buhar sarfiyatı devanı edecek ve bu durum gereksiz buhar kaybına dolayısıyla enerji kaybına neden olacaktır. Yıllık Buhar Kaçakları Maliyeti Aşağıdaki diyagramda görüleceği üzere; arızal ı, buhar kaçı ran bir kondenstopun işletmeye getirdiği zarar küçü nısenenıeyecek boyutla rdadır. Örneğin; 7,5 mm orifis deliği ne sahip bir kondenstobun 6 bar işletme basıncında buhar kaçırması durumunda Kömiır tonı'yıl Saatlyıl FuelOI X 1000L"tre/yıl Saaı.ıyıı Gaı xlOCXl kWt\lyıf Saat'yıl Orıfis çapı 8400 2000 8•100 2000 8400 2000 1000 -200 -500 - 400 J 200 500 400 -100 - 300 300 200 200 50 - 40 - 100 100 30_- - ---- 100 20 - 50 40 -50 - 30 -40 10 30 -20 20 -20 5 4 -ıo - 3 -,o - 2 5 4 5 - 3 -,ı - ı 2 3 4 5 10 14 100 50 -40 30 20 10 05 -~ 1000 3000 2000 500 400 300 - ıooo - 200 --- --- -500 :-100 - 400 ·300 200 50 40 30 100 - 20 50 10 -,o - J0 - 20 5 Buhar b.1smrı l1<ır (xlOO • ~P;ı) Cuııdc 2-t S,1,)1, H,ıft,ıdJ 7 gun, Yı!da 50 h,1f1,1 = 8.tOO s.1.-ıı GUnd{' 8 s.ıat, H.ıfı.ıd,ı 5 gun, Yıld.ı 50 h.ıft.ı • 2000 s.,at hatlarının boşaltımı için en uygun seçimdir. Kondensi boşaltmak için kullanı lan tipik kondenstop çeşitleri aşağıdaki şekilde göster ilm iştir. Bir işletmede bulunan diğer üniteler için kondenstop seçimi, arka sayfadaki "kondenstop seçim tablosundan" bulunabilir. Kondenstop Çeşitleri ., •"" - I ,V ' ... / \.._/ kaçak miktarı saatte 11 O kg'dır. Bu şekildeki buhar kaçağı yılda 8400 saat ça l ışan bir tesiste 70 ton fuel oil sarfiyatına neden olur. Kondenstop kontrol sistemi, kondenstopların düzenli ve sürekli kontrol edilmesini sağlar. Böylece kondenstobun buhar kaçırıp kaçırmadığı kolayca tesbit edilir. Sa rııandirali tip Terrııodinarııik tip Ternıoslalik tip Ters kovalı tip TESİSATDERGİSİ 1D SAYl67 IDM\UZ 2001

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=