Tesisat Dergisi 66. Sayı (Haziran 2001)

Resim 1 Dol Küre (Solid) Bo� Küre Basınç kaybı hesabında, kullanılan akışkana bağlı olarak akışkanın hızı çok önemlidir. DNS0 tam geçişli bir küresel vanayı ele aldığımızda; akışkanın geçtiği kesit (Ilxr2 ) formülünden 1963 mm2 olacaktır. Aynı hesaplamayı DNS0/40 redüksiyon geçişli bir küresel vana için yaptığımızda geçiş kesiti 1365 mm2 olacaktır. Bu iki hesaplamadan TC bir vanaya göre RC bir küresel vananın o/o35 daha az bir akışkan geçiş kesitine sahip olduğu görülecektir. Resim 2 Ayrıca bu duruma akışkanlar mekaniğinde yer alan ve şekilde görülen girişteki ani daralma ve çıkıştaki ani genişleme kayıpları eklendiğinde basınç kaybının daha da artacağı görülür. 1 .1 . Küresel VanalardaVana Eksenler Arası Boyunun Kısalmasının Basınç Kaybı İle İlişkisi (KısaTip RG Küresel Vanalar) Her ne kadar redüksiyon geçişli bir vg au nr uapn ı inç i bn da seı nkço kn au yebdı , i l de na hkae öl enbceek bv ue sr eü dr güük lsüi y voan ngael aç ri şdl iaknü rdeas eh lav adnüaş lüakr di as eb edlel i ölçüler dahilinde imal edilirler. Akışkanlar dinamiği göz önüne alındığında redüksiyon geçişli vanaların daralma oranının (dar çap/geniş çap) 0.8 olması gerekir. Yb ii nr ea ça ıydnaı şoel mk i l adseı ga en ni i gş l ee nmi şel ekma yeb kı naıynbbı neı lnl i dgeüçşüişrliüvlmaneasdinai sağlar. Solda redüksiyon (Resim 2) görülen açının 0 � 40° olması bu tür vanalardaki basınç kaybının düşürülmesini sağlar. Ancak ülkemizde çeşitli işletmelerde l sk e ü ü m r r g e le s ü e r lü i l n v v k a ü a n r n a e a s " l e L a " l r v d b a a o n y a o u i r t l t e l a a ç y rı ö a n zın ç ü ı lm k k a ıs e n a s l i t p i ı s l r a t o e ra ğ b k i, şi me kal il ni ndi e koi rbt ai ry ak a pçaı tkma rameı şl et mı r . a nKı nüı rne, de li ek dmöarnt gı nean ş de kölni nüdş me kei s ib i r mküamp akmü na olmadığından bu defa vananın bağlantı parçalarının daraltılması ile bu duruma &il @[ : i o 1 0 ltl fıi �Üıl I ı Ü) Akışkan Geçiş Kesitleri Kelebek KüresN Akı�kan Geçiş Kesitleri TESİSAT DERGİSİ -- SAYI 66 HAZİRAN 2001 çb oe lzi ruttmiği mg ei zt igr iibl mi hi şetri ra. vaDnatahj aı n öb ni rcdeedze avantajı olduğu kabul edilirse, kısaltılarak vL abnoay, ub uu ys egfuenr hb aa lseı ngçekl eany bbı i yr aRrCa t akrüarke sbei rl enerji kaybını ortaya çıkarmıştır. Bunun sebebi, yukarıda belirttiğimiz 0 açısının "L'.' boyunun kısalması ile büyümesi n 1; b ea st iı nc çe ski nady beı n ı n daeyğneı roi nr iann dyaü ka rsteml ma seı ds iı r .v e Bu durum bize, mevcuttesiste boru kesilmeden ve belli bir işçilik masrafından tasarruf için yapılan işlemin, basınç kk aa yr şbı mı n aı z ab aeğnleı rpj iodme pn akyaaygn ae kl el ann ya nü kbü inr işletme masrafı olarak çıktığını gösterir. Kelebek Vanalarda Basınç Kaybı, Basınç Kaybının Küresel Vanalarla Karşılaştırılması Kelebek vanalar, küresel vana ve plug vanalara benzer bir açma kapama sistemi oi l retasçı nadl ıaş ı "rkl aerl e. bFeakr"kal ıd ı ovlearni l e ni s ek a pvaamn aa eBluemtüarnıvdaırn. alarda küresel vanalardan farklı olarak basınç kaybı yaratan tek eleman kelebektir. Çünkü çalışma op rrteans sı ni bdi anoeltmi caessıi gkeerleekbi er . kAvkaı şnkaannı nv at na am dan iki yola ayrılarak geçer. (Resim 3) Resim 3

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=