Tesisat Dergisi 65. Sayı (Mayıs 2001)

sağlayacağı inancına kapılmıştır. Bu beklenti yanlıştır. Ayrıca Sayın Derviş'e yapılan insafsızlık ötesinde; yürütmeyi sorumluluktan kurtulmak ve kurban vermek amaçlı bir yaklaşımdır. Devletgüçlü olmakzorundadır. Ayrıca siyasi otorite kendilerinin görevlendirdiği kamu görevlilerini dışlayamaz. Bu nedenlerle krizin sonuçlarına toplum olarak hepimiz katlanmak zorundayız. Diğer taraftan, kriz sonrası bulunduğumuz konum itibariyle Türk ekonomisi duvara çarpmış ve durmuştur. IMF ve Dünya Bankası tarafından empoze edilen yasalar, dış borçların ödenme garantisine yöneliktir. Ulusal çıkarlarımıza aykırı olsa da, muflis tüccar usulü sermaye artımı ve borçstokunun ödenme programı yapılmalıdır. Bir alternatifi süper enflasyon olup, bu yaklaşım en son akla gelen çaresiz çözümdür. Bu anlamda özelleştirme, ekonomide eldeki malların satılarak değerlendirilip kamu açıklarının kapatılması, faiz riskinin önlenmesi, kur dalgalanmasının disipline edilmesi gereklidir. Aksi takdirde borçların yayılması, vergilerin arttırılması, varlık vergisi gibi yöntemler içte ve dışta güveni sarsacak, krizin etkilerini arttıracaktır. Esas tehlike ülkede toplumun hazine soygununa yönelmesi, rant ekonomi beklentisi, üretimden uzaklaşmasıdır. Bu anlamda kayıt dışı ekonomi vergi düzenine katılmalı, para kazanmanın zorluğu ve değeri yönünden halk bilinçlenmelidir. t Sektöre! Çözümler Kriz dönemleri yeniden yapılanmada sorunların çözümü için en uygun dönemlerdir. Ekonomik kriz sonrası dalga dalga topluma yansıyacak sorunlar, ister istemez tesisatsektörüneyansıyacak mekanik tesisat hizmetlerinde arzulanmayan güçlüklerle karşılaşılacaktır. Bu anlamda öncelik "işsizlik" sorunu olacaktır. Yatırımların durması, döviz teminindeki zorluklar, inşaatsektöründeki duraklama, tasarım, uygulama, malzeme sorunlarını etkileyecek, üretim yavaşlayacak, acımasız bir rekabet ortamı gündeme gelecektir. Bu koşullarda yapılacak iş, toparlanıp, güçlü kalmak, sektörü ayakta tutmak olmalıdır. Son on yıllık hızlı gelişim, kamu ve özel sektörde binlerce meslektaşı sektöre çekmiştir. Doğal gaz uygulaması bunu gösterir. Gümrük Birliği'ne girişimizle başlayan ithalat olanakları adetleri binleri aşan mümessillikleri doğurmuş, aynı konuda yüzlerce malzeme tedarik firması doğmuştur. Tasarım büroları çoğalmış, sayıları 6000 adete ulaşan tescilli bürolar kurulmuş, irili ufaklı yüzlerce tesisat müteahhidi ortaya çıkmıştır. Bu hızlı gelişimin sağlıksız yanları da mevcuttur. Diploma yetkisi ile yapılan projeler, kaliteden uzak uygulamalar, niteliksiz malzemeler sektörümüzün temel sorunları olarak ortaya çıkmakta, buna karşın meslekte yetenek ve yapabilirlik aranmaktadır. Avrupa Birliğine giriş şartları yanı sıra yeniden yapılanma koşulları, yapı teknolojisi hizmet sektöründe; bilgi, deneyim ve teknolojiye yönelik kıstasları gündeme getirecek, beyin gücü hizmet satışı amansız bir değerlendirme ortamında pazarlanacaktır. Bu anlamda bireysel ve sektör olarak hazırlıklı olmamız zorunludur. Global ekonomi; dış hizmetleri iç pazara getirdiğinde düne kadar bilgi transferini gereksiz gören meslektaşlar, ekonominin ortak diline, kural ve yöntemlerine uymak zorunluluğunu duyacaklar, sistemde sorumlulukalarak hizmetvermek mecburiyetinde kalacaklardır. Bu yönleri ile sektörde, eğitim, tasarım, uygulama, imalat ve işletme alanlarında reformist yenilikler gereklidir. Öncelikle sağlıklı kentlerde sağlıklı yapılara yönelik temel kurallar belirlenmeli, zorunlu standartlar geçerli kılınıp üretim yapılmalıdır. Önemli olan, bugün sektörde h izmet veren meslektaşlarımızı yitirmemek onların gelişimini sağlamak olmalıdır. İfrata kaçan tüketimden ve savurganlıktan uzak yatırımlarda kalite ve nitelik daha fazla aranacak, enerji, çevre etkinlikleri, verimlilik ön plana çıkacaktır. Bu anlamda geri kalmış ülke uygulamaları yerine il. Dünya Savaşı sonrası Batı Avrupa medeniyetleri örnek alınmalıdır. Yangın, deprem ve benzeri afet sorunları çözülmemiş, enerji etkinliği, çevre sorunları halledilmemiş, iç hava kalitesi, güvenlik ve konfor kalitesi sağlanmamış yapılar hizmet sektörünün üretiminde yer almayacak, hizmette üretime dayalı kalite ön plana çıkacaktır. Bu koşullar kendi içimizdeki ucuzluk hedefli rekabeti enternasyonel bir kalite rekabetine bırakacaktır. Sınırlı hizmet bedelleri ile yapılacak bu üretimin zorluklarına alışmak hizmet sektöründe yeniden yapılaşmaya yönelmek gerekecektir. t Bir Yapının Elde Edilmesinde Sorumluluk Dizgisi Bir yapının elde edilmesinde en büyük veri yatırımcının ne istediğini bilmesidir. Yapı fonksiyonu, ihtiyaç programı, yatırım mali portresi bilinmeyen yapılar üretim sürecinde büyüksorunlarla karşılaşır. Bu nedenle çoğu kez yatırımcılar kendi adına yetkili proje yönetim müşavirlerini görevlendirirler. Proje yönetim müşavirleri bağımsız, yetkili TESİSAT DERGİSİ SAYI 65 MAYIS 2001 IEII ve uzman kuruluşlar olmak zorundadır. Proje yönetim tarafından belirlenen; yapı tanımı şartname ve spesifikasyonları yapının tasarım, uygulama, imalat, malzeme, test kontrol ve işletme aşaması için temel kurallardır. Bu koşullar öncelikli imar yasaları, zorunlu standartlar ve yasalara uymak zorundadır. Bu nedenle her türlü yapıda geçerli yangın, deprem, çevre, enerji, sağlık, hijyen ve benzeri yaşanabilirlik koşulları, kullanılabilirlik koşulları aranır. Ülkemizde yatırımcıların çoğu proje yönetim müşavirlik hizmetini gereksiz görmekte kendi teknik elemanları ile hizmeti yürütmektedir. Kamuda ise bu hizmet çoğu kez bürokrat görevliler tarafından yapılmaktadır. Ayrıca imar yasaları yetersiz; zorunlu standartlar var, eksik; yapı kodları olmayan bir ülkede ihtisasa dayanmayan hizmetler büyük komplikasyonlara neden olmaktadır. Diğer taraftan proje yönetim müşavir kuruluşlarının çoğu yeterli ihtisasa, deneyim ve beceriye sahip olmadığından rastgele toparladıkları diploma" yetkili teknik elemanlarla hizmeti yürütmekte, yanlış uygulamalara neden olmaktadır. Bu anlamda öncelik, zorunlu standartların, yapı kodlarının yürürlüğe konması ve yönetim müşavirlerinde uzmanlık, deneyim ve yeterlilik aranması olmalıdır. Dolayısıyla mevcut sistemde sorumluluk vecibeleri geçerli olmalıdır. Yapı üretiminde ikinci etap tasarım hizmetidir. Bu hizmet işveren verileri, tasarım analiz ve kriterleri ile tasarım dokümantasyonuna uygun bir ekip ürünüdür. Diplomalı her mimar ve mühendis tasarım hizmeti yapamaz. Hizmette profesyonellik aranır. Ayrıca ihtisas gereklidir. Deneyim, beceri ve bilgi zorunludur. Üretim sorumluluğu gerektirir. Bu anlamda yatırımcı değerlendirmesi esas olup, bu değerlendirme ucuzluğa endekslenmemelidir. Ayrıca her yapı türünün kendine özgü deneyimli tasarım ekibini bulınak gereklidir. Dolayısıyla bu aşamada ihtisasa yönelik uzmanlık aranmalı sorumluluk kuralları işletilmelidir. Uygulama, yeterliliği belirlenmiş, uzman deneyimli ve sorumlu yükleniciler tarafından proje yöneticileri tarafından kesinleşmiş spekt ve şartnameler doğrultusunda sözleşme şartlarında projeye uyumlu imalat, montaj ve üretim hizmetidir. Denetim ve kontrol altında sorumluluk alınarak yapılmalıdır. Ülkemizde geçerli ihale kanunu uygulama hizmeti için en büyük hendi kap sayılır. Öncelikle müteahhitlik hizmetlerinin hizmet sektörü kapsamına alınması mühendislik

RkJQdWJsaXNoZXIy MTcyMTY=